  • 1. Data: 2010-06-07 20:41:23
    Temat: Jak sie zachowa step-up przy napięciu wejśiciowym większym niż wyjsciowe
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    Witajcie

    Mam urządzenie wymagające stabilizowanych napięć: 5V przy wydajności pradu
    ok. 50mA (zasilanie czujników i analogowej cześci pomiarowej) i 3,3V @ 500mA
    (układy cyfrowe), oraz napiecia w granicach 4,8-6,6V (najcześciej 5V) i
    wydajności prądowej kilku(-nastu) amperów (serwomechanizmy). Zakładam że
    użytkownik sam zadba o odpowiednie zasilanie dla serw (zwykle jakiś
    stabilizator impulsowy, albo wydajne 2 ogniwa LiFe, lub 4-5 ogniw NiMH).

    Najprostszą alternatywą jest zasilić się z tego co mamy, czyli napięcia dla
    serw. Mogę dołożyć wymaganie dodatkowego źródła np 2 ogniw Li- (PO/jon/Fe)
    tylko do zasilania elektroniki, ale to będzie latało, więc masa całości jest
    krytyczna. Jeszcze jedną alternatywą jest zasilanie z pakietu napędowego (o
    ile występuje, jest to zwykle 3-4 ogniwa Li*, czyli 9-15V).

    Aktualnie wersję 1.0 projektu zasilam bezpośrednio z pakietu 3xLiFe (9,9V)
    stabilizatorami liniowymi. Jest to najprostsze, ale mało efektywne, grzejące
    układ pomiarowy i niestandardowe. Chciałbym mieć przede wszystkim
    rozwiazanie uniwersalne, w dalszej kolejności stabilne i na końcu efektywne.

    Najprostszym pomysłem jest zrobienie 3,3V stabilizatorem liniowym z napięcia
    serw, ostatecznie z pakietu 2xLi.
    Pytanie co z napięciem 5V? Jednym z pomysłów jest mała przewornica step-up
    na jakimś malutkim układzie np LM2704 czy LM27313 podwyższajaca napięcie
    wejściowe do np. 6 i zjechanie na stabilizatorze liniowym do stabilnych 5V.
    Prądy sa małe, sprawność procesu nie jest krytyczna, ważne jest czyste i
    pewne napięcie.

    Pytanie do praktyków: jak się zachowa przetwornica step-up gdy na wejściu
    pojawi się napięcie wyższe niż to jakie jest zaprogramowane? Czy przestanie
    działać i będzie po prostu przepuszczała prąd przez szeregową cewkę i diodę
    (tak było by mi na rękę), czy inaczej? Chciałbym uniknać stosowania bardziej
    skomplikowanych i gabarytowo większych układów przetwarzających takich jak
    SEPIC.

    Tak wogóle ideałem było by zasilanie całości z szerokiego przedziału napięć,
    powiedzmy 4-30V. Widział bym to jako dwie przetwornice: step-up dla 5V i
    step-down dla 3,3V włączane komparatorami. Step-up (zasilające część 5V)
    włącza się poniżej 6V, step-down (zasilające część 3,3V) powyżej 4,6V.
    Zakładam że wyłączony układ pozwala na przepływ prądu przez obwody
    przetwornicy bezpośrednio do znajdujacego sie za nią stabilizatora liniowego
    (napięcie z przetwornicy jest nieakceptowalnie zaszumione). Czy takie
    rozwiazanie ma sens, czy od razu stosować sepic?

    Jeszcze jedno pytanie o EMC. Jaka przetwornica będzie stwarzała mniejsze
    problemy jeżeli chodzi o emisję zakłóceń, taka pracująca na
    częstotliwościach rzedu 150kHz, czy taka pracująca w okolicach 1 MHz? Wydaje
    mi się że im wyższa częstotliwość tym dławik przetwornicy oraz filtry mogą
    mieć mniejsze gabaryty (co jest mocno wskazane), ale nie wiem czy przy
    okazji nie ma większego problemu z emisją zakłóceń promieniowanych.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 2. Data: 2010-06-09 12:22:39
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Pitlab" <p...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    przestanie
    > działać i będzie po prostu przepuszczała prąd przez szeregową cewkę i

    tak się właśnie zachowa - o ile nie ma tam jakichś dodatkowych ficzerów -
    sterownik uzna, że napięcie jest (ponad) wystarczające i zaprzestanie
    kluczowania. Pozostanie prosta cieżka dla DC przez dławik i diodę.

    > Jeszcze jedno pytanie o EMC. Jaka przetwornica będzie stwarzała mniejsze
    > problemy jeżeli chodzi o emisję zakłóceń, taka pracująca na
    > częstotliwościach rzedu 150kHz, czy taka pracująca w okolicach 1 MHz?

    A uda Ci się zmniejszyć wszystkie wymiary obwodu mocy czy tylko dławik
    wyjdzie mniejszy? Bo jak to drugie, to sam sobie odpowiedz :)

    e.