  • 41. Data: 2010-06-09 21:20:46
    Temat: Re: jaki bezpiecznik..?
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Co do Twoich obliczeń... mnie uczyli, że "B" wywala szybko (było to do
    > 0,2s chyba, a nie 2s!!) przy prądzie od 3 do 5 razy większym od
    > znamionowego. Czyli w pesymistycznych warunkach bierze się 5x więcej,
    > dla B20A -> 100A. I liczymy, czy przy danej rezystancji uziemienia dla
    > prądu zwarcia <100A napięcie dotyku będzie NIE WIĘKSZE od napięcie
    > bezpiecznego. Jak tak - wszystko OK.
    > Chodzi o to, że albo wyłącznik ma zadziałać szybko (do 0,2s) i wtedy
    > napięcie może nie być bezpieczne w przypadku przebicia...
    > ...albo wyłącznik może zadziałać wolniej, ale wtedy napięcie musi być
> [...]
    Sprawdziłem. W jednej książce to 16 stron, w innej ponad 50 stron. Wszystko
    miałem przepisać? Wykresy z kropek porobić. I tak dużo mi się chciało. Więcej
    niż innym.

  • 42. Data: 2010-06-09 21:43:50
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-09 15:15, Robert_J pisze:

    \> Nie ma priorytetu. Jest statystyka. Podobnie rozumując: mam w sieci
    > powiedzmy 600 klientów po 2 Mbps, czyli powinienem mieć łącze dostępowe
    > 1,6 Gbps, a nie mam. Mam 200 Mbps i jeszcze jest zapas. Wynika to
    > właśnie ze wspólczynnika jednoczesności. Szansa że wszyscy nagle zaczną
    > wykorzystywać swoje łącze na maxa jest bliskie zeru... Podobnie rzecz ma
    > się np. z wodociągiem...

    Jest jeden wyjątek od tej reguły... ;)
    Znam wiele przypadków domów pozbawionych prądu o godzinie 15-17 w
    wigilię Bożego narodzenia ;)
    Znam również przypadki wymian bezpieczników w trafach 15kV/400V na ten
    właśnie jeden dzień, co czasem i tak nie skutkuje.

    Pozdrawiam Miłosz.

  • 43. Data: 2010-06-09 22:38:10
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@N...COM>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Kondensatory - nie indukcyjności. Dlatego przywróciłem cytat.
    > W zasilaczach Twoich urządzeń, projektujący je księgowy usunął
    > termistory rozruchowe - stąd problemy. Nie z rzekomej charakterystyki
    > indukcyjnej.

    Przecież indukcyjności i pojemności w obwodzie zachowują się bardzo
    podobnie i zgoła inaczej niż rezystancje.

    W stanie ustalonym przez indukcyjność płynie prąd spóźniony o 90 st., a
    przez kondensator wyprzedzający o 90 st., to wiemy na pewno. Ale jeśli
    załączenie kondensatora lub indukcyjności nie nastąpi w zerze, to
    wiadomo dokładnie co się stanie - popłynie bardzo duży prąd wyrównawczy,
    wielokrotnie większy niż prąd pracy ustalonej i wywali bezpiecznik klasy
    B, niezależnie od tego, czy przyczyną powstania prądu wyrównawczego jest
    indukcyjność czy pojemność. Z resztą ten sam problem dotyczy pozystorów
    PTC (jak np. żarówki), których prąd rozruchu jest znacznie większy niż
    prąd mocy ciągłej i w tym przypadku też jest bez znaczenia fakt, że
    pozystor fazy nie przesuwa.

  • 44. Data: 2010-06-09 22:56:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tomasz,

    Thursday, June 10, 2010, 12:38:10 AM, you wrote:

    > Przecież indukcyjności i pojemności w obwodzie zachowują się bardzo
    > podobnie

    Podobnie, tylko trochę odwrotnie.

    > i zgoła inaczej niż rezystancje.

    Ale nie można mylić obciążenia pojemnością od obciążenia
    indukcyjnością.

> [...]
    > załączenie kondensatora lub indukcyjności nie nastąpi w zerze, to
    > wiadomo dokładnie co się stanie - popłynie bardzo duży prąd wyrównawczy,

    Błąd i to poważny. Pojemność należy włączać w zerze, indukcyjność w
    szczycie napięcia. Przy włączaniu indukcyjnosci w zerze prądy w
    obwodzie są koszmarne. Nie wierzysz - wrzuć to sobie do jakiegoś
    symulatora - wyniki Cię zadziwią.

    Pozystor tez indukcyjnością nie jest.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 45. Data: 2010-06-09 23:18:44
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-06-09 23:43 Miłosz Skowyra napisał(a):

> [...]
    > Znam również przypadki wymian bezpieczników w trafach 15kV/400V na ten
    > właśnie jeden dzień, co czasem i tak nie skutkuje.

    Innym idealnym przykładem brania pod uwagę przy projektowaniu systemu
    jedynie "średniego obciążenia" zamiast rozwiązania typu "wszyscy na
    maksa jednocześnie" jest centrala telefoniczna. A w nowszej wersji nawet
    w telefonii komórkowej. Spróbuj się gdzieś dodzwonić o północy w Nowy Rok...

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 46. Data: 2010-06-10 07:08:38
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Ja np. bezpiecznik główny (znajdujący się w zamkniętej
    > rozdzielni) mam 16A.

    Sorry, ale co to za mieszkanie? 16A na całą chatę? Chata
    moich starszych, 35-letnia PRL-owska, ma w piwnicy 25A.
    Chyba że mówisz o 3x16A, wtedy to jeszcze rozumiem, choć też
    bez przekonania ;-))
    Swoją drogą musisz mieć mocno rozwiniętą logistykę, żeby
    niechcący nie włączyć mikrofali kiedy np. gotujesz wodę w
    czajniku el. albo jak żona suszy głowę w łazience ;-)))

  • 47. Data: 2010-06-10 07:16:30
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Przy 20 obwodach, to już nie trzeba prądów rzędu 16A,
    > wystarczy coś jak na przykład 5A... 20x 5A = 100A :P...
    > 35-ke raczej wywali ;)....
    > No to już czaję jak to działa ;)... Ale teoretycznie jest
    > to możliwe, że jeśli w jakimś budynku wielorodzinnym
    > wysiądzie ogrzewanie CO, ludzie zaczną używać różnych
    > ogrzewaczy elektrycznych w ramach swojego "przydziału"
    > mocy, to strzelą zabezpieczenia główne budynku??

    A to mało razy podczas sroższych zim nie wytrzymywały
    zabezpieczenia trafostacji bo ludzie zaczynali ostro
    dogrzewać elektrycznie? Nie słyszałeś nigdy takich
    wiadomości zimą? Tak właśnie jest, zabezpieczenia w
    mieszkaniach nie wywalają, ale sumaryczna moc pobierana w
    danym czasie przekracza np. moc trafa :-).

    > No, tylko ja zawsze chciałem być (nie powiem, żebym był)
    > perfekcjonistą, jak robić, to porządnie ;P

    To akurat słuszne podejście ;-)

    > ... i pewnie brałbym pod uwagę, że może się wydarzyć coś,
    > że wszyscy zaczną korzystać "na maksa" :P...

    Gdyby tak było to każda dzielnica musiałaby mieć swoją
    elektrownię ;-)

  • 48. Data: 2010-06-10 07:20:01
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

> [...]
    > Znam również przypadki wymian bezpieczników w trafach
    > 15kV/400V na ten właśnie jeden dzień, co czasem i tak nie

    Oczywiście masz rację. Zdarza się tak jak piszesz, pewnie
    każdy tego kiedyś doświadczył. Ale jak sam napisałeś to są
    wyjątki, nie można zakładać że każdy non stop będzie ciągnął
    ile bozia dała, bo wtedy, jak już komuś napisałem, w każdej
    dzielnicy musiałaby stać mała elektrownia, a kable miały
    przekrój rury kanalizacyjnej ;-))).

  • 49. Data: 2010-06-10 07:27:10
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

> [...]
    > jest centrala telefoniczna. A w nowszej wersji nawet w
    > telefonii komórkowej. Spróbuj się gdzieś dodzwonić o

    I co w tym złego? Chyba wszystkie tego typu rzeczy
    projektowane są właśnie w oparciu o średnie obciążenie plus
    jakiś zapas, a nie o max. Uważasz że jak przez 99% roku
    możliwości central są wykorzystywane w powiedzmy (nie wiem,
    strzelam) 70%, a przez pozostały 1% brakuje np. 40% to
    operator rozbuduje centrale żeby przez prawie cały czas
    połowa "mocy przerobowej" była niewykorzystana? W imię tego,
    żeby ktoś mógł w Nowy Rok zadzwonić do babci akurat o
    północy i złożyć jej życzenia? Niech zadzwoni o 22 albo o 2,
    wtedy już nie ma problemów :-).
    Pisałem już o przykładzie swojej sieci. Gdybym miał zakładać
    że każdy mój klient będzie używał neta na maxa to musiałbym
    mieć rurę przyłączeniową ok. 1,5 Gbps, a mam 200 Mbps i
    wykorzystana jest w 70-80 %...

  • 50. Data: 2010-06-10 07:39:34
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Robert_J" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Sorry, ale co to za mieszkanie? 16A na całą chatę? Chata moich starszych,
    > 35-letnia PRL-owska, ma w piwnicy 25A.

    Nawet w PRL nie było wszędzie "równo". W moim miasteczku była słaba sieć i
    kto nie należał do partii dostawał tylko 1x20A przedlicznikowo. Albo twoi
    rodzice mieszkali w dużym mieście z dobrą infrastrukturą, albo ...