  • 1. Data: 2010-06-07 22:00:54
    Temat: jaki bezpiecznik..?
    Od: Grzegorz <b...@m...pl>

    Witam,
    pokój, 8 gniazd podwójnych, każde z bolcem, przewód 3x2,5^2.

    Podłączone:
    Komputer stacjonarny + monitor LCD 24", drukarka laserowa, laptop,
    telewizor LCD 32", kino domowe, playstation 3, nbox recorder.

    Jaki bezpiecznik założyć na to wszystko? Był ES B10A, czasami przy
    włączaniu listwy z TV i kinem domowym leciał bezpiecznik, ale tylko przy
    włączaniu listwy, urządzenia w stanie czuwania.

    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2010-06-07 22:30:18
    Temat: Re: jaki bezpiecznik..?
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > włączaniu listwy z TV i kinem domowym leciał bezpiecznik, ale tylko przy
    > włączaniu listwy, urządzenia w stanie czuwania.

    16A.

  • 3. Data: 2010-06-07 23:00:08
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@N...COM>

    kogutek pisze:

    > 16A.

    Problemem nie jest amperaż, tylko klasa zwłoczności. Mnie też na listwie
    z 3 przetwornicami i monitorem CRT leciała S-ka B10 po włączeniu
    zasilania. W przetwornicach ładował się kondensator główny, w CRT
    pracowała pętla. Trzeba zastosować bezpiecznik o wyższej klasie
    zwłoczności, np. C. Założę się, że C10 wystarczy w omawianym powyżej
    przypadku.

  • 4. Data: 2010-06-08 05:44:35
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Grzegorz" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > włączaniu listwy z TV i kinem domowym leciał bezpiecznik, ale tylko przy
    > włączaniu listwy, urządzenia w stanie czuwania.

    IMHO powinno wystarczyć B10B.

  • 5. Data: 2010-06-08 06:05:51
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > IMHO powinno wystarczyć B10B.

    Raczej C10
    Ale ja bym dał raczej B16 w takim obwodzie

    Charakterystyki bezpieczników, np. tutaj:
    http://www.moeller.pl/artykuly/elektroinfo_905_faz.p
    df
    --
    Pozdr
    EM

  • 6. Data: 2010-06-08 08:36:49
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Raczej C10
    > Ale ja bym dał raczej B16 w takim obwodzie

    Sadzisz, że będzie tam potrzebne 3,7kW ciągłej mocy ? Złą praktyką jest
    stosowanie zabezpieczeń większych niż jest to potrzebne. Stosowanie jednego
    obwodu 16A to pokutująca praktyka z czasów PRL. Dziś stosuje się wiele
    dedykowanych obwodów odbiorczych i na prawdę niewiele z nich potrzebuje 16A.

  • 7. Data: 2010-06-08 09:08:57
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Złą praktyką jest stosowanie zabezpieczeń większych niż
    > jest to potrzebne.

    A skąd projektant miał wiedzieć jakie będzie potrzebne?
    Przecież to pokój, a nie zabezpieczenie konkretnego,
    bezpośrednio podłączonego urządzenia :-). Tam jest 8 gniazd,
    kabel 2,5kw. Podłączyć można spokojnie wiele sporych
    urządzeń, a że kolega ma akurat to co napisał...

    > Stosowanie jednego obwodu 16A to pokutująca praktyka z
    > czasów PRL.

    Tak, ale wtedy jeden bezpiecznik zabezpieczał całe
    mieszkanie ;-)). Prócz bardaszki....
    Bezpiecznik w mieszkaniu zabezpiecza instalację, a nie
    konkretne urządzenie. A jeśli kabel jest 2,5kw. to spokojnie
    bezpiecznik 16A :-)

    > Dziś stosuje się wiele dedykowanych obwodów odbiorczych i
    > na prawdę niewiele z nich potrzebuje 16A.

    Dedykowanych?? Jak rozumieć "dedykowanie"? Popatrz, mam nowe
    mieszkanie i jakoś na wszystkie gniazda są B16, a kabel leży
    2,5kw :-). Każdy pokój ma swój oddzielny obwód. Czyli mam
    rozumieć że jak w pokoju podłączam tylko TV i DVD to mam
    wkładkę wymienić na B6 albo mniejszą? Żeby była
    "dedykowana"?

  • 8. Data: 2010-06-08 09:24:03
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.06.2010 11:08, schrieb Robert_J:

> [...]
    > spokojnie wiele sporych urządzeń, a że kolega ma akurat to co napisał...

    > Tak, ale wtedy jeden bezpiecznik zabezpieczał całe mieszkanie ;-)).
    W PRLu miałem dwa obwody, jeden na gniazdka i jeden na lampy. 2x10A, ale
    kabelki były częściowo aluminiowe (błee).

> [...]
    > ma swój oddzielny obwód. Czyli mam rozumieć że jak w pokoju podłączam
    > tylko TV i DVD to mam wkładkę wymienić na B6 albo mniejszą? Żeby była

    Wg niemieckich norm dla obwodu z przewodu miedzianego 3x1.5mm2
    bezpiecznik max 16A, dla 3x2.5mm2 max 25A. Plus zasada stopniowania
    bezpieczników. U mnie w domu jest na przykład bezpiecznik topikowy 35A w
    piwnicy, od niego leci 5x4mm2 do skrzynki bezpiecznikowej w domu (dwie
    fazy nie podłączone), a w skrzynce mam 7 obwodów po 16A zrobione na
    3x1.5mm, dwa obwody (kuchnia i łazienka) podłączone przez FI.
    Sądzę, że myślę, że można coś takiego zrobić i w Polsce, jakoś przez to
    w Niemczech się specjalnie domy nie palą, a jak już, to przez
    manipulację w instalacji gazowej ;-).

    Waldek

  • 9. Data: 2010-06-08 10:28:25
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@N...COM> napisał w wiadomości
> [...]

    > Trzeba zastosować bezpiecznik o wyższej klasie zwłoczności, np. C. Założę
    > się, że C10 wystarczy w omawianym powyżej przypadku.

    Dokładnie - problemem jest prąd chwilowy w momencie załączania całości -
    miałem to samo przy komputerze z osprzętem. Tak jak kolega pisze wymień
    bezpiecznik B na C i nagle się okaże, że nawet 6A spokojnie starcza.

  • 10. Data: 2010-06-08 13:20:04
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > piwnicy, od niego leci 5x4mm2 do skrzynki bezpiecznikowej w domu (dwie
    > fazy nie podłączone), a w skrzynce mam 7 obwodów po 16A zrobione na

    Pytanie, a co będzie, jak weźmiesz 7x16A?? Co się stanie z
    bezpiecznikiem w piwnicy?? :P...

    Konop