  • 111. Data: 2010-05-25 00:17:07
    Temat: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 15 May 2010 08:00:56 -0700 (PDT), JD napisał(a):

    > Calkiem mozliwe.
    >
    > Nie uwazasz, ze taki kloc stali i miedzi bylby nieco zbyt ciezki do
    > miejskiego kompakta? Owszem, dalby on satysfakcjonujacy moment

    Uważam, że silnik o mocy 20kW byłby od tego kloc ciut mniejszy, a to
    wystarczająca moc dla autka miejskiego z napedem elektrycznym. To efekt
    tego, że silnik elektryczny może pracować z mocą maksymalną niemal w całym
    zakresie obrotów, a do tego mozna go bez problemu przeciążać i to znacznie.

    --
    ___________ (R)

  • 112. Data: 2010-05-25 00:17:52
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 15 May 2010 16:53:04 +0200, J.F. napisał(a):

    > I wraz z falownikiem nadal maja plaski wykres mocy osiagalnej ?

    Praktycznie tak. Tym bardziej, że możesz tez kombinować częstotliwością
    zasilania.

    --
    ___________ (R)

  • 113. Data: 2010-05-25 00:25:39
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 15 May 2010 08:37:37 -0700 (PDT), JD napisał(a):

    > Takie rzeczy to raczej nie w Polsce. Tutaj jeszcze w latach '90
    > produkowalo sie lokomotywy (jak np. EP09) z silnikami pradu stalego.
    > Fakt, na swiecie koleje przeszly na silniki i trakcje AC.

    Przecież pisałem o lokomotywach nieco nowszych. EP09 to0 konstrukcja z tych
    własnei lat, przynajmniej mentalnie. Poza Polską to juz chyba tylko w
    krajach byłego ZSRR (z europejskich) jeździ się na silnikach szeregowych.
    Czechy, Słowacja, o Niemczech nie wspominając - asynchrony i tyle. Taniej
    jest wsadzić elektronikę oraz tani, praktycznie bezobsługowy silnik, nież
    skomplikowany ukłąd z komutatorem wielkoprądowym.

    > Elektronika pozwala lepiej wykorzystac silnik przy wyzszych obrotach
    > (splaszcza charakterystyke momentu) ale nie poprawi momentu przy
    > niskich obrotach. W lokomotywach to nie przeszkadza bo 1) silniki maja
    > spory zapas momentu (ciezar nie gra roli), 2) nie wymaga sie od nich
    > wysokich przyspieszen przy niskich predkosciach.

    W lokomotywach moment na niskich obrotach jest KLUCZOWY. Ciężar, wbrew
    pozorom gra sporą rolę (dopuszczalne naciski na tor). Natomiast cechą
    silnika elektrycznego jest to, że mając sporą pojemność cieplną pozwala on
    na krótkotrwałe przeciążenia sięgające nieraz kilkukrotności parametrów
    nominalnych.
    W efekcie, sterując jednocześnie częstotliwością, jak i napięciem zasilania
    można zrobić z silnikiem to, co się chce.

    > Wracajac do samochodow. Gdybym mial kupowac samochod elektryczny to
    > chcialbym by mial chociaz dwa biegi - nizszy do jazdy po miescie z
    > Pmax ok 80km/h, wyzszy - do jazdy po trasie z Pmax ok. 150km/h. To sa
    > po prostu zupelnie inne zakresy eksploatacji i nie da sie ich
    > (efektywnie) pokryc silnikiem o stalej charakterystyce momentu.

    Da się, tylko po co? Tylko silnik synchroniczny takową ma. Reszta nie. Taki
    silnik szeregowy ma płaską charakterystykę mocy, a moment spada wykładniczo
    (ale to jego jedyna zaleta).
    Nie ma sensu budować skrzyni biegów, to już lepiej zastosować silnik ze
    zmienną ilością biegunów, choć to tez mało sensowne przy obecnej
    elektronice sterującej.

    --
    ___________ (R)

  • 114. Data: 2010-05-28 15:42:56
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 25, 7:16 am, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

    > Ciekawe, bo według mojej wiedzy silnikelektrycznypotrafiwzasadzie od
    > zera dawać pełną moc.

    Optymalnie sterujac silnikiem mozesz z niego wycisnac staly *moment*.
    A to daje liniowa moc w funkcji obrotow.

    Silnik szeregowy, owszem, daje stala moc ale trudno to nazwac
    optymalnym sterowaniem - przy niskich obrotach bierze prad zwarciowy,
    przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
    W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
    niewykorzystane.

    Poza tym, nie ma czegos takiego jak "moc od zera" - przy zerowych
    obrotach i skonczonym momencie z definicji dostajesz moc rowna 0.

    JD

  • 115. Data: 2010-05-28 20:42:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 May 2010 06:42:56 -0700 (PDT), JD wrote:
> [...]
    >
    >Silnik szeregowy, owszem, daje stala moc ale trudno to nazwac
    >optymalnym sterowaniem - przy niskich obrotach bierze prad zwarciowy,

    A duzy prad znaczy ze duza moc pobiera, srednia oddaje - czyli
    niesprawny :-)

    >przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
    >W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
    >niewykorzystane.

    Otoz to - on wcale nie taki dobry.

    J.

  • 116. Data: 2010-05-29 10:35:39
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 29, 3:42 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A duzy prad znaczy ze duza moc pobiera, srednia oddaje - czyli
    > niesprawny :-)

    Racja.

    Ciekawe jak wyglada charakterystyka sprawnosci silnika
    synchronicznego. Nie widzialem zadnych danych ale skoro falownik
    podaje prad o stalej amplitudzie to amplituda napiecia musi narastac
    liniowo w funkcji obrotow. To z kolei (pomijajac wszelkie
    niedoskonalosci) dawaloby liniowa moc wejsciowa czyli stala sprawnosc.

    JD

  • 117. Data: 2010-05-29 11:59:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 29 May 2010 01:35:39 -0700 (PDT), JD wrote:
> [...]
    >liniowo w funkcji obrotow. To z kolei (pomijajac wszelkie
    >niedoskonalosci) dawaloby liniowa moc wejsciowa czyli stala sprawnosc.

    Ale niedoskonalosci nie sa do pominiecia - straty w miedzi i w
    falowniku sa.
    Przy stalym pradzie na uwzojeniu silnika wychodzi na to ze dosc stale
    sa. No i mozesz zejsc z obrotami do zera - moment jest, prad plynie,
    mocy na wale nie ma, a licznik sie kreci ..

    J.

  • 118. Data: 2010-05-29 13:09:52
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 29, 6:59 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale niedoskonalosci nie sa do pominiecia - straty w miedzi i w
    > falowniku sa.

    No nie sa, ale juz nie chcialem komplikowac sprawy. Przypuszczam, ze
    falownik ma swoje "ulubione" napiecie wyjsciowe, przy ktorym osiaga
    maksymalna sprawnosc. Jesli pominac odpornosc izolacji na przebicie
    (wiem, nie mozna jej pominac) ;-) to zarowno sprawnosc jak i moc
    maksymalna (obroty maksymalne) zaleza glownie od falownika.

    > Przy stalym pradzie na uwzojeniu silnika wychodzi na to ze dosc stale
    > sa. No i mozesz zejsc z obrotami do zera - moment jest, prad plynie,
    > mocy na wale nie ma, a licznik sie kreci ..

    Racja. Kazdy rzeczywisty silnik przy predkosci 0 ma sprawnosc 0. Ale
    sprawnosc to nie wszystko, wazne jest tez ile tej energii i przez jaki
    czas jest tracone (bo to decyduje o koncowym bilansie). W zatrzymanym
    silniku synchronicznym napiecie jest minimalne -> mala moc strat. Do
    tego silnik pracuje w tych warunkach przez ulamek czasu, wiec
    calkowity wydatek energetyczny jest pewnie pomijalny w zestawieniu z
    innymi stratami.

    JD

  • 119. Data: 2010-05-29 22:28:01
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 28 May 2010 06:42:56 -0700 (PDT), JD napisał(a):

    > Optymalnie sterujac silnikiem mozesz z niego wycisnac staly *moment*.
    > A to daje liniowa moc w funkcji obrotow.

    Nie, moc. Ba, silnik szeregowy to nawet naturalnie.

    > Silnik szeregowy, owszem, daje stala moc ale trudno to nazwac
    > optymalnym sterowaniem - przy niskich obrotach bierze prad zwarciowy,

    To jest optymalna charekterystyka trakcyjna, a nie sterowanie.

    > przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
    > W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
    > niewykorzystane.

    I co z tego? Za to na starcie masz wielkiego kopa.

    > Poza tym, nie ma czegos takiego jak "moc od zera" - przy zerowych
    > obrotach i skonczonym momencie z definicji dostajesz moc rowna 0.

    Słyszałeś o przedziałach otwartych i zamkniętych?

    --

  • 120. Data: 2010-05-29 22:28:48
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 28 May 2010 20:42:06 +0200, J.F. napisał(a):

    > Otoz to - on wcale nie taki dobry.

    Jedyną w zasadzie jego wadą jest to, że ma komutator który pracuje przy
    wielkim prądzie.

    --