  • 101. Data: 2010-05-15 15:11:59
    Temat: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 12 May 2010 08:50:36 -0700 (PDT), JD napisał(a):

    > W sumie wszystko rozbija sie o rozmiar. Gdyby do tego Nissana wstawic
    > silnik, ktory moglby zerwac przyczepnosc kol przy ruszaniu (i przy
    > kilkudziesieciu km/h - taki efekt uboczny) to skrzynia biegow nie
    > bylaby mu do niczego potrzebna. W lokomotywach uzywa sie silnikow z
    > takim zapasem momentu bo tam duza masa jest wrecz wymagana, w
    > samochodach elektrycznych - nie.

    Silnik o mocy 200kW ma wymiary 80x40x40cm...

    --
    ___________ (R)

  • 102. Data: 2010-05-15 16:20:33
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "DoQ" <p...@g...com> wrote in message

    > Ale to Ty chcesz udowodnic ze sie myle.

    Absolutnie nie! To Ty chcesz nas przekonać że istnieją takie laptopy.
    Ja zapytałem tylko które - zapytałem bo chciałem wiedzieć które a nie
    aby udowadniać że się mylisz... Masz przeczulicę na swym punkcie :-)

    > Nie myslalem akurat o atomach.

    Nie mówię że myślałeś.

  • 103. Data: 2010-05-15 16:53:04
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 15 May 2010 15:11:27 +0200, Adam Płaszczyca wrote:

    >Wiesz, lokomotywy nieco nowsze niż z lat 60 ub. wieku mają silniki
    >asynchroniczne, klatkowe.
    >Naprawdę.
    >
    >Odkąd elektronika dużych mocy weszła do użycia, to naturalna
    >charakterystyka silnika przestała mieć jakiekolwiek znaczenie.

    I wraz z falownikiem nadal maja plaski wykres mocy osiagalnej ?

    J.

  • 104. Data: 2010-05-15 17:00:56
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 15, 10:11 pm, Adam Płaszczyca
    <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:

    > Silnik o mocy 200kW ma wymiary 80x40x40cm...

    Calkiem mozliwe.

    Nie uwazasz, ze taki kloc stali i miedzi bylby nieco zbyt ciezki do
    miejskiego kompakta? Owszem, dalby on satysfakcjonujacy moment
    obrotowy przy niskich predkosciach ale podobny efekt mozna uzyskac
    wstawiajac duzo mniejsza i tansza skrzynie biegow.

    JD

  • 105. Data: 2010-05-15 17:37:37
    Od: JD <j...@g...com>

    <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:

    > Wiesz, lokomotywy nieco nowsze niż z lat 60 ub. wieku mają silniki
    > asynchroniczne, klatkowe.

    Takie rzeczy to raczej nie w Polsce. Tutaj jeszcze w latach '90
    produkowalo sie lokomotywy (jak np. EP09) z silnikami pradu stalego.
    Fakt, na swiecie koleje przeszly na silniki i trakcje AC.

    > Odkąd elektronika dużych mocy weszła do użycia, to naturalna
    > charakterystyka silnika przestała mieć jakiekolwiek znaczenie.

    Elektronika pozwala lepiej wykorzystac silnik przy wyzszych obrotach
    (splaszcza charakterystyke momentu) ale nie poprawi momentu przy
    niskich obrotach. W lokomotywach to nie przeszkadza bo 1) silniki maja
    spory zapas momentu (ciezar nie gra roli), 2) nie wymaga sie od nich
    wysokich przyspieszen przy niskich predkosciach.

    Wracajac do samochodow. Gdybym mial kupowac samochod elektryczny to
    chcialbym by mial chociaz dwa biegi - nizszy do jazdy po miescie z
    Pmax ok 80km/h, wyzszy - do jazdy po trasie z Pmax ok. 150km/h. To sa
    po prostu zupelnie inne zakresy eksploatacji i nie da sie ich
    (efektywnie) pokryc silnikiem o stalej charakterystyce momentu.

    JD

  • 106. Data: 2010-05-15 18:12:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 15 May 2010 08:00:56 -0700 (PDT), JD wrote:

    >Calkiem mozliwe.
    >Nie uwazasz, ze taki kloc stali i miedzi bylby nieco zbyt ciezki do
    >miejskiego kompakta?

    Ale to jest 200kW. Do malucha by wystarczyla cwiartka tego.

    >Owszem, dalby on satysfakcjonujacy moment obrotowy przy
    >niskich predkosciach

    No, jakim to dysponuje momentem czy moca przy niskich obrotach to Adam
    nie napisal :-)

    J.

  • 107. Data: 2010-05-15 18:55:44
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 16, 1:12 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale to jest 200kW. Do malucha by wystarczyla cwiartka tego.

    Ten Nissan ma 80kW. W papierach wyglada to niezle ale tylko do momentu
    gdy uswiadomisz sobie, ze to jest moc przy ~130km/h, a przy nizszych
    predkosciach jest ona proporcjonalnie nizsza. Przy 60km/h - ok. 40kW,
    przy 20km/h - ok. 15kW, itd. Na drugim koncu skali masz predkosc
    maksymalna 140km/h, choc mocy starczyloby na sporo wiecej. Oczywiscie
    gdyby zamiast silnika 80kW wstawic taki o mocy 200kW to problem
    "rozwiazalby" sie sam.

    > No, jakim to dysponuje momentem czy moca przy niskich obrotach to Adam
    > nie napisal :-)

    Takim jakim go sobie producent ustawil przekladnia glowna. :-)
    Niestety bez duzego nadmiaru mocy nie da sie stalym momentem i jednym
    przelozeniem pokryc calego zakresu predkosci.

    JD

  • 108. Data: 2010-05-15 22:32:57
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-05-15, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:

    > Niby lepsze, za to mają gorsze paliwo. Popioły są radioaktywne do tego...

    Ale przynajmniej są zgromadzone w jednym miejscu...

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 109. Data: 2010-05-25 00:13:58
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 15 May 2010 22:32:57 +0200, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

    > Ale przynajmniej są zgromadzone w jednym miejscu...

    W ścianach budynków z pustaków zrobionych?

    --

  • 110. Data: 2010-05-25 00:16:57
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 15 May 2010 09:55:44 -0700 (PDT), JD napisał(a):

> [...]
    > predkosciach jest ona proporcjonalnie nizsza. Przy 60km/h - ok. 40kW,
    > przy 20km/h - ok. 15kW, itd. Na drugim koncu skali masz predkosc

    Ciekawe, bo według mojej wiedzy silnik elektryczny potrafi w zasadzie od
    zera dawać pełną moc.

    --