-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.onet.pl!mike!not-for-mail
From: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
Date: Tue, 25 May 2010 00:25:39 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 50
Sender: t...@m...oldfield.org.pl
Message-ID: <c1.01.3LKvTd$Iat@mike.oldfield.org.pl>
References: <h...@p...onet.pl>
<a...@e...googlegroups.com>
<h...@p...onet.pl>
<c...@1...googlegroups.com>
<c1.01.3L9wxn$IZE@mike.oldfield.org.pl>
<2...@r...googlegroups.com>
<c1.01.3LD7cM$IZh@mike.oldfield.org.pl>
<a...@y...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: trzypion.oldfield.org.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1274769265 27197 77.236.9.21 (25 May 2010 06:34:25 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 25 May 2010 06:34:25 +0000 (UTC)
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
X-Face: "$/+nTK,0%`.lc4B~D91pIue%5RICC8#$_Ew'cP{uuDnja,Cs.yc8MiB+/k+~Plew/u|WDT
7|0:(Sq?X-j&_?{]w+M/n'_(O3(Aj(4t[$Ep(|x]2v)R:E,Q|vM:z7Wipt2VeLQQ9iId1r\}"yBAEl
Ie@=ELl0`X:yH3~Y-P~6
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2283208
[ ukryj nagłówki ]Dnia Sat, 15 May 2010 08:37:37 -0700 (PDT), JD napisał(a):
>> Wiesz, lokomotywy nieco nowsze niż z lat 60 ub. wieku mają silniki
>> asynchroniczne, klatkowe.
>
> Takie rzeczy to raczej nie w Polsce. Tutaj jeszcze w latach '90
> produkowalo sie lokomotywy (jak np. EP09) z silnikami pradu stalego.
> Fakt, na swiecie koleje przeszly na silniki i trakcje AC.
Przecież pisałem o lokomotywach nieco nowszych. EP09 to0 konstrukcja z tych
własnei lat, przynajmniej mentalnie. Poza Polską to juz chyba tylko w
krajach byłego ZSRR (z europejskich) jeździ się na silnikach szeregowych.
Czechy, Słowacja, o Niemczech nie wspominając - asynchrony i tyle. Taniej
jest wsadzić elektronikę oraz tani, praktycznie bezobsługowy silnik, nież
skomplikowany ukłąd z komutatorem wielkoprądowym.
> Elektronika pozwala lepiej wykorzystac silnik przy wyzszych obrotach
> (splaszcza charakterystyke momentu) ale nie poprawi momentu przy
> niskich obrotach. W lokomotywach to nie przeszkadza bo 1) silniki maja
> spory zapas momentu (ciezar nie gra roli), 2) nie wymaga sie od nich
> wysokich przyspieszen przy niskich predkosciach.
W lokomotywach moment na niskich obrotach jest KLUCZOWY. Ciężar, wbrew
pozorom gra sporą rolę (dopuszczalne naciski na tor). Natomiast cechą
silnika elektrycznego jest to, że mając sporą pojemność cieplną pozwala on
na krótkotrwałe przeciążenia sięgające nieraz kilkukrotności parametrów
nominalnych.
W efekcie, sterując jednocześnie częstotliwością, jak i napięciem zasilania
można zrobić z silnikiem to, co się chce.
> Wracajac do samochodow. Gdybym mial kupowac samochod elektryczny to
> chcialbym by mial chociaz dwa biegi - nizszy do jazdy po miescie z
> Pmax ok 80km/h, wyzszy - do jazdy po trasie z Pmax ok. 150km/h. To sa
> po prostu zupelnie inne zakresy eksploatacji i nie da sie ich
> (efektywnie) pokryc silnikiem o stalej charakterystyce momentu.
Da się, tylko po co? Tylko silnik synchroniczny takową ma. Reszta nie. Taki
silnik szeregowy ma płaską charakterystykę mocy, a moment spada wykładniczo
(ale to jego jedyna zaleta).
Nie ma sensu budować skrzyni biegów, to już lepiej zastosować silnik ze
zmienną ilością biegunów, choć to tez mało sensowne przy obecnej
elektronice sterującej.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
Następne wpisy z tego wątku
- 28.05.10 15:42 JD
- 28.05.10 20:42 J.F.
- 29.05.10 10:35 JD
- 29.05.10 11:59 J.F.
- 29.05.10 13:09 JD
- 29.05.10 22:28 Adam Płaszczyca
- 29.05.10 22:28 Adam Płaszczyca
- 30.05.10 05:13 JD
- 30.05.10 10:25 J.F.
- 30.05.10 10:31 J.F.
- 30.05.10 12:31 Adam Płaszczyca
- 30.05.10 13:51 Adam Płaszczyca
- 30.05.10 16:53 J.F.
- 31.05.10 01:02 Adam Płaszczyca
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
Najnowsze wątki
- 2025-01-06 Jeździ, skręca, hamuje
- 2025-01-06 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-06 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Zielona GĂłra => Konsultant WdroĹźeniowy Comarch XL/Optima (KsiÄgowoĹ
- 2025-01-06 Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- 2025-01-06 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-06 Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- 2025-01-06 Białystok => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-06 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-06 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-06 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-06 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-06 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-06 śnieg