    From: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Date: Tue, 25 May 2010 00:25:39 +0200
    Sender: t...@m...oldfield.org.pl

    Dnia Sat, 15 May 2010 08:37:37 -0700 (PDT), JD napisał(a):

    > Takie rzeczy to raczej nie w Polsce. Tutaj jeszcze w latach '90
    > produkowalo sie lokomotywy (jak np. EP09) z silnikami pradu stalego.
    > Fakt, na swiecie koleje przeszly na silniki i trakcje AC.

    Przecież pisałem o lokomotywach nieco nowszych. EP09 to0 konstrukcja z tych
    własnei lat, przynajmniej mentalnie. Poza Polską to juz chyba tylko w
    krajach byłego ZSRR (z europejskich) jeździ się na silnikach szeregowych.
    Czechy, Słowacja, o Niemczech nie wspominając - asynchrony i tyle. Taniej
    jest wsadzić elektronikę oraz tani, praktycznie bezobsługowy silnik, nież
    skomplikowany ukłąd z komutatorem wielkoprądowym.

    > Elektronika pozwala lepiej wykorzystac silnik przy wyzszych obrotach
    > (splaszcza charakterystyke momentu) ale nie poprawi momentu przy
    > niskich obrotach. W lokomotywach to nie przeszkadza bo 1) silniki maja
    > spory zapas momentu (ciezar nie gra roli), 2) nie wymaga sie od nich
    > wysokich przyspieszen przy niskich predkosciach.

    W lokomotywach moment na niskich obrotach jest KLUCZOWY. Ciężar, wbrew
    pozorom gra sporą rolę (dopuszczalne naciski na tor). Natomiast cechą
    silnika elektrycznego jest to, że mając sporą pojemność cieplną pozwala on
    na krótkotrwałe przeciążenia sięgające nieraz kilkukrotności parametrów
    nominalnych.
    W efekcie, sterując jednocześnie częstotliwością, jak i napięciem zasilania
    można zrobić z silnikiem to, co się chce.

    > Wracajac do samochodow. Gdybym mial kupowac samochod elektryczny to
    > chcialbym by mial chociaz dwa biegi - nizszy do jazdy po miescie z
    > Pmax ok 80km/h, wyzszy - do jazdy po trasie z Pmax ok. 150km/h. To sa
    > po prostu zupelnie inne zakresy eksploatacji i nie da sie ich
    > (efektywnie) pokryc silnikiem o stalej charakterystyce momentu.

    Da się, tylko po co? Tylko silnik synchroniczny takową ma. Reszta nie. Taki
    silnik szeregowy ma płaską charakterystykę mocy, a moment spada wykładniczo
    (ale to jego jedyna zaleta).
    Nie ma sensu budować skrzyni biegów, to już lepiej zastosować silnik ze
    zmienną ilością biegunów, choć to tez mało sensowne przy obecnej
    elektronice sterującej.

    --