    From: JD <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Date: Sat, 29 May 2010 04:09:52 -0700 (PDT)

    On May 29, 6:59 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale niedoskonalosci nie sa do pominiecia - straty w miedzi i w
    > falowniku sa.

    No nie sa, ale juz nie chcialem komplikowac sprawy. Przypuszczam, ze
    falownik ma swoje "ulubione" napiecie wyjsciowe, przy ktorym osiaga
    maksymalna sprawnosc. Jesli pominac odpornosc izolacji na przebicie
    (wiem, nie mozna jej pominac) ;-) to zarowno sprawnosc jak i moc
    maksymalna (obroty maksymalne) zaleza glownie od falownika.

    > Przy stalym pradzie na uwzojeniu silnika wychodzi na to ze dosc stale
    > sa. No i mozesz zejsc z obrotami do zera - moment jest, prad plynie,
    > mocy na wale nie ma, a licznik sie kreci ..

    Racja. Kazdy rzeczywisty silnik przy predkosci 0 ma sprawnosc 0. Ale
    sprawnosc to nie wszystko, wazne jest tez ile tej energii i przez jaki
    czas jest tracone (bo to decyduje o koncowym bilansie). W zatrzymanym
    silniku synchronicznym napiecie jest minimalne -> mala moc strat. Do
    tego silnik pracuje w tych warunkach przez ulamek czasu, wiec
    calkowity wydatek energetyczny jest pewnie pomijalny w zestawieniu z
    innymi stratami.

    JD