eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyW pełni elektryczny samochód od Nissana
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 127

  • 121. Data: 2010-05-30 05:13:42
    Temat: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 30, 5:28 am, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:
    >
    > > Optymalnie sterujac silnikiem mozesz z niego wycisnac staly *moment*.
    > > A to daje liniowa moc w funkcji obrotow.
    >
    > Nie, moc. Ba, silnik szeregowy to nawet naturalnie.

    Nie, moment.

    Charakterystyke mocy i momentu podaje sie dla maksymalnego
    wysterowania, inaczej mogloby Ci wyjsc, ze silnik ma np. moc ujemna.
    Przypuszczam (nie znam sie na tym), ze silniki spalinowe tez testuje
    sie na maksymalnym otwarciu przepustnicy.

    > > Silnik szeregowy, owszem, daje stala moc ale trudno to nazwac
    > > optymalnym sterowaniem - przy niskich obrotach bierze prad zwarciowy,
    >
    > To jest optymalna charekterystyka trakcyjna, a nie sterowanie.

    To co chcemy (stala moc) a to co mamy (staly moment) to dwie rozne
    rzeczy. I tu wracamy do poczatku - w pojazdach, w ktorych chcemy
    uzyskac dobre przyspieszenie przy 20km/h, predkosc max >130km/h i
    dobra sprawnosc w calym zakresie, potrzebna jest skrzynia biegow (albo
    dwa specjalizowane silniki).

    > > przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
    > > W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
    > > niewykorzystane.
    >
    > I co z tego? Za to na starcie masz wielkiego kopa.

    Maksymalny "kop" jest taki sam jak w silniku synchronicznym - taki na
    jaki pozwoli rdzen. Kazdy silnik da sie przesterowac ("silnik
    szeregowy to nawet naturalnie") ale efekt jest zawsze ten sam - kupa
    smrodu.

    EOT, ta rozmowa zmierza do nikad.

    JD


  • 122. Data: 2010-05-30 10:25:31
    Temat: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 29 May 2010 22:28:48 +0200, Adam Płaszczyca wrote:
    >Dnia Fri, 28 May 2010 20:42:06 +0200, J.F. napisał(a):
    >>>przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
    >>>W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
    >>>niewykorzystane.
    >>Otoz to - on wcale nie taki dobry.
    >Jedyną w zasadzie jego wadą jest to, że ma komutator który pracuje przy
    >wielkim prądzie.

    Nie - zobacz na czym polega ta ch-ka ktora sie tak zachwycasz -
    zmniejszamy prad stojana i jego pole magnetyczne.

    Czyli dla zapewnienia takiego samego momentu plynie w wirniku znacznie
    wiekszy prad niz musi. I przynosi wieksze straty. Zupelnie
    niepotrzebnie.


    No i nie zawsze potrzebujesz pelnej mocy, a reguluje sie go
    rezystorami, w nich tez straty.


    J.





  • 123. Data: 2010-05-30 10:31:56
    Temat: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 29 May 2010 22:28:01 +0200, Adam Płaszczyca wrote:
    >Dnia Fri, 28 May 2010 06:42:56 -0700 (PDT), JD napisał(a):
    >> Optymalnie sterujac silnikiem mozesz z niego wycisnac staly *moment*.
    >> A to daje liniowa moc w funkcji obrotow.
    >
    >Nie, moc. Ba, silnik szeregowy to nawet naturalnie.

    Optymalnie, czy moze raczej maksymalnie - to wlasnie moment.
    Pole w stojanie rowne nasyceniu stali, prad w wirniku rowny zdolnosci
    chlodzenia - i wychodzi staly moment.
    Chyba ze zaczniemy uwzgledniac wplyw obrotow na chlodzenie wirnika,
    wtedy im szybciej sie kreci tym wiekszy moment mozliwy - ale mozna
    dodac niezalezny wentylator :-)

    J.


  • 124. Data: 2010-05-30 12:31:28
    Temat: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 29 May 2010 20:13:42 -0700 (PDT), JD napisał(a):

    >> Nie, moc. Ba, silnik szeregowy to nawet naturalnie.
    >
    > Nie, moment.

    Cóż, bredź dalej, nie będę Cię prostował, że jedyny silnik jaki ma
    naturalnie stały moment obrotowy, to synchroniczny.
    Inne mają różnie, szeregowy ma hiperboliczną charakterystykę momentu.

    >
    > Charakterystyke mocy i momentu podaje sie dla maksymalnego
    > wysterowania, inaczej mogloby Ci wyjsc, ze silnik ma np. moc ujemna.

    Niby jakim cudem?

    > Przypuszczam (nie znam sie na tym), ze silniki spalinowe tez testuje
    > sie na maksymalnym otwarciu przepustnicy.

    Istotnie, na tym TEŻ się nie znasz.

    >> To jest optymalna charekterystyka trakcyjna, a nie sterowanie.
    >
    > To co chcemy (stala moc) a to co mamy (staly moment) to dwie rozne

    Mamy stałą moc i w silniku szeregowym mamy stałą moc.
    Moment obrotowy takiego silnika to hiperbola.

    > rzeczy. I tu wracamy do poczatku - w pojazdach, w ktorych chcemy
    > uzyskac dobre przyspieszenie przy 20km/h, predkosc max >130km/h i
    > dobra sprawnosc w calym zakresie, potrzebna jest skrzynia biegow (albo
    > dwa specjalizowane silniki).

    Nie jest. Wystarcza jeden szeregowy, albo najprostszy, klatkowy +
    sterowanie elektroniką.

    >> I co z tego? Za to na starcie masz wielkiego kopa.
    >
    > Maksymalny "kop" jest taki sam jak w silniku synchronicznym - taki na
    > jaki pozwoli rdzen. Kazdy silnik da sie przesterowac ("silnik
    > szeregowy to nawet naturalnie") ale efekt jest zawsze ten sam - kupa
    > smrodu.

    LOL. Silnik szeregowy można przez kilkanaście sekund przeciążyć 5-6
    krotnie. A szeregowy to się nadaje... no, do walcowania blach ;)


    --
    ___________ (R)
    /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
    ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
    _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
    ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++


  • 125. Data: 2010-05-30 13:51:42
    Temat: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 30 May 2010 10:25:31 +0200, J.F. napisał(a):

    >
    > Nie - zobacz na czym polega ta ch-ka ktora sie tak zachwycasz -
    > zmniejszamy prad stojana i jego pole magnetyczne.
    >
    > Czyli dla zapewnienia takiego samego momentu plynie w wirniku znacznie
    > wiekszy prad niz musi. I przynosi wieksze straty. Zupelnie
    > niepotrzebnie.

    Nic podobnego. Moment to w wielkim uproszczeniu iloczyn prądu wirnika i
    stojana. Wynika to ze wzoru na siłę elektrodynamiczną - to iloczyn
    natężenia pola magnetycznego i prądu płynącego przez przewód.

    > No i nie zawsze potrzebujesz pelnej mocy, a reguluje sie go
    > rezystorami, w nich tez straty.

    Choppery istnieją, naprawdę.

    --
    ___________ (R)
    /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
    ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
    _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
    ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++


  • 126. Data: 2010-05-30 16:53:35
    Temat: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 30 May 2010 13:51:42 +0200, Adam Płaszczyca wrote:
    >Dnia Sun, 30 May 2010 10:25:31 +0200, J.F. napisał(a):
    >> Nie - zobacz na czym polega ta ch-ka ktora sie tak zachwycasz -
    >> zmniejszamy prad stojana i jego pole magnetyczne.
    >> Czyli dla zapewnienia takiego samego momentu plynie w wirniku znacznie
    >> wiekszy prad niz musi. I przynosi wieksze straty. Zupelnie
    >> niepotrzebnie.
    >
    >Nic podobnego. Moment to w wielkim uproszczeniu iloczyn prądu wirnika i
    >stojana.

    No wlasnie - a tu ze wzrostem predkosci zmniejszasz prad stojana, mimo
    ze wcale nie musisz. Czyli przez wirnik musi plynac wiekszy prad.

    >> No i nie zawsze potrzebujesz pelnej mocy, a reguluje sie go
    >> rezystorami, w nich tez straty.
    >
    >Choppery istnieją, naprawdę.

    Z chopperem inne silniki tez nabieraja innych wlasciwosci.

    J.



  • 127. Data: 2010-05-31 01:02:34
    Temat: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 30 May 2010 16:53:35 +0200, J.F. napisał(a):

    >>Nic podobnego. Moment to w wielkim uproszczeniu iloczyn prądu wirnika i
    >>stojana.
    >
    > No wlasnie - a tu ze wzrostem predkosci zmniejszasz prad stojana, mimo
    > ze wcale nie musisz. Czyli przez wirnik musi plynac wiekszy prad.

    W silniku szeregowym prąd stojana to prąd wirnika zarazem, wraz ze
    zwiększeniem się prędkości maleje prąd i stojana i wirnika.

    >>> No i nie zawsze potrzebujesz pelnej mocy, a reguluje sie go
    >>> rezystorami, w nich tez straty.
    >>Choppery istnieją, naprawdę.
    > Z chopperem inne silniki tez nabieraja innych wlasciwosci.

    Oczywiście, jedynie nieprawdą jest, jakoby silnik szeregowy musiał mieć
    straty na rezystorach. Co więcej - przy sterowaniu impulsowym może on
    zachować moment przy o wiele niższym prądzie rozruchowym.

    --
    ___________ (R)
    /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
    ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
    _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
    ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

strony : 1 ... 12 . [ 13 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: