  • Data: 2013-11-28 22:28:18
    Temat: Re: wskaźnik temp silnika
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F napisał:

    > Ale co - na grzbiecie ?

    Różnie. Trzeba to z kuniem uzgodnić, jak mu będzie wygodniej.
    Ale przeważnie pociągowo.

    > Okazuje sie ze nie kuniem
    > http://historia.org.pl/2012/01/26/budowa-kolejki-na-
    kasprowy-wierch-foto/

    Kuniem też.

    > No no, jestem pod wrazeniem.
    > To wielkie kolo tez ludzie wniesli ?

    Do Myślenickich Turni, to można było tym traktorkiem na gąsienicach.
    Do tego punktu trzeba było dużo taszczyć, bo tam jest maszynownia.
    Wyżej, to już na Gąsienicach (Bachledach, Krzeptowskich, Budzach etc)
    i ich furkach.

    > Wtedy moze, dzis ... kopalnia w parku narodowym ? Zbrodnia ! :-)

    Ekologiczne podejście. Murowaniec na Hali Gąsienicowej, czy schronisko
    w Pięciu Stawach też z miejscowych kamulców (na Murowaniec uszczknięto
    sobie kawałek Kościelca). Lepsze to niż wprowadzanie obcych materiałów.

    > I z tego co widac to zaczeli od zbudowania kolejki pomocniczej.

    Przede wszystkim jednak od zbudowania drogi. To obecny zielony szlak.
    Idąc można sobie wyobrazić, gdzie da się wjechać, a gdzie już tylko
    taczki, grzbiet i ewentualne proszenie kunia o pomoc.

    > Ale w Warszawie silnik sie nie przegrzewa, widac trzeba testowac przy
    > wiekszej predkosci :-)

    Przegrzewać, to może nie, ale wentylator włącza mi się przeważnie przy
    małych prędkościach w korkach.

    > Tak swoja droga taki 120KM silnik po pelnym depnieciu w pedal to ze
    > 300kW ciepla wytwarza, i ta malutka chlodnica to odprowadza.

    A może jednak nie? Gdyby tak dobrze policzyć, to może się okazać, że
    po przyłożeniu takiej mocy, pojazd o określonej mocy szybciej osiągnie
    prędkość dźwięku, niż zagotuje wodę w silniku.

    > Ciekawe ... od goraca te paski padaly ?
    > Bo przeciez obciazenie paska w znikomym stopniu zalezy od temperatury
    > chlodnicy.
    > Czy te samochodziki juz wtedy mialy sprzegla wiskotyczne ?

    Te samochodziki, to przecież to samo co maluch, tyle że z bardziej obłą
    karoserią. Więc chłodzone powietrzem. W czasie wysiłku przy małej
    prędkości w komorze silnika robi się piekło. Pokrywy tej komory miały
    przeważnie uchylone. Te większe, chłodzone wodą, też wtedy wszystkie
    miały wentylator pędzony mechanicznie z wału silnika. Paskiem własnie.
    Sprzęgła elektromagnetyczne dopiero się pojawiały. Paski miały wtedy
    po prostu cięższą robotę, a robione były z marniejszych materiałów.
    Jakieś włókna roślinne chyba miały w środku. Dzisiaj jeżdże na jednym
    setki tysięcy kilometrów, a kiedys nawet na kursach uczono, że jak
    pęknie, to należy poprosić towarzyszkę podróży o nylonową pończochę.

    --
    Jarek