  • Data: 2013-11-29 17:05:57
    Temat: Re: wskaźnik temp silnika
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F napisał:

    > No jasne ze nie. Co godzine trzeba tankowac.
    > Ale jak to niemieckie auto, to badz pewny ze ktos to bierze pod
    > uwage - i przy projekcie, i na testach.
    > Bo klienci przetestuja na pewno :-)

    Nie tylko w niemieckich testują. Producent bierze pod uwagę najdziksze
    pomysły, jakie klientowi mogą strzelić do łba. Nie zmienia to faktu,
    że samochód osobowy nie służy do podróżowania z prędkością 200 km/h.

    > Nie jest. optymalny punkt pracy jest gdzies przy sredniej mocy, nie
    > maksymalnej.

    Przede wszystkim nie jest to optymalna prędkość do poruszania się
    takim pojazdem po szosie.

    [...]
    > No ale mowa byla o "duzej chałupie" :-)

    Pałac od "dużej chałupy", to ja potrafię odróżnić.

    > No i wiesz - wydaje sie ze koszt od roznicy temperatur zalezy.
    > Miedzy +22 a -25 nie ma az tak wielkiej roznicy jak miedzy +20 a -25.

    Stąd moja odpowiedź na pytanie o temperaturę w domu -- taką, jaką sobie
    zażyczy, a nie jaką "kocioł wyda".

    > Podobnie jak miedzy +22/20 a +1. A potem chmurki sie odslonia,
    > sloneczko przygrzeje i rachunek zmniejszy.

    Ale "delta te" jest jest dwa razy mniejsze niż przy mrozie -25 stopni.
    Więc jeśli wtedy 24 kW mu mało, to przy tym +1 z 12 kW też może być
    krucho. A to właśnie 1750 złotych miesięcnie na rachunku za gaz.

    > Przyznaje ze w murach gorzej. Ale piec wylaczyc sie da.

    I to zupełnie bezkarnie. Są domy, które mają stałą czasową dużo dłuższą
    niż 24 godziny.

    > A potem chcialoby sie aby szybciej nagrzal.

    No i w tym momencie robi sie wesoło. Powiało z północy i w ciągu kilku
    godzin temperatura spadła o 20 stopni. Lokator domu (poniemieckiego,
    żeby daleko nie szukać) cieszy się, że wciąż ma ciepło, bo to panie
    solidne mury, porządna robota. Ale za dwa dni chłodek zaczyna mu trochę
    dokuczać. Więc chciałoby się szybko nagrzać. A tu niespodzianka -- bo
    nawet 50 kW nagrzewa tylko trochę, głównie powietrze przy grzejnikach, bo
    od murów dalej ciągnie. Przy tym zaczyna kląć na Niemca, co tę cholerną
    bude postawił. I tak chajcuje pod kotłem, że nawet nie zauważa, kiedy
    pogoda się zmienia. Więc robi się 30 stopni, mimo zaprzestania palenia.
    Taki dom, to linia długa (opóźniająca). Trzeba mieć automat, co jest
    tego modelu nauczony i mierzy temperaturę na zewnątrz. Kiedyś automatów
    nie mieli, ale mieli palaczy, co znają się na robocie.

    > Przyznaje ze niewiele da ... ale jak rachunek wysoki, to kazde 5% jest
    > zauwazalnie taniej :-)

    Może być nawet 25%, ale nie na tym, że jak idę do pracy, to wyłączam piec.
    Na kompensacji nocnych chłodów jesienią i wiosną się zyskuje.

    > I lubisz czekac 9 minut az ci wanna nakapie ? Nie lepiej piec 50kW ?

    Żeby cztery minuty krócej siurało? Nie zależy mi. Zwłaszcza, że za to
    "lepiej" bym musiał zapłacić spadkiem sprawności przewymiarowanego
    kotła do ogrzewania (więcej niż 5%). Gdyby mi zależało, to bym sobie
    jakąś baniochę na wodę zorganizował). Ludzie mają grzałki elektryczne
    po 2 kW albo kolektory słoneczne 5 kW i jakoś sobie z ciepłą wodą radzą.

    Jarek

    --
    Pani kierowniczko, ja to wszystko rozumiem... Ja rozumiem, że wam jest
    zimno, ale jak jest zima to musi być zimno! Tak? Pani kierowniczko, takie