  • Data: 2009-05-09 07:38:34
    Temat: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości
    news:gu1rsu$dvp$1@news.wp.pl...

    > ok, jak takiś mądry to chętnie puszczę przez ciebei 20mA i zobaczymy czy
    > dalej będziesz walił głupa czy się zesrasz?:O)

    Nie zaniżaj poziomu dyskusji.

    > a gdzie moje słowa są sprzeczne z prawem kirchoffa?:O)

    Jeżeli mamy różnicówkę, która wyłącza obwód po przekroczeniu 30mA upływności
    z L do PE , a załóżmy, że poprzez kondensatory i warystory mamy upływność
    powiedzmy 10mA to jaki prąd upływu przepływający przez ciało człowieka lub
    poprzez zwarcie spowoduje wyłączenie różnicówki ?

    > gdyby to było urządzenie pierwszej klasy to człowiek nie miał by
    > stycznosci z żadną przewodzącą częścią, poza częściami uziemionymi, a w
    > zasilaczu masz dostępną część niskonapięciową, więć żadna klasa I ani II,
    > tylko klasa III i w takim urządzeniu od strony niskonapięciowej nie
    > powinno być uziemienia!:O)

    Ale jest. Po stronie wtórnej napięć, wspólny przewód "masy" dla wszystkich
    napięć jest połączony z obudową zasilacza oraz obudową całego komputera, a
    te z obwodem ochronnym PE.
    Zatem mamy I klasę ochrony, a nie III i nieistotne jest to, że napięcia po
    stronie wtórnej są obniżone.
    A co zaś się tyczy części przewodzących to nie masz styczności z częściami
    przewodzącymi pozostającymi pod niebezpiecznym napięciem tylko dlatego, że
    metalowa obudowa zasilacza jest połączona z obwodem ochronnym. Masz
    styczność tylko i wyłącznie z napięciem bezpiecznym max. 24V (+12V w
    odniesieniu do -12V - kiedyś jeszcze stosowano w zasilaczach -12V, nie
    jestem pewien czy w nowych zasilaczach jeszcze jest), ale to nie ma
    znaczenia jeżeli chodzi o klasę ochronności tego zasilacza.
    Większość zasilaczy nawet tych wtykanych do gniazdek bez bolca ochronnego
    posiada co najwyżej II klasę ochrony.
    Jeżeli chodzi o klasę III to stosuje się ją zasadniczo tylko do urządzeń
    zasilanych bateryjnie lub akumulatorowo, których napięcie jest bezpieczne.
    Aby urządzenie zasilane zasilaczem sieciowym mogło spełnić wymagania III
    klasy ochrony to musi spełnić szereg wymagań, w tym odpowiedni stopień
    separacji pomiędzy stroną pierwotną, a wtórną napięć. Z całą pewnością
    takich wymagań nie spełniają zasilacze komputerowe.