  • Data: 2009-05-12 20:48:41
    Temat: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "gargomel" <s...@d...la.la> napisał w wiadomości
    news:guch1b$65a$4@news.wp.pl...

    > a ja myślałem że jet to urządzenie, w któym ochrona przeciwporażeniowa
    > jest zapewniona przez zastosowanie napięć bezpiecznych, mylę się?:O)

    Zasilacz PC nie jest ZASILANY napięciem bezpiecznym, lecz ZASILANY jest
    napięciem niebezpiecznym 230V. Zatem nie jest zapewniona ochrona poprzez
    zastosowanie napięć bezpiecznych.

    > ale PC jest zasilany napięciem bezpiecznym!!!

    I co z tego ?
    Przecież wewnątrz tego komputera znajduje się zasilacz, który po skręceniu z
    obudową stanowi jego wewnętrzną część/podzespół, który jest zasilany
    napięciem niebezpiecznym 230V. Zasilacz znajduje się wewnątrz obudowy
    komputera, dlatego komputer nie może być urządzeniem w III kalsie ochrony,
    choć na wszystkich dostępnych złączach są napięcia bezpieczne.
    Tam, gdzie dochodzi napięcie niebezpieczne, urządzenie nie może być w III
    klasie ochrony.
    Gdyby ten komputer zasilany był poprzez odpowiedni zasilacz zewnętrzny i nie
    występowało by w jego wnętrzu żadne napięcie niebezpieczne to wtedy mógłby
    być urządzeniem w III klasie ochrony.

> [...]
    > jest też urządzeniem III klasy a był by nim gdyby albo posiadał
    > galwaniczną separację, albo posiadał obudowę o o stopniu ochrony co
    > najmniej IP2X (czyli taką że nie da sie wsadzić palca do środka)
    > skoro PC jest zasilany z sieci energetycznej i jednocześnie ma dostępne
    > gniazda sygnałowe pod niskim napięciem, więc powinna być zastosowana
    > ochrona poprzez stosowanie niskich napięć, a co za tym idzie wymagania
    > urządzenia III kalsy ochronności, czyli skoro nie obudowa IP2X to
    > separacja i brak połączenia niskiego napięcia z uziemieniem!:O)

    Ale jest napięcie niebezpieczne, jest metalowa obudowa połączona z
    uziemieniem i jest IP2X dla obudowy zasilacza.
    Proszę bardzo, a tutaj masz dowód na to:
    http://sklep.stesar.pl/component/page,shop.product_d
    etails/flypage,shop.flypage/product_id,947/category_
    id,28/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid
    ,1/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.
    flypage&product_id=947&category_id=28&manufacturer_i
    d=0&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1
    Co prawda są to zasilacze komputerów przemysłowych - sterowników
    programowalnych PLC, ale konstrukcja, budowa, sposób zasilania, stopień
    ochrony taki sam. Napięcia wyjściowe z zasilaczy także są bezpieczne.

    Wszelkie zasilacze komputerowe czy też dowolne inne urządzenia np. lodówka,
    pralka, kuchnia elektryczna, bojler elektryczny itp. , które zasilane są
    napięciem niebezpiecznym i posiadają metalową obudowę połączoną z przewodem
    ochronnym stanowiącą ochronę przed porażeniem oraz bezpośrednim dotykiem
    obwodów pozostających pod niebezpiecznym napięciem są w I klasie ochrony.
    Wszystkie zasilacze, które nie posiadają bolca ochronnego i są zasilane
    napięciem niebezpiecznym, a posiadają podwójną izolację są w II klasie
    ochrony.
    III klasa ochrony dotyczy tylko i wyłącznie urządzeń zasilanych napięciami
    bezpiecznymi czy to z ogniw galwanicznych, baterii ogniw, akumulatorów czy
    też oddzielnych zasilaczy.
    Przynajmniej raz w miesiącu przeprowadzam badania ochronne elektronarzędzi i
    wiem o czym piszę, muszę wiedzieć o czym piszę, bo w razie jakiekogolwiek
    wypadku groził by mi prokurator.
    Nie rozumiesz tego, nie chcesz zrozumieć - Twój problem, żyj w niewiedzy,
    mnie to już po prostu "wali" i męczy mnie dalsza dyskusja "jak ze ścianą".