  • 121. Data: 2011-09-17 22:29:51
    Temat: Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

    > Ktorego nie ma we współczesnym PC.

    To naprawdę jest jakieś s-f. Nie mam problemów z nieprzewidywalnym
    działaniem PC.

    > Chyba że chcesz użyć nowego niesprawdzonego LPT na PCI.

    Ono dość leciwe jest. Więc sprawdzone.

    > A oczekuj przygody, moja karta LPT na PCI

    Mam używać karty PCI po kimś?! Brrr.

    > generowała śliczne szpileczki co każde restartowanie systemu (nawet nie
    > wlaczenie zasilania). Wylądowała w końcu w smieciach jak się okazało że
    > byle przepięcie uwaliło połowę portów.

    Jedną gdzieś jeszcze mam. Używałem. Niczego mi nie uwaliła. Ale jak
    pech, to pech.

    > Aż się boje jakie przygody miewają osoby które LPT bawią się na codzień.

    Ja się nie boję, ale jakby miewali jakieś straszne, to by tu pewnie już
    dawno napisali.

    --
    Jarek

  • 122. Data: 2011-09-17 22:36:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Co *konkretnie* uważasz za bzdury? Twierdzenie że języki silnie typowane
    > zapewniają lepszą jakośc kodu? Że bugi lepiej wykrywać wczesniej nie
    > dopuszczając do wystapnienia? Cos innego? Możesz być mniej tajemniczy?

    A nie da się powędrować w górę po gałązce wątku i przeczytać?
    Tu konkretnie ocenę znaczenia błędów. Ale wiele innych rzeczy
    oczywiście też.

    --
    Jarek

  • 123. Data: 2011-09-17 23:08:59
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 09/17/2011 05:36 PM, Desoft wrote:

    > A co oznacza CNC?
    "Computer numerical control" - czyli sterowanie komputerem. Często używa
    się tej nazwy w odniesieniu do obrabiarek sterowanych numerycznie.

    > Jakoś ciężko wyobrazić mi sobie maszynę sterowaną przez PLC.
    > Fanuc może trochę przypomina podrasowany PLC.
    > A jak zrobić HMI na czymś innym oprócz PC-ta?

    W środowisku przemysłowym używa się specjalizowanych paneli
    operatorskich. Może w takim panelu siedzieć pecet przemysłowy z
    windowsem, czy czymkolwiek innym, ale to nie jest niezbędne.
    Wiele lat temu robiłem UI do maszyny na czymś takim:
    http://avgautomation.com/avgmodconnect/assets/images
    /vfd_pci185bg.jpg
    Maszyna miała w sobie 3 PLC, przez panel można było kłapać zaworami,
    uruchamiać sekwencje działań, zmieniać nastawy PIDa, itp. Część operacji
    była dostępna dla wszystkich, część zabezpieczona dwoma poziomami haseł,
    czyli dość rozbudowane UI. Jedyna styczność jaką panel miał z pecetem to
    programowanie.

    pzdr.
    j.

    PS: Najwięcej pochwał od operatorów urządzenia dostaliśmy za funkcję
    zegarka, którą dodałem "z nudów".

  • 124. Data: 2011-09-17 23:19:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-18 00:36, Jarosław Sokołowski wrote:
    > A nie da się powędrować w górę po gałązce wątku i przeczytać?

    Myslę że jak się komuś pluje w twarz "bzdury" to można choć troche je
    precyzyjniej określić. Tak żeby się dalo odnieść. Inaczej to inwektywa
    na poziomie podłogi politycznej na która można tylko wzruszyć ramionami.

    > Tu konkretnie ocenę znaczenia błędów.

    Czy ja gdzieś twierdze które błedy są ważniejsze od innych? Masz jakieś
    massage-id? Śmiem natomiast wierdzić że pewien zbiór błedow można
    wyeliminować poprzez *nie* używanie gównianych języków. To całkiem spory
    zbiór.

    > Ale wiele innych rzeczy
    > oczywiście też.

    Jasne. Super.

  • 125. Data: 2011-09-17 23:34:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Myslę że jak się komuś pluje w twarz "bzdury" to można choć troche je
    > precyzyjniej określić. Tak żeby się dalo odnieść. Inaczej to inwektywa
    > na poziomie podłogi politycznej na która można tylko wzruszyć ramionami.

    To dołożę kolejną na tym samym poziomie: trzeba wiedzieć do czego służy
    "References" i umieć zrobić z tej wiedzy użytek.

    > Czy ja gdzieś twierdze które błedy są ważniejsze od innych?

    Nie, to ja tak twierdzę.

    > Masz jakieś massage-id?

    Aż tak bardzo lenistwa nie mam zamiaru wspierać.

    > Śmiem natomiast wierdzić że pewien zbiór błedow można wyeliminować
    > poprzez *nie* używanie gównianych języków. To całkiem spory zbiór.

    Cóż z tego, jeśli samo użycie jakiegoś języka może być aż tak dużym
    błędem, że nie równoważy to błędów które ów język może wyeliminować?

    --
    Jarek

  • 126. Data: 2011-09-17 23:44:14
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-18 01:34, Jarosław Sokołowski wrote:
    > To dołożę kolejną na tym samym poziomie: trzeba wiedzieć do czego służy
    > "References" i umieć zrobić z tej wiedzy użytek.

    EOT.

  • 127. Data: 2011-09-18 00:57:21
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 17.09.2011 23:29, Sebastian Biały pisze:
    > Nie. Bash nie jest lepszą alternatywą. Naprawdę, w stosunku do
    > czegokolwiek. Podobnie jak i perl.
    Mamy w korytarzu powieszony LCD na HD44780 wyświetlający dużo różnych
    informacji. Do lcd jest przylutowany tiny2313 + max232 i całość po
    serialu jest połączona do PC.

    120 firmware.cpp //obsługa USARTa i wyświetlacza
    18 /home/michoo/pogoda.pe // pobieranie z internetu aktualnej prognozy
    pogody
    52 /home/jarek/lcd2.pe // zbieranie wszystkich danych do kupy i
    wysyłanie do wyświetlacza linia po linii z odpowiednimi opóźnieniami

    Jaki sens miałoby rzeźbienie tych 2 skryptów w innym języku? Ile by zajęły?

    Jak bym robił frezarkę CNC, czy inne sterowanie prasą to też bym to
    pewnie tak zrobił - mały uC, który dba o poprawność działania (zapewnia
    bezpieczny protokół) i kod w czymś w czym się szybko pisze do obsługi po
    stronie PC.

    Michoo

  • 128. Data: 2011-09-18 06:53:01
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > "Computer numerical control" - czyli sterowanie komputerem. Często używa
    > się tej nazwy w odniesieniu do obrabiarek sterowanych numerycznie.

    No to jak może być komputer bez komputera?

    > W środowisku przemysłowym używa się specjalizowanych paneli operatorskich.
    > Może w takim panelu siedzieć pecet przemysłowy z windowsem, czy
    > czymkolwiek innym, ale to nie jest niezbędne.

    Obawiam się że jest niezbędne.
    Nasuwa mi się analogia pomiędzy DOSem a OS-em graficznym.
    Aby używać DOSa trzeba było być fachowcem, teraz w windowsach klika 5-7
    latek.

> [...]
    > była dostępna dla wszystkich, część zabezpieczona dwoma poziomami haseł,
    > czyli dość rozbudowane UI. Jedyna styczność jaką panel miał z pecetem to

    A jak zrobiłeś sterowanie napędami? Powiązania pomiędzy nimi, np
    iterpolację?
    Jak zrobić na takich PLC symulację graficzną?

    Wydaje mi się że mówimy o różnych maszynach. To nie było centrum obróbcze?
    Jest wiele - bardzo wiele - miejsc gdzie PLC się sprawdzają i najbardziej
    optymalne.
    Chociaż SCADA zaczyna odgrywać coraz większą rolę.

    --
    Desoft

  • 129. Data: 2011-09-18 08:19:30
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Sebastian Biały wrote:

    > A tu mnie zaciekawiłeś. Windows i LPT? Chyba że masz namyśli protokół
    > centronics. Po drugiej stronie trzeba by kupkę TTLi żeby to przerobić na
    > coś sensownego.

    Nie. Wystarczy napisać driver, który obsługuje LPT tak, jak chcesz.

    > Projektant hardwareu to chińczyk który produkował pecety do obslugi
    > norton commandera w msdosie, a programista po wysunięciu karty z gniazda
    > miał nikłe szanse na wyłączenie prasy bez wględu na to ile napisał
    > wczesniej programów w turbo pascalu.

    No nie. Pisałeś i robiłeś cokolwiek, co ma związek z bezpieczeństwem?

    Waldek

  • 130. Data: 2011-09-18 08:35:47
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-18 10:19, Waldemar Krzok wrote:
    > Nie. Wystarczy napisać driver, który obsługuje LPT tak, jak chcesz.

    No własnie. Dokładnie na tej samej zasadzie można powiedzieć że Windows
    supportuje promy kosmiczne, bo wystarczy napisać driver.

    > No nie. Pisałeś i robiłeś cokolwiek, co ma związek z bezpieczeństwem?

    Owszem. Tylko to nie ja wcisnąłem peceta z kartą LPT. Ja bym tego nie
    zrobił. Od tego są sterowniki w których scalaki z podstawek nie
    wypadają, druty z gniazdek nie wychodzą i zasilacze się nie palą. Pecet
    może sobie co najwyżej grzecznie liczyć ile wyciśnięto garnków.