    From: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu
    Date: Sat, 17 Sep 2011 19:08:59 -0400
    <j4r5mk$gb1$2@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <j4r6og$klu$1@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <j4r7r1$klu$3@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <j4r9vu$tjn$1@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <j4riv0$j39$1@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <j4v04g$uba$1@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <j4vie4$9es$1@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <j4vohn$4tq$1@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <j5048u$m87$1@news.onet.pl> <j522be$25p4$1@orion.szeptel.net.pl>
    <j5349e$gpa$1@news.onet.pl>

    On 09/17/2011 05:36 PM, Desoft wrote:

    > A co oznacza CNC?
    "Computer numerical control" - czyli sterowanie komputerem. Często używa
    się tej nazwy w odniesieniu do obrabiarek sterowanych numerycznie.

    > Jakoś ciężko wyobrazić mi sobie maszynę sterowaną przez PLC.
    > Fanuc może trochę przypomina podrasowany PLC.
    > A jak zrobić HMI na czymś innym oprócz PC-ta?

    W środowisku przemysłowym używa się specjalizowanych paneli
    operatorskich. Może w takim panelu siedzieć pecet przemysłowy z
    windowsem, czy czymkolwiek innym, ale to nie jest niezbędne.
    Wiele lat temu robiłem UI do maszyny na czymś takim:
    http://avgautomation.com/avgmodconnect/assets/images
    /vfd_pci185bg.jpg
    Maszyna miała w sobie 3 PLC, przez panel można było kłapać zaworami,
    uruchamiać sekwencje działań, zmieniać nastawy PIDa, itp. Część operacji
    była dostępna dla wszystkich, część zabezpieczona dwoma poziomami haseł,
    czyli dość rozbudowane UI. Jedyna styczność jaką panel miał z pecetem to
    programowanie.

    pzdr.
    j.

    PS: Najwięcej pochwał od operatorów urządzenia dostaliśmy za funkcję
    zegarka, którą dodałem "z nudów".