  • Data: 2011-03-15 16:25:21
    Temat: Re: spalony dysk z laptopa-szanse odzysku danych
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2011-03-15 13:18, rols rojs wrote:
    > Doszło do jakiegoś przegrzania oraz zwarcia i w laptopie spalił się dysk
    > twardy. Obecnie nie jest wykrywany przez żaden komputer i w ogóle się
    > nie włącza. Typ ATA/IDE. Jest jakaś szansa odzysku danych z niego? Poza
    > oczywiście specjalistycznymi laboratoriami, gdzie takie usługi liczone
    > są w ktowach 4-cyfrowych. Czy wystarczyłoby znaleźć taki sam dysk i dać
    > jakiemuś domorosłemu elektronikowi do podmiany podzespółów? Dane nie są
    > wagi państwowej, więc spokojnie wystarczyłyby metody chałupnicze.

    Szanse są zawsze, aczkolwiek domorosły może Ci to zrobić bez gwarancji,
    że się uda. Prawdopodobienstwo uszkodzenia wszystkich danych na
    talerzach jest w takim wypadku praktycznie zerowe. To raczej elektronika
    lub mechanizm głowicy.

    Swego czasu udało mi się odzyskać całą zawartość dysku, który po prostu
    przestał działać. Po otwarciu obudowy okazało się że głowica zacięła się
    na talerzu (na szczęście był to prawdopodobnie nie używany obszar). Po
    małej pomocy dysk ruszył, co dało możliwość odczytania całej powierzchni.

    Zazwyczaj przed jakimikolwiek operacjami należy się zaopatrzyć w
    identyczny model dysku (czasami w ramach danego P/N występują rózne
    podserie)