  • 1. Data: 2024-08-14 23:20:37
    Temat: RAID 0 sie rozsypal
    Od: 2late <d...@w...pl>

    System me sie rozwalil i musialem resetowac BIOS.
    Po resecie nie dzialalm i systemowy NVME ale dzialal nie bootowalny RAID 0.
    Po upgrade'dzie BIOSu dziala systemowy NVME ane nie dziala RAID 0.
    https://imgur.com/a/gyvr5V5
    Cos pewnie w BIOSIe musze przestawic - ale co?
    Windows widzi go jako 3 dyski ale nisformatowane. Na razie nic nie ruszalem
    wiec dane sa pewnie w porzadku.

    Stara plyta ASRock Z87

  • 2. Data: 2024-08-15 10:08:23
    Temat: Re: RAID 0 sie rozsypal
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 14.08.2024 o 23:20, 2late pisze:
> [...]
    > Windows widzi go jako 3 dyski ale nisformatowane. Na razie nic nie
    > ruszalem wiec dane sa pewnie w porzadku.

    Trochę lipa, na RAID-0 nie trzyma się ważnych danych, no chyba, że masz
    backup-y? Zakładam, że nie masz skoro powstał ten post.

    Generalnie wybrałbym opcję 4. Recovery Volume Options.
    A jak to są na prawdę ważne dane, to wcześniej zrobił obraz każdego dysku.

  • 3. Data: 2024-08-15 13:02:21
    Od: Animka <a...@c...net>

    W dniu 15.08.2024 o 10:08, nadir pisze:
    > Recovery Volume Options

    Gdzie jest ta opcja w Windows 11?

    --
    animka

  • 4. Data: 2024-08-15 13:15:35
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 15.08.2024 o 10:08, nadir pisze:

    > Generalnie wybrałbym opcję 4. Recovery Volume Options.
    > A jak to są na prawdę ważne dane, to wcześniej zrobił obraz każdego dysku.

    Naprawdę

    Proponuję sprawdzić czy Clonezilla zobaczy tę macierz. Jeśli tak, to
    wtedy już pójdzie z górki.
    --
    Olek

  • 5. Data: 2024-08-15 18:54:57
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 15/08/2024 9:08 AM, nadir wrote:

    > Trochę lipa, na RAID-0 nie trzyma się ważnych danych, no chyba, że masz
    > backup-y? Zakładam, że nie masz skoro powstał ten post.

    Mam, ale nie najswiezsze.

    > Generalnie wybrałbym opcję 4. Recovery Volume Options.

    Opcje 4 i 5 sa niedostepne.

    > A jak to są na prawdę ważne dane, to wcześniej zrobił obraz każdego dysku.

    Zrobie backup a noz wiedelec da sie cos zrobic, predzej czy pozniej.

    A tu znalazlem co zrtobilem zle:

    https://rog-forum.asus.com/t5/other-motherboards/bro
    ken-raid0-after-clear-cmos-button/td-p/776017

    Pop drugim resecie CMOS poszedlem od razu do windows.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 6. Data: 2024-08-15 19:00:41
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 15/08/2024 12:15 PM, Olek wrote:

    > Naprawdę
    >
    > Proponuję sprawdzić czy Clonezilla zobaczy tę macierz. Jeśli tak, to wtedy
    > już pójdzie z górki.

    Dzieki, sprobuje.

    Windows to widzi inaczej. Dyski D, L, M, N, to 4 x 250GB chociaz D pokazuje
    jako sume czterech, czyli 1 TB.

    https://imgur.com/a/uwry2co

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 7. Data: 2024-08-16 23:38:56
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 15.08.2024 o 18:54, 2late pisze:

> [...]
    ken-raid0-after-clear-cmos-button/td-p/776017

    > Pop drugim resecie CMOS poszedlem od razu do windows.

    Parę lat temu udało mi się odzyskać dane z RAID10 po awarii QNAP-a tym
    programem:
    https://www.r-studio.com/pl/
    Nie pamiętam już czy miałem jakąś lewą/piracką wersję czy udało się to
    zrobić na trialu. Spróbuj, może Tobie też się uda?

  • 8. Data: 2024-08-17 13:18:44
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 16.08.2024 o 23:38, nadir pisze:

> [...]
    > Nie pamiętam już czy miałem jakąś lewą/piracką wersję czy udało się to
    > zrobić na trialu. Spróbuj, może Tobie też się uda?

    Nie trzeba piracić.
    We wpisie z forum asusa, z linka wklejonego przez 2late, jest mowa o
    użyciu programu testdisk. To jest darmowy program open source. Jest
    dołączony do Clonezilli.
    Tak, może być potrzebne wyświetlenie i przeczytanie jakiejś instrukcji z
    internetu, bo samo klikanie "dalej, dalej" nie wystarczy. Ale w
    rzeczywistości trzeba tylko niewiele więcej. W każdym razie nie trzeba
    żadnej woodoo wiedzy. Podejrzewam, że główną trudnością do przeskoczenia
    jest poruszanie się po dyskach i partycjach nazywanych w konwencji
    linuksowej.
    --
    Olek

  • 9. Data: 2024-08-18 10:23:17
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 17/08/2024 12:18 PM, Olek wrote:

> [...]
    > jest poruszanie się po dyskach i partycjach nazywanych w konwencji linuksowej.

    Probowalemm Testdiska i Clonzilli nic z tego. Testdisk widzi tylko 3 dyski
    z 4 a clonezilla ( 3 ronzne wersje) w ogole sie nie uruchamiaja, tzn.
    wyswietla sie ekran startowy i po wyboze ocji, najwyzej - zwiecha.
    Acronis zrobil mi kopie 3 dyskow a jednego w ogole nie widzi - czyli nic z
    tego.
    Backup mam z przed miesiaca.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 10. Data: 2024-08-19 20:00:24
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 18.08.2024 o 10:23, 2late pisze:

    > Probowalemm Testdiska i Clonzilli nic z tego. Testdisk widzi tylko 3
    > dyski z 4 a clonezilla ( 3 ronzne wersje) w ogole sie nie uruchamiaja,
    > tzn. wyswietla sie ekran startowy i po wyboze ocji, najwyzej - zwiecha.

    Jeśli są problemy przy bootowaniu Clonezilli z USB, to warto spróbować
    zmieniać porty USB. Jadro użyte w Clonezilli bywa, że nie obsługuje
    danego kontrolera USB np. USB3, ale już starsze USB2 pójdzie itp.
    Jak się ma napęd DVD, to można też wypalić ISO Clonezilli na płytce i z
    niej bootować. Ja mam takie płytki sprzed 15 lat i się co jakiś czas
    wciąż przydają, np. do dobrania się do komputera z procesorem bez
    obsługi 64 bit.

    > Acronis zrobil mi kopie 3 dyskow a jednego w ogole nie widzi - czyli nic
    > z tego.

    Ale jak to nie widzi dysku? Jeśli nie można zrobić obrazu dysku, to taki
    dysk jest niesprawny, co w zasadzie przekreśla plan złożenia RAIDa.

    A jeśli to kwestia ułomności Acronisa, to nie ma to jak ddrescue. Też
    jest w wierszu poleceń na Clonezilli, ale też na pierdyliardzie innych
    linuksowych dystrybucji. Możesz użyć dowolnej. Sposób użycia ddrescue
    wygooglasz. W najprostrzej postaci to będzie coś w stylu:
    ddrescue /dev/sda /mnt/dyskzkopia/dysk1.dd /mnt/dyskzkopia/dysk1.map
    gdzie
    /dev/sda - dysk z rozwalonego RAID
    /mnt/dyskzkopia - punkt montowania innego dysku, do zapisania kopii,
    czyli to będzie jakiś /dev/sdb1
    /mnt/dyskzkpia/dysk1.map - plik zapisu stanu kopiowania (dzięki niemu
    można odzyskiwać na raty, po kawałku, a program zaczyna od miejsca gdzie
    przerwał poprzednio).

    Ustalenie sposobu zamontowania dysku na kopię, w punkcie montowania,
    pozostawiam do ustalenia we własnym zakresie B-)
    --
    Olek