eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriarozszerzalnosc cieplnaRe: rozszerzalnosc cieplna
  • Data: 2019-09-20 11:23:37
    Temat: Re: rozszerzalnosc cieplna
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu piątek, 20 września 2019 17:54:25 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:0ff6b5c7-c4ff-4c10-9713-1ae3060ad42d@go
    oglegroups.com...
    > W dniu piątek, 20 września 2019 08:51:23 UTC+9 użytkownik Marcin
    > Debowski napisał:
    > > On 2019-09-19, Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl> wrote:
    > > > W dniu 18.09.2019 o 11:53, J.F. pisze:
    > > >> -tory kolejowe i tramwajowe, gdzie obecnie juz nie ma przerw co
    > > >> kilkanascie metrow ...
    > > >
    > > > Ten problem też rozwiązano:
    > > > http://www.transportszynowy.pl/torytramdylatacja.php
    >
    > Tak nawiasem mowiac - sporo lat temu juz slyszalem czy widzialem
    > pomysl, zeby te styki zrobic skosne, zeby nie bylo typowego patataj
    > slychac.
    >
    > Ale wtedy pomyslodawca chcial obie ukosowac.
    > ale jesli dobrze licze, to na odcinku 500m trzeba sie liczyc z 40cm
    > roznicy przy 60C ... czy nie za duzo na taki styk ?
    > Bo cos mi chodzi po glowie, ze wlasnie z 500m gdzies widzialem ...
    >
    > >> Ale tak się robi w szeroko rozumianej praktyce? Jak guglam szyny
    > >> styk
    > >> dylatacyjny to cos mało wychodzi..
    >
    > >Się rachuje tzw stress-free temperature, podgrzewa się szyny do tej
    > >temperatury podczas układania i tyle.
    > >Oznacza to tyle że przez większość roku szyna jest fest naciągnięta,
    > >a w typowe upały ma naprężenie ściskające które nie powinno
    > >przekroczyć krytycznego, ze względu na wyboczenie. >Oczywiście
    > >uwzględnia się tylko dostępne dane pogodowe, a kiedy przychodzi
    > >pięćsetletnia fala upałów (ostatnio co rok)- wtedy zaklina się
    > >deszcz.
    >
    > To na prostej, a co z zakretami ? torowisko na tyle dobrze sie
    > "kotwiczy" na podsypce, ze nie przesuwa na boki ?
    >
    > A podgrzewanie w czasie ukladania ... jedna szyne mozna, kilka tez,
    > ale wiecej to przeciez ostygnie wkrotce po ulozeniu.
    > Znow - te podklady jakos "kotwiczą", ze sie to nie przesunie ?

    Nie kotwiczą tylko spawają bez końca. Na łuku (kolej nie ma zakrętów tylko łuki) się
    nie wyboczy, najwyżej promień łuku się zmieni o milimetr, nikt się nie przejmie. W
    praktyce to podgrzewanie często sprowadza się do odłożenia prac na dzień o
    odpowiednim nasłonecznieniu, kiedy szyna sama się nagrzeje do odpowiedniej
    temperatury. Ale zimą też trzeba tory kłaść- wtedy kładą szynę na betonowych
    podkładach i puszczają przez taki odcinek prąd, aż się zrobi gorąca. Przynajmniej
    Chinach. Inny kraj, pewnie inny obyczaj. Zależy od długości prostych odcinków, jak są
    krótkie to problem mniejszy.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: