    From: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: przekaźnik półprzewodnikowy
    Date: Thu, 13 Oct 2011 13:44:49 +0200

    Użytkownik "sofu" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:j73jig$935$1@node2.news.atman.pl...

    > Do niektórych zastosowań sie nadają, ale ściśle określonych.
    > Niestety nie ma tu separacji takiej jaką mają styczniki
    > elektromechaniczne -stykowe.
    > Nie klapą, nie iskrzą i niby nie zużywają się (choć to problematyczne),
    > ale na tym się kończą ich zalety, a zaczynaja wady.

    U mnie niedawno wymieniano napęd jednej z wind (stara maszyna bya typu
    MR-12, silnik 3/1.2 kW bardzo cichy, obroty 1/3), oraz sterowanie z
    przekaźnikowego nadzorowanego (kurde, wszędzie mikroprocki...), na
    falownikowe. Na poczatu coś źle dobrali z zasilaniem, bo silnik przy starcie
    i hamowaniu wyraźnie buczał, także trzy razy wywaliło alarm (migają
    przyciski w kasecie), teraz żwawiej startuje i nie buczy tak przy
    rozpędzaniu/hamowaniu, winda się nie psuje. Ad-rem - przy starcie, tuż przed
    ruszeniem, słychać z maszynowni klapnięcie (dość ciche, ale wyraźne) dwóch
    styczników (hamulce klapią nieco inaczej, zwykle przy hamowaniu), po ok.
    sekundzie maszyneria rusza płynnie przyspieszając. Niestety, nie wysłyszałem
    jeszcze klapania zwalniających styczników, jeśli są, to zagłuszają je inne
    hałasy (łoskot kabiny na prowadnicach, oraz mechanizm otwierania drzwi,
    startujący natychmiast po zatrzymaniu kabiny.
    Zachowanie windy pozwala mi przyjąć domniemanie, że główne załączanie robią
    tradycyjne styczniki, a właściwe kluczowanie juz półprzewodniki. No, wtedy
    nawet gdyby przebiło tyrystory/triaki/przekaźniki elektroniczne, to silnik
    nie dociągnie kabiny pod sam sufit (znam przypadek windy, gdy nie zadziałały
    zabezpieczenia i kabina najprawdopodobniej ukruszyła trochę sufitu, nikomu
    nic się nie stało).

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)