eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodypolski samochod elektryczny › Re: polski samochod elektryczny
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!eternal-september.or
    g!reader02.eternal-september.org!.POSTED!not-for-mail
    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: polski samochod elektryczny
    Date: Wed, 15 Dec 2021 11:14:02 +0100
    Organization: A noiseless patient Spider
    Lines: 119
    Message-ID: <spcf5g$jcn$1@dont-email.me>
    References: <1wnprd0g67o9z$.163d4juzv9ska$.dlg@40tude.net>
    <sotm45$nfc$2@dont-email.me> <61b74aa5$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    <sp897u$ij1$1@dont-email.me> <61b7aa10$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <sp8b7c$3b6$1@dont-email.me> <sp9boh$8jd$1@news.icm.edu.pl>
    <spavfg$q02$1@dont-email.me> <spcbma$pdj$1@news.icm.edu.pl>
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Wed, 15 Dec 2021 10:14:08 -0000 (UTC)
    Injection-Info: reader02.eternal-september.org;
    posting-host="c558221ecd051783b13dd5cc5fc94e2f";
    logging-data="19863";
    mail-complaints-to="a...@e...org";
    posting-account="U2FsdGVkX19XoWmNbsVcusbfRu8EWtUL"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:91.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/91.4.0
    Cancel-Lock: sha1:o4CHASg8TaMLvYW66WNaKyPq6VM=
    In-Reply-To: <spcbma$pdj$1@news.icm.edu.pl>
    Content-Language: en-US
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2699858
    [ ukryj nagłówki ]

    On 15/12/2021 10:14, ii wrote:
    > O wartości samochodu nie decyduje ponoszony koszt.

    Niewątpliwie, w wirtualne ekonomi koszty nie mają znaczenia ;)

    > Oprogramowanie, które
    > można powielać bezkosztowo stanowi główną wartość końcowego produktu
    > ponieważ jest wielokrotnie bardziej złożone od elementów mechanicznych.

    Złożonośc trudno porównać. Ale można porównać problemy logistyczne jego
    produkcji. No więc są prawie zerowe w przypadku software.

    > Jest właśnie sztuką napisać to oprogramowanie i uzyskać na nie
    > dopuszczenie.

    POdobnie jak sztuką jest dostać dopuszczenie na dowolny inny detal w
    konstrukcji samochodu, związany (lub nie) z bezpieczeństwem.

    Co zabawne, dopuszczenie na software, o ile bardziej skomplikowane w
    niektórych wypadkach, jednocześnie jest łatwiejsze w poprawie.

    Jak ktoś zrobi prototyp i okazuje się, że strefa zgniotu baterii kończy
    się na potylicy kierowcy, to błedy są wielokrotnie droższe w poprawie i
    certyfikacji niż ten "relatywnie bardziej skomplikowany soft".

    >>> A ECU zawiera oprogramowanie nad którym długo pracowano. Może Ci się
    >>> wydaje
    >> Nie wydaje mi się. Zaryzykuję, że akurat embedded znam lepiej niż
    >> przeciętny programista.
    > I co, ktoś dopuścił jakieś twoje rozwiązanie do użycia w samochodzie?

    Nie.

    > Nie? To może nie znaczenia, że masz się za lepszego programistę?

    Nie mam się za lepszego. W przeciwieństwie jednak do tumanistów
    czytających ten tekst o polskich samochodach, mam niejakie pojęcie o ile
    bardziej skomplikowane jest uruchomienie produkcji baterii od zebrania
    do kupy kilku nerdów (do których ja tez się zaliczam) mających
    doświadczenie w takich projektach.

    >> Problem w tym, że napisanie softu to nie jest specjalne osiągnięcie.
    >> Nie wymaga praktycznie logistyki, hal produkcyjnych, łańcucha dostaw.
    > I co z tego?

    Rozmawiamy cały czas w okolicy pojęcia "polski samochód". Jesli tym
    "polskim" ma być software w środku, to znaczy że polskości jest tam 0%.
    "Produkcję" tego oprogrmowania można w tydzień przenieśc do dowolnej
    firmy, a nawet do hindusów. Pewnie, że spowoduje to problemy z jakoscią,
    ale sam fakt, że można, powoduje że cięzko mówić o tym detalu w
    kontekście "strategicznym". Kod nie ma właściciela, jest trywlalny w
    kradzieży.

    >> Wystarczy kilku dobrze opłacanych nerdów z doświadczeniem i możesz pisać.
    > Ty weź idź do jakiejś firmy, która zajmuje się pisaniem oprogramowania
    > safety i nie pisz bzdur.

    Niestety tak to dokładnie wygląda. Kilku nerdów z doświadczeniem (w
    safety) stanowi mniej więcej całość problemów logistycznych pisania kodu
    do automotive.

    >> To nie czyni samochodu, oraz nie jest unikatowe dla konkretnego
    >> modelu, jak na przykład buda.
    > Budę to robią studenci.

    Ciekawe kto ją dopuści.

    >> To jak bazowanie "przemysłu" na robienou renderów, w czym przoduje
    >> ostatnio pół świata. Nazywają to nawet "wirtualizacją przemysłu" czego
    >> doskonałym przykładem jest zniknięcie prawie wszystkich
    >> półprzewodników z powodu grypy w fabrykach, w jednym małym kraju.
    > No i to właśnie pokazuje, że nie mechanika decyduje a półprzewodniki.

    Nie, to tylko pokazuje, że outsourcing krytycznych komponentów poza
    własną kontrolę jest skrajnie naiwnym podejściem księgowych,
    redukujących koszta za wszelką cenę.

    Równie dobrze mogło by zabraknąć litu albo gumy i motoryzacja tez jest w
    dupie.

    To wielka sztuka być niezależnym, ale na pewno nie da się jej osiągnąć
    pisząc "software" i traktując to jako wyznacznik narodowości samochodu.

    >>> Mogą wszystkie części być chińskie a samochód polski.
    >> Nie. Wtedy jest 100% chiński. W razie zmiany polityki Chin nie masz
    >> *NIC* co pozwoliło by na jego produkcję lokalnie. Innymi słowy,
    >> trzymają Cie w garści.
    > Tak tak, możesz otworzyć takie fabryki gdziekolwiek. Tylko ekonomiczny
    > aspekt powoduje, że cały świat robi w Chinach.

    Myślisz, że Chińczyny na to beda pozwalać w nieskończoność?

    Jak mówię, to że światem rządzą księgowi, tnący koszta ma się nijak do
    strategii rozwoju i planowania długofalowego, majacego na uwadzę
    politykę, klęski, epidemie itd itp.

    >> Polski on będzie jak będziemy w stanie produkować go samodzielnie i
    >> będziemy to w ogóle robić choć troche powyżej połowy. I to tej
    >> trudniejszej, a nie tapicerki i montowania gaśnicy.
    > I znowu nie. Sam o tym zresztą pisałeś. Zorganizowanie logistyki stanowi
    > o tym, że produkt może powstać a nie to, że wszystko robisz samodzielnie.

    Mowa była nie o logistyce transportu z Chin, tylko o logistyce
    produkcji. Na przykład przygotowania łańcucha dostaw litu, fabryki
    ogniw, walcowni blach, zasilania, itd itp.

    "Logistykę" polegajacą na zamówieniu kontenera silników z Chin mamy już
    obcykaną i skutki są widoczne dzisiaj.

    >>> Bo właśnie chińczyk "wyklepie w garażu" coś, co ktoś inny zaprojektował.
    >> Chińczyk nie bedzie tego robił w nieskończonośc i opieranie na tym
    >> modelu biznesowego rozwoju kraju, jest skrajnie naiwne, ale typowe dla
    >> księgowych u władzy.
    > Będzie albo nie będzie, ale na pewno nie stanowi to o wartości
    > samochodu. O wartości samochodu stanowi projekt w którym jest między
    > innymi oprogramowanie w którym krytyczną kwestią jest jego bezpieczeństwo.

    I to bezpieczeństwo jest związane z "algorytmem rekuperacji w firmware"
    który to napisano w Kutnie, czy może bardziej z budową budy?

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: