-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!eternal-september.or
g!reader02.eternal-september.org!.POSTED!not-for-mail
From: heby <h...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: polski samochod elektryczny
Date: Wed, 15 Dec 2021 11:14:02 +0100
Organization: A noiseless patient Spider
Lines: 119
Message-ID: <spcf5g$jcn$1@dont-email.me>
References: <1wnprd0g67o9z$.163d4juzv9ska$.dlg@40tude.net>
<sotm45$nfc$2@dont-email.me> <61b74aa5$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
<sp897u$ij1$1@dont-email.me> <61b7aa10$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
<sp8b7c$3b6$1@dont-email.me> <sp9boh$8jd$1@news.icm.edu.pl>
<spavfg$q02$1@dont-email.me> <spcbma$pdj$1@news.icm.edu.pl>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Wed, 15 Dec 2021 10:14:08 -0000 (UTC)
Injection-Info: reader02.eternal-september.org;
posting-host="c558221ecd051783b13dd5cc5fc94e2f";
logging-data="19863";
mail-complaints-to="a...@e...org";
posting-account="U2FsdGVkX19XoWmNbsVcusbfRu8EWtUL"
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:91.0) Gecko/20100101
Thunderbird/91.4.0
Cancel-Lock: sha1:o4CHASg8TaMLvYW66WNaKyPq6VM=
In-Reply-To: <spcbma$pdj$1@news.icm.edu.pl>
Content-Language: en-US
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2699858
[ ukryj nagłówki ]On 15/12/2021 10:14, ii wrote:
> O wartości samochodu nie decyduje ponoszony koszt.
Niewątpliwie, w wirtualne ekonomi koszty nie mają znaczenia ;)
> Oprogramowanie, które
> można powielać bezkosztowo stanowi główną wartość końcowego produktu
> ponieważ jest wielokrotnie bardziej złożone od elementów mechanicznych.
Złożonośc trudno porównać. Ale można porównać problemy logistyczne jego
produkcji. No więc są prawie zerowe w przypadku software.
> Jest właśnie sztuką napisać to oprogramowanie i uzyskać na nie
> dopuszczenie.
POdobnie jak sztuką jest dostać dopuszczenie na dowolny inny detal w
konstrukcji samochodu, związany (lub nie) z bezpieczeństwem.
Co zabawne, dopuszczenie na software, o ile bardziej skomplikowane w
niektórych wypadkach, jednocześnie jest łatwiejsze w poprawie.
Jak ktoś zrobi prototyp i okazuje się, że strefa zgniotu baterii kończy
się na potylicy kierowcy, to błedy są wielokrotnie droższe w poprawie i
certyfikacji niż ten "relatywnie bardziej skomplikowany soft".
>>> A ECU zawiera oprogramowanie nad którym długo pracowano. Może Ci się
>>> wydaje
>> Nie wydaje mi się. Zaryzykuję, że akurat embedded znam lepiej niż
>> przeciętny programista.
> I co, ktoś dopuścił jakieś twoje rozwiązanie do użycia w samochodzie?
Nie.
> Nie? To może nie znaczenia, że masz się za lepszego programistę?
Nie mam się za lepszego. W przeciwieństwie jednak do tumanistów
czytających ten tekst o polskich samochodach, mam niejakie pojęcie o ile
bardziej skomplikowane jest uruchomienie produkcji baterii od zebrania
do kupy kilku nerdów (do których ja tez się zaliczam) mających
doświadczenie w takich projektach.
>> Problem w tym, że napisanie softu to nie jest specjalne osiągnięcie.
>> Nie wymaga praktycznie logistyki, hal produkcyjnych, łańcucha dostaw.
> I co z tego?
Rozmawiamy cały czas w okolicy pojęcia "polski samochód". Jesli tym
"polskim" ma być software w środku, to znaczy że polskości jest tam 0%.
"Produkcję" tego oprogrmowania można w tydzień przenieśc do dowolnej
firmy, a nawet do hindusów. Pewnie, że spowoduje to problemy z jakoscią,
ale sam fakt, że można, powoduje że cięzko mówić o tym detalu w
kontekście "strategicznym". Kod nie ma właściciela, jest trywlalny w
kradzieży.
>> Wystarczy kilku dobrze opłacanych nerdów z doświadczeniem i możesz pisać.
> Ty weź idź do jakiejś firmy, która zajmuje się pisaniem oprogramowania
> safety i nie pisz bzdur.
Niestety tak to dokładnie wygląda. Kilku nerdów z doświadczeniem (w
safety) stanowi mniej więcej całość problemów logistycznych pisania kodu
do automotive.
>> To nie czyni samochodu, oraz nie jest unikatowe dla konkretnego
>> modelu, jak na przykład buda.
> Budę to robią studenci.
Ciekawe kto ją dopuści.
>> To jak bazowanie "przemysłu" na robienou renderów, w czym przoduje
>> ostatnio pół świata. Nazywają to nawet "wirtualizacją przemysłu" czego
>> doskonałym przykładem jest zniknięcie prawie wszystkich
>> półprzewodników z powodu grypy w fabrykach, w jednym małym kraju.
> No i to właśnie pokazuje, że nie mechanika decyduje a półprzewodniki.
Nie, to tylko pokazuje, że outsourcing krytycznych komponentów poza
własną kontrolę jest skrajnie naiwnym podejściem księgowych,
redukujących koszta za wszelką cenę.
Równie dobrze mogło by zabraknąć litu albo gumy i motoryzacja tez jest w
dupie.
To wielka sztuka być niezależnym, ale na pewno nie da się jej osiągnąć
pisząc "software" i traktując to jako wyznacznik narodowości samochodu.
>>> Mogą wszystkie części być chińskie a samochód polski.
>> Nie. Wtedy jest 100% chiński. W razie zmiany polityki Chin nie masz
>> *NIC* co pozwoliło by na jego produkcję lokalnie. Innymi słowy,
>> trzymają Cie w garści.
> Tak tak, możesz otworzyć takie fabryki gdziekolwiek. Tylko ekonomiczny
> aspekt powoduje, że cały świat robi w Chinach.
Myślisz, że Chińczyny na to beda pozwalać w nieskończoność?
Jak mówię, to że światem rządzą księgowi, tnący koszta ma się nijak do
strategii rozwoju i planowania długofalowego, majacego na uwadzę
politykę, klęski, epidemie itd itp.
>> Polski on będzie jak będziemy w stanie produkować go samodzielnie i
>> będziemy to w ogóle robić choć troche powyżej połowy. I to tej
>> trudniejszej, a nie tapicerki i montowania gaśnicy.
> I znowu nie. Sam o tym zresztą pisałeś. Zorganizowanie logistyki stanowi
> o tym, że produkt może powstać a nie to, że wszystko robisz samodzielnie.
Mowa była nie o logistyce transportu z Chin, tylko o logistyce
produkcji. Na przykład przygotowania łańcucha dostaw litu, fabryki
ogniw, walcowni blach, zasilania, itd itp.
"Logistykę" polegajacą na zamówieniu kontenera silników z Chin mamy już
obcykaną i skutki są widoczne dzisiaj.
>>> Bo właśnie chińczyk "wyklepie w garażu" coś, co ktoś inny zaprojektował.
>> Chińczyk nie bedzie tego robił w nieskończonośc i opieranie na tym
>> modelu biznesowego rozwoju kraju, jest skrajnie naiwne, ale typowe dla
>> księgowych u władzy.
> Będzie albo nie będzie, ale na pewno nie stanowi to o wartości
> samochodu. O wartości samochodu stanowi projekt w którym jest między
> innymi oprogramowanie w którym krytyczną kwestią jest jego bezpieczeństwo.
I to bezpieczeństwo jest związane z "algorytmem rekuperacji w firmware"
który to napisano w Kutnie, czy może bardziej z budową budy?
Następne wpisy z tego wątku
- 15.12.21 12:06 heby
- 15.12.21 12:19 Cavallino
- 15.12.21 15:49 SW3
- 15.12.21 15:58 heby
- 16.12.21 00:24 Shrek
- 16.12.21 00:27 Shrek
- 16.12.21 13:39 ii
- 16.12.21 17:01 heby
Najnowsze wątki z tej grupy
- IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual: Installation Guide
- stare graty młode kozy
- Nadchodzi nowa opłata od posiadania aut spalinowych
- Droga dwukierunkowa
- Elektryki są fajne
- Elektryki są fajne :(
- USB -> jack
- Kupcie sobie nowoczesne auto
- Linie zatrzymania
- Obostrzenia
- Przyczyna piszczenia...
- Co to k jest?
- znalazłem samochód ;)
- Pierwszeństwo łamane
- zamek
Najnowsze wątki
- 2024-07-13 256 świadków nie ma racji
- 2024-07-11 Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
- 2024-07-12 Zgody na przetwarzanie danych
- 2024-07-13 IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual: Installation Guide
- 2024-07-12 stare graty młode kozy
- 2024-07-11 8080
- 2024-07-13 Przyłącze dolne grzejnika
- 2024-07-13 IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Overview
- 2024-07-12 Czym wykonać otwór fi 100 w betonie komórkowym?
- 2024-07-12 Warszawa => Senior Rust Software Engineer <=
- 2024-07-12 Warszawa => Business Unit Manager (Recruitment Business) <=
- 2024-07-12 Warszawa => Head of WMS Competence Center for IT&D Contract Logistics
- 2024-07-12 Warszawa => Head od WMS Competence Center dla IT&D (Blue Yonder) <=
- 2024-07-12 Kraków => Ruby Backend Developer <=
- 2024-07-12 Warszawa => UX/UI Designer <=