-
Data: 2021-12-16 13:39:42
Temat: Re: polski samochod elektryczny
Od: ii <i...@o...invalid> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 15.12.2021 o 11:14, heby pisze:
> On 15/12/2021 10:14, ii wrote:
>> O wartości samochodu nie decyduje ponoszony koszt.
>
> Niewątpliwie, w wirtualne ekonomi koszty nie mają znaczenia ;)
W normalnej, klient po prostu nie kupi bezwartościowego samochodu choćby
nie wiem jak kosztowny był.
>
>> Oprogramowanie, które można powielać bezkosztowo stanowi główną
>> wartość końcowego produktu ponieważ jest wielokrotnie bardziej złożone
>> od elementów mechanicznych.
>
> Złożonośc trudno porównać. Ale można porównać problemy logistyczne jego
> produkcji. No więc są prawie zerowe w przypadku software.
No i po co to porównywać problemy przyszłe z bieżącymi?
>
>> Jest właśnie sztuką napisać to oprogramowanie i uzyskać na nie
>> dopuszczenie.
>
> POdobnie jak sztuką jest dostać dopuszczenie na dowolny inny detal w
> konstrukcji samochodu, związany (lub nie) z bezpieczeństwem.
>
> Co zabawne, dopuszczenie na software, o ile bardziej skomplikowane w
> niektórych wypadkach, jednocześnie jest łatwiejsze w poprawie.
>
> Jak ktoś zrobi prototyp i okazuje się, że strefa zgniotu baterii kończy
> się na potylicy kierowcy, to błedy są wielokrotnie droższe w poprawie i
> certyfikacji niż ten "relatywnie bardziej skomplikowany soft".
Bzdurzysz :-) Błędy w architekturze oprogramowania są równie kosztowne
jak błędy konstrukcji. Nikt raczej nie dochodzi do etapu certyfikacji z
takimi problemami.
>
>>>> A ECU zawiera oprogramowanie nad którym długo pracowano. Może Ci się
>>>> wydaje
>>> Nie wydaje mi się. Zaryzykuję, że akurat embedded znam lepiej niż
>>> przeciętny programista.
>> I co, ktoś dopuścił jakieś twoje rozwiązanie do użycia w samochodzie?
>
> Nie.
>
>> Nie? To może nie znaczenia, że masz się za lepszego programistę?
>
> Nie mam się za lepszego. W przeciwieństwie jednak do tumanistów
> czytających ten tekst o polskich samochodach, mam niejakie pojęcie o ile
> bardziej skomplikowane jest uruchomienie produkcji baterii od zebrania
> do kupy kilku nerdów (do których ja tez się zaliczam) mających
> doświadczenie w takich projektach.
No i widzisz, jesteś tym nerdem a jednak nie wystarczyło by
oprogramowanie do samochodu zrobić. To się nie bierze z tego, że za
słabym nerdem jesteś tylko z tego, że trzeba czegoś więcej niż kilku
nerdów by napisać oprogramowanie do całego samochodu.
>
>>> Problem w tym, że napisanie softu to nie jest specjalne osiągnięcie.
>>> Nie wymaga praktycznie logistyki, hal produkcyjnych, łańcucha dostaw.
>> I co z tego?
>
> Rozmawiamy cały czas w okolicy pojęcia "polski samochód". Jesli tym
> "polskim" ma być software w środku, to znaczy że polskości jest tam 0%.
> "Produkcję" tego oprogrmowania można w tydzień przenieśc do dowolnej
> firmy, a nawet do hindusów. Pewnie, że spowoduje to problemy z jakoscią,
> ale sam fakt, że można, powoduje że cięzko mówić o tym detalu w
> kontekście "strategicznym". Kod nie ma właściciela, jest trywlalny w
> kradzieży.
No bzdury. Z faktu, że oprogramowanie można skopiować nie wynika, że
przeciętny programista zrobi cokolwiek z tym oprogramowaniem oprócz
skopiowania. Do tego jest potrzebny zespół ludzi znających ten kod i
zagadnienie jakie rozwiązuje.
>
>>> Wystarczy kilku dobrze opłacanych nerdów z doświadczeniem i możesz
>>> pisać.
>> Ty weź idź do jakiejś firmy, która zajmuje się pisaniem oprogramowania
>> safety i nie pisz bzdur.
>
> Niestety tak to dokładnie wygląda. Kilku nerdów z doświadczeniem (w
> safety) stanowi mniej więcej całość problemów logistycznych pisania kodu
> do automotive.
Tak jak z resztą.
>
>>> To nie czyni samochodu, oraz nie jest unikatowe dla konkretnego
>>> modelu, jak na przykład buda.
>> Budę to robią studenci.
>
> Ciekawe kto ją dopuści.
Ten kto ma uprawnienia :-)
>
>>> To jak bazowanie "przemysłu" na robienou renderów, w czym przoduje
>>> ostatnio pół świata. Nazywają to nawet "wirtualizacją przemysłu"
>>> czego doskonałym przykładem jest zniknięcie prawie wszystkich
>>> półprzewodników z powodu grypy w fabrykach, w jednym małym kraju.
>> No i to właśnie pokazuje, że nie mechanika decyduje a półprzewodniki.
>
> Nie, to tylko pokazuje, że outsourcing krytycznych komponentów poza
> własną kontrolę jest skrajnie naiwnym podejściem księgowych,
> redukujących koszta za wszelką cenę.
>
> Równie dobrze mogło by zabraknąć litu albo gumy i motoryzacja tez jest w
> dupie.
Ale co to ma wspólnego z tym kto jest właścicielem. Właściciel ocenia
sobie ryzyko i podejmuje adekwatną decyzję.
>
> To wielka sztuka być niezależnym, ale na pewno nie da się jej osiągnąć
> pisząc "software" i traktując to jako wyznacznik narodowości samochodu.
A musi ten narodowy samochód być niezależnym w produkcji?
>
>>>> Mogą wszystkie części być chińskie a samochód polski.
>>> Nie. Wtedy jest 100% chiński. W razie zmiany polityki Chin nie masz
>>> *NIC* co pozwoliło by na jego produkcję lokalnie. Innymi słowy,
>>> trzymają Cie w garści.
>> Tak tak, możesz otworzyć takie fabryki gdziekolwiek. Tylko ekonomiczny
>> aspekt powoduje, że cały świat robi w Chinach.
>
> Myślisz, że Chińczyny na to beda pozwalać w nieskończoność?
Tak, dochodzi jeszcze aspekt polityczny.
>
> Jak mówię, to że światem rządzą księgowi, tnący koszta ma się nijak do
> strategii rozwoju i planowania długofalowego, majacego na uwadzę
> politykę, klęski, epidemie itd itp.
Oceniają ryzyko i tak im wychodzi. Pewnie teraz im się trochę odmieni.
>
>>> Polski on będzie jak będziemy w stanie produkować go samodzielnie i
>>> będziemy to w ogóle robić choć troche powyżej połowy. I to tej
>>> trudniejszej, a nie tapicerki i montowania gaśnicy.
>> I znowu nie. Sam o tym zresztą pisałeś. Zorganizowanie logistyki
>> stanowi o tym, że produkt może powstać a nie to, że wszystko robisz
>> samodzielnie.
>
> Mowa była nie o logistyce transportu z Chin, tylko o logistyce
> produkcji. Na przykład przygotowania łańcucha dostaw litu, fabryki
> ogniw, walcowni blach, zasilania, itd itp.
Po co przygotowywać łańcuch dostaw jak jeszcze nie wiadomo czy będzie
produkcja?
>
> "Logistykę" polegajacą na zamówieniu kontenera silników z Chin mamy już
> obcykaną i skutki są widoczne dzisiaj.
>
>>>> Bo właśnie chińczyk "wyklepie w garażu" coś, co ktoś inny
>>>> zaprojektował.
>>> Chińczyk nie bedzie tego robił w nieskończonośc i opieranie na tym
>>> modelu biznesowego rozwoju kraju, jest skrajnie naiwne, ale typowe
>>> dla księgowych u władzy.
>> Będzie albo nie będzie, ale na pewno nie stanowi to o wartości
>> samochodu. O wartości samochodu stanowi projekt w którym jest między
>> innymi oprogramowanie w którym krytyczną kwestią jest jego
>> bezpieczeństwo.
>
> I to bezpieczeństwo jest związane z "algorytmem rekuperacji w firmware"
> który to napisano w Kutnie, czy może bardziej z budową budy?
..j wie co tam napisano, ale sprzęt kupują na wolnym rynku.
Następne wpisy z tego wątku
- 16.12.21 17:01 heby
Najnowsze wątki z tej grupy
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
Najnowsze wątki
- 2024-11-13 Filtr do pompy ruskiej
- 2024-11-12 Gdzie kosz?
- 2024-11-13 elektrycznie
- 2024-11-12 Jebane kurwa, kurwy.
- 2024-11-13 karta parkingowa
- 2024-11-13 Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- 2024-11-12 I3C
- 2024-11-13 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2024-11-13 Łódź => Senior SAP HANA Developer <=
- 2024-11-13 Zabrze => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-13 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=
- 2024-11-13 Kraków => QA Inżynier <=
- 2024-11-13 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-13 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2024-11-13 Lublin => Delphi Programmer <=