eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodypolski samochod elektryczny › Re: polski samochod elektryczny
  • Data: 2021-12-15 12:06:29
    Temat: Re: polski samochod elektryczny
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 15/12/2021 09:30, Cavallino wrote:
    >> Pisanie softu to nie jest wielka sztuka.
    > Jasne.
    > Ale pisanie dobrego softu już tak.

    Nie, też nie. Poczyniliśmy niejakie postępy od lat 60tych, dzisiaj
    pisanie dobrego softu to nie tyle kwestia sztuki, co bardziej kontroli
    nad białkiem.

    > Jak mówie, w okolicy u mnie
    >> kilka firm produkuje software do automotive i to nie jest nic
    >> strasznie skomplikowanego pod względem logistycznym.
    > Logistyka to nie całość życia, więc nie o nią mi chodziło.

    Wiec rozmawiamy o różnych rzeczach.

    >> Soft typu "multimedia i duperele" niewątpliwie, ale już soft typu
    >> "falownik" nie czyni nic specjalnie "dodanego".
    > No chyba że jednak czyni.
    > I optymalizuje zużycie prądu do tego stopnia, że jeden samochód da się
    > używać, a inny nie bardzo.

    Ktoś musiałby zdrowo spieprzyć swoją robotę, jesli prąd "uciekałby"
    gdzieś bokiem, poza silnikiem.

    Nie dramatyzujmy. Falowniki do silników to rzecz w zasadzie kłopotliwa w
    popsuciu czy napisaniu źle, jesli robią to ludzie z doświadczeniem.
    Napisano takich setki/tysiące. Następny, to nie jest coś niebotycznie
    skomplikowanego.

    > Przykład - jak auto jeździ po mieście zimą, to można włączyć wszystkie
    > możliwe grzałki na starcie, i zużywać 20 kWh na samo grzanie....
    > I tak co 10 minut od nowa.

    Ale to są jakieś duperelowane problemy z bugami w sofcie, w dodatku
    wysokopoziomowym, który to prawdopodobnie nie przechodzi certyfikowania.

    > A inni jakoś dali radę zużywać w tych samych warunkach 25 kWh (a nie 40
    > kwh), ale łącznie z jazdą, czyli powiedzmy 18 kWh na jazdę a 7 na grzanie.

    Fizykę trudno oszukać, skoro ktoś grzeje konkretnymi kW to dostaje
    konkretne kW ciepła.

    Mówisz to algorytmice wysokopoziomowej. Tej samej która steruje lampkami
    w bagażniku. Mają buga, kiepskich programistów albo kiepski QA. Normalne
    w świecie IT.

    > To samo dotyczy sterowania napędami itd

    Nie, to inny poziom. Sterowanie napędami wymaga specjalistycznej wiedzy
    z akresu programowania, dlatego mówię o "doświdczonych nerdach".

    Sterowanie lampkami i grzaniem kabiny obrobią studenci (z widocznym
    skutkiem).

    > To tylko nudny kawałek
    >> softu sterujący kilkoma tranzystorami. Owszem, bywa rozbudowany, ale
    >> nikt go nie pisze od zera,
    > W przypadku elektryków jednak zwykle pisze się go od zera.

    Wątpię. Zdecydowana większośc firm, które pracują z takimi problemem, ma
    bazę kodu, testy i doświdczenie. Tego się nie pisze od zera bo niby po co.

    > Ale pewnie Tobie chodzi o inny soft niż mi.

    Nie wiem o jaki mi chodzi, bo w dokumencie z netu jest tylko
    tumanistyczne stwierdzenie o "jakimś sofcie". Zgaduje, że
    wysokopoziomowym, sterującym algorytmiką typu "jesli hamujesz, to
    przełacz falownik w tryb odbierania energii" itp. Sam soft na falownik
    to, prawdę mówiąc, wątpie aby ktoś napisał całkowiecie samodzielnie, do
    tego potrzeba jest duża inwestycja w laboratorium i masa sprzętu.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: