    From: shg <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: parowary itp.
    Date: Tue, 27 Oct 2009 19:51:32 -0700 (PDT)

    On 15 Paź, 23:43, Butek <e...@i...invalid> wrote:
    > Rozumiem, ze chodzi o parowar elektryczny? Liczenie pobranej mocy,
    > uwzglednianie kalorycznosci gazu w danym miejscu, strat na ogrzewanie
    > powietrza, roznic w cisnieniu pary etc. jak dla mnie zakrawa na
    > maksymalny masochizm matematyczny po ktorym i tak pewnie wyjdzie, ze nie
    > warto bylo sobie tym zawracac glowy. Chyba ze tak akademicko.

    E tam, proste obliczenia, tylko trochę pomiarów trzeba wykonać.
    Robiłem dla czajnika. Elektryczny wychodzi taniej. Na gazie sprawność
    (stosunek energii przekazanej wodzie do energii spalania jaką można
    uzyskać ze zużytej objętości gazu) jest rzędu 40-60% i dużo dłuższy
    czas gotowania. Elektryczny (plastikowy) ma sprawność bliską 100%.
    Przypuszczam, że podobnie będzie z parowarami i innymi urządzeniami.
    Straty ciepła do otoczenia są niewielkie, zwłaszcza w plastikowych
    sprzętach, szkło też nie powinno wypadać najgorzej, natomiast metale
    już niekoniecznie.