  • 71. Data: 2009-02-05 13:14:31
    Temat: Re: ktore z "bezlustrzankowych" rozwiazan?
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dominik pisze:

    > Osobiście sprawdzałem i jednak możliwości olka by mi przeszkadzały.
    > Większość zdjęć mam na f/2 - to dla mnie takie optimum dla wielu
    > sytuacji. Również dlatego, że f/1.4 powoduje dość mocne CA. W każdym
    > razie f/2 to już więcej niż daje olek z szkłami systemowymi (jak będzie
    > dostępna sigma to ona będzie dawała te f/1.4).
    > Zaskakujące, że na pełnej klatce znów f/2 jest w większości w użyciu -
    > znowu przymknięte bo ca. Jakoś znajduję zastosowania do tego. dobierając
    > to co ostre i licząc na możliwie najbardziej rozmytą resztę.

    Ale ty ciągle twierdzisz, że w 4/3 jest dużo gorsza kontrola nad GO
    nawet względem APS-C, co nie jest prawdą. To jest ten sam rząd
    wielkości. To że ma większą GO to nie podlega dyskusji, ale to, że się
    nie da wyseparować głównego tematu z tła przy pomocy małej GO jest
    NIEPRAWDĄ. Stopień separacji nie jest taki sam jak w APS-C, czy FF, ale
    nadal bardzo duży i kompakty z matrycami nawet 2/3" się nie umywają.

    > Zobacz chociażby tu:
    > http://tiny.pl/vn26
    >
    > Tylko znów pewnie będziesz oceniał artystyczną wartość zdjęcia i jak Ci
    > się akurat dane podoba to powiesz, że no jest ok.

    Pomyliło ci się. Ja nie oceniam wartości artystycznych, jeśli
    dyskutujemy o technice.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 72. Data: 2009-02-05 13:24:06
    Od: j...@a...at

    On 5 Feb., 13:26, dominik <n...@d...kei.pl> wrote:

    > Znaczy mam Ci ocenić artystyczną jakość zdjęcia?
    > Wybacz, ale nie o tym jest ten podwątek. Podwątek jest o możliwościach
    > kontroli GO i słabszych możliwościach olka tu, a to jest FAKTEM.

    MYLISZ sie
    pare danych technicznych

    ot chocby c400d
    format 22,2*14,8 mm powiekszenie 0,81 daje obraz w celowniku
    17,98*11,99 mm
    olek e 3
    format 17,3*13 mm powiekszenie 1,15 daje obraz w celowniku 19,89
    *14,95 mm
    dla e30 masz obraz w celowniku tej wielkosci jak w 400 d

    a teraz oszacujmy mozlliwosc kontroli GO na tych matowkach
    mamy obraz o wielkosci ok 18 mm po dluzszym boku.
    rozdzielczosc oka to 0,1 l/mm ozancza to ze rozmycie wielkosci do 0,1
    mm bedzie na matowce odbierane jako ostre.
    przy powiekszeniu do formatu monitora powiedzmy 30*20 cm dokonamy
    powiekszenia liniowego ok 17 razy
    oznaczy to ze rozmazanie rzedu 0,1 mm na matowce , ktore bedzie sie
    wydawac jako ostre bedzie mialo juz na monitorze wielkosc 1,7 mm ! -
    czyli sakramencka nieostrosc.

    i z taka dokladnoscia mozesze kontrolowac GO na wspolczesnych dslr
    ( nie ff )

    jesli mowisz , ze olkiem sie gorzej kontroluje GO to tak jak bys
    powiedzial ze powiedzmy fiat punto jest gorszym samochodem formuly
    pierwszej niz powiedzmy honda civic.

    Twoje twierdzenie jest nie tylko ze nie prawdziwe , ale pozbawione
    sensu.

    XXX

  • 73. Data: 2009-02-05 13:30:38
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Paweł W. pisze:
    > To ja zapytam się tak:
    > - czy to jest istotna różnica między 4/3 a APS-C ?

    Już Ci pisałem - różnica jest mniej więcej taka jak o działkę. Zrób
    zdjęcie na jakiejś przysłonie i o działkę przymknięte. Czasem będzie bez
    znaczenia, czasem będzie to różnica pomiędzy tym że widzisz śmieci w
    tle, a nie widzisz ich.

    > - czy bokeh to cecha 4/3, czy obiektywu i czy można kategorycznie
    > wypowiadać się o czymś, że jest ładne lub brzydki?

    Bokeh to cecha obiektywu. Mając obiektyw o dokładnie tych samych
    parametrach i robiąc nim zdjęcie w jednym punkcie kolejno 4/3, aps-c i
    ff dostaniesz dokładnie ten sam obraz tyle że różnie przykadrowany.

    Różnica polega na tym "wykadrowaniu" - im mniejsza matryca tym dalej
    musisz być żeby mieć ten sam kadr (godząc się na różnicę w perspektywie)
    lub mniejszą ogniskową (ale to zmieniać może właściwości obiektywu jak
    jest zoomem lub trzeba inny obiektyw). Zarówno odległość od obiektu jak
    i ogniskowa zmieniają GO i dlatego w olympusie jest gorzej niż w aps-c,
    a w aps-c gorzej niż ff.

    > - czy błąd w ustawieniu ostrości to cecha 4/3, czy błąd AF, fotografa,
    > efekt przekadrowania? Jak pisałem wyżej - z powodu tego błędu to zdjęcie
    > na FF byłby do wyrzucenia, bo fotografowana postać nie załapałaby się w GO.

    To już inne zagagnienie zupełnie. Może autor tak chciał i co mu zrobisz?
    Cały czas rozmawiamy i możliwościach - na pełnej klatce możesz przymknąć
    i mieć dokładnie ten sam kadr co w pełni otwarty 4/3, tam nie możesz
    otworzyć bardziej niestety, a szkieł tak jasnych by to kompensowało nie ma.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 74. Data: 2009-02-05 13:32:32
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Może niech drogi Dominik wypowie się na temat tego zdjęcia? Niech pokaże
    > w praktyce swoje wyliczenia. Ma przykład jak na dłoni.

    Nie myśl, że uda Cie się wmanewrować mnie w dyskusję o artystycznej
    jakości zdjęcia.
    Na aps-c masz możliwość zrobienia tła jeszcze bardziej rozmytym, na
    pełnej jeszcze bardziej. Tylko tyle. To czy chcesz tego użyć czy nie
    zależy od Twojego widzimisia. Kupując szkło z f/1.4 nie znaczy, że nie
    można użyć go na f/2 czy f/2.8.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 75. Data: 2009-02-05 13:33:27
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    dominik wrote:

> [...]
    > i mieć dokładnie ten sam kadr co w pełni otwarty 4/3, tam nie możesz
    > otworzyć bardziej niestety, a szkieł tak jasnych by to kompensowało nie ma.

    Fajnie, ale co jest nie tak w tym konkretnym zdjęciu? Nie mów co można, tylko co
    jest. Odnieś się do konkretnego przykładu który podałem. Gdzie tu widać wady
    4/3? Odpowiedz konkretnie.

  • 76. Data: 2009-02-05 13:35:57
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > I co by tu zmieniło APS-C? Zastanów się dobrze nad odpowiedzią. Bo
    > przypominam że chodzi o wskazanie przewagi APS-C nad 4/3.

    Pytales "co w tym zdjęciu jest nie tak jeśli chodzi o GO"
    to Ci napisalem. Dyskusje o 4/3 czy FF mnie nie interesuja.
    Jeszcze by mnie ktos z Wami pomylil ;)

  • 77. Data: 2009-02-05 13:36:08
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dominik pisze:

    > A jest już dostępny tak w ogóle? Bo z tego co wiem to nie. Miał być od
    > początku lutego, ale się opóźnia i zawirowania cenowe były. Więc pewnie
    > wyszło jak zwykle i póki co to wirtualne szkło. Dla canona i nikona są
    > od dawna, dla sonego i pentaksa chyba już też, ale głowy sobie uciąć nie
    > dam, olek miał być ostatni.

    Do Olympusa to bardziej pasuje Sigma 30/1.4 która staje się fajnym
    jasnym standardem (nieco przydługim, ale się mieści).

    > Napisał, że zależy mu na kontrolą nad GO, a ja napisałem, że Olek z
    > lustrzanek daje najmniejszą. Rozumiesz czy coś nieścisłego dalej?

    Jak pisałem wyżej - jest to prawda, ale mało istotna :P

    > Czyżbyś w końcu zrozumiał? U mnie będzie na źrenicę, a jak będę chciał
    > na całą tęczówkę to przymknę. Problem będzie jak z 4/3 będziesz chciał
    > na samą źrenicę.

    A- Mój samochód pojedzie 200 km/h
    B- To dupa, a nie samochód - mój pojedzie 215 km/h !
    :P
    C- Obaj macie do dupy samochody. Mój pojedzie 230 km/h

    Tak wygląda mniej więcej ta dyskusja o wyższości APS-C i FF w kwestii
    kontroli GO nad 4/3

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 78. Data: 2009-02-05 13:38:34
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    dominik wrote:

> [...]
    > pełnej jeszcze bardziej. Tylko tyle. To czy chcesz tego użyć czy nie
    > zależy od Twojego widzimisia. Kupując szkło z f/1.4 nie znaczy, że nie

    Ty dalej nie kumasz. Powiedz co jest nie tak z tym zdjęciem. Pisałeś że na 4/3
    możliwość kontroli rozmycia jest znacznie mniejsza, więc pokaż na przykładzie
    tego zdjęcia. No przecież to takie proste. Nie ma tu mazi w tle, więc możesz
    wskazać miejsca gdzie nieostrośc jest zbyt mała. Czy to takie trudne oświecić
    maluczkich?

  • 79. Data: 2009-02-05 13:42:07
    Temat: Re: ktore z
    Od: j...@g...pl

    On 5 Lut, 13:56, "...::QRT::..." <n...@...mejla> wrote:

    > znaczy uważasz iż stalke o świetle 4 mozna uznać za jasną?

    DP1 ma obiektyw o ogniskowej 28mm, więc fotki osób we wnętrzach robimy
    w stylu:
    1/10 sek
    f=4
    ISO 200, 400
    i lapką delikatnie doświetlamy po pierwszym planie.

    Drugi plan wyjdzie spoko w zastanym, ostatecznie można nieco wyciągnąć
    cienie w obróbce, szum na II planie olewamy lub usuwamy, miękkości II
    planu się nie obawiamy. A na I planie będzie doświetlone, zamrożone i
    ostro.

    Na obiekty nieruchome stosujemy lepsze podparcie.

    Nie widzę żadnych problemów.

    W LX3 nie będzie lepiej bo pomimo jasnego obiektywu, matryca gorsza.
    W G1 kit też ciemny, można próbować z naleśnikiem 25mm/2.8 czy Sigmą
    30mm/1.4 ale budżet autora wątka może już nie wytrzymać. Więc w czym
    niby przeszkadza f=4, poza tym autor i ta chyba będzie raczej focił
    krajobrazy.

  • 80. Data: 2009-02-05 13:43:11
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marcin 'Cooler' Kuliński pisze:

    > A2 miała 900k subpikseli, czyli 640x480. G1 ma ponad czterokrotnie
    > większą rozdzielczość, bo te 1.44 miliona punktów to pełne piksele RGB.

    O_o a jednak? Nigdy nie wczytywałem się w specyfikację EVILa. Chyba
    trzeba to zrobić, bo wygląda to na bardzo ciekawe rozwiązanie.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.