    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: gazoport
    <5984b2fb$0$15197$65785112@news.neostrada.pl>
    <5984b804$0$645$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5984ce19$0$5162$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1pkfpv2hn7cl1$.1jqydok60ndse.dlg@40tude.net>
    Date: Sat, 5 Aug 2017 13:40:22 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > No to jaka jest realna wartosc ?
    > 1$, bo tyle kosztuje w NY, czy 1DM ?

    Trudna do oszacowania -- co przed chwilą napisałem obok. W zasadzie
    to jest koszt wytworzenia, ależeby mówić o kosztach, to musi być
    pieniądz, który je wyraża.

    > Dzis google podaje cene 660zl/t, 20 centow/kg, to 40 lat temu ... moze
    > i 4 centy/kg.

    Realna cena żywności mocno spadła w ciągu ostatnich dziesięcioleci.

    > A kupowal pszenice w Kanadzie ?

    Tak, kupował. W USA kupował kukurydzę dla kurczaków -- aż brzydki
    Reagan się zdenerwował i powiedział: dość. Czego mu Urban Jerzy
    darować nie mógł.

    > Ano, jak tona wegla kosztowala drogo, gornik jej przez miesiac
    > wydobywal wiele ton, to rzad mogl mu dac 100$ i nawet doplacic do
    > chleba czy telewizora.

    Tona węgla nawet nie kosztowała "drogo", ale po prostu kosztowała.
    Płacono za nią realnymi pieniędzmi, za które można było kupić wszystko.
    Choćby pszenicę w Kanadzie.

    > No wlasnie tak mi wychodzi - jak panstwo zabierze 50%, robotnicy cos
    > tam kosztuja, to juz niewiele temu kapitaliscie do decydowania zostaje
    > :-)

    Ano nie zostaje. Wbrew temu, co niektórzy próbują wmawiać. Wprawdzie
    jest tak, że niewielki procent ludzi ma wielki procent światowego
    majątku. Ale jeśli ten majątek to akcje Facebooka i Apple -- to nie
    jest tak źle.

    > Ale u nas tez sie tak porobilo. Za 30$ chetnych do pracy nie ma.
    > Trzeba dac cos jeszcze, bo inaczej nie przyjda ... podwyzki nie mozna,
    > ale mozna np mieszkanie za 10$/mc. I jaka ono ma realna wartosc ? :-)

    Gdzie dają mieszkanie za 10$/mc?

    > A i kapitalisty roznie bywalo. Pracujesz za 500$, albo zdychasz
    > z glodu. W przeliczeniu oczywiscie, inflacja zrobila swoje.

    Po wojnie zdychanie z głodu było już tylko w powieściach Żeromskiego.
    Albo w audycjach radia "Tu Jedynka".

    > No ale staraja sie chyba dobrze policzyc, tylko jak, bez danych ?

    Nie wiem czy się starają, ale słabo wychodzi. Z tym że maksymalne
    błędy pewnie nie przekraczają kilkudziesięciu procent. A nie tak
    jak pry porównaniu wskaźników między światem ekonomii i ekonommi
    socjalistycznej -- że coś się różni kilkanaście tysięcy procent.

    --
    Jarek