  • Data: 2010-06-16 11:05:21
    Temat: Re: fotografia bezplatna
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2010-06-16 12:34:18 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

    > Uważasz, ze amator nie podejdzie do żadnego tematu reklamowego czy
    > sportowego? Obawiam się, ze nie doceniasz wielu amatorów.

    Do wielu nie podejdzie, bo sprzęt potrzebny do wykonania takich zadań
    na przyzwoitym poziomie kosztuje krocie. No chyba że coś się zmieniło,
    i teraz 400/2.8 czy w miarę kompletnie wyposażone studio są standardem
    wśród amatorów.

    > Fakt, ze duży koncern raczej będzie wolał zmniejszyć ryzyko i powierzyć
    > pracę sprawdzonemu zawodowcowi, ale znam sporo przypadków małych firm
    > gdzie zdjęcia do katalogu wykonywał sam właściciel albo znajomy
    > fotoamator.

    I efekty pod postacią marności są najczęściej widoczne na pierwszy rzut
    oka - nawet dla lajkonika. Ale zawsze znajdą się tacy, co to stwierdzą,
    że "nie widać różnicy", zwłaszcza gdy połechtana zostanie ambicja
    poprzez wykonanie dzieła własnoręcznie lub finansowego interesu życia.
    Ale to wcale nie większość.

    > W całym rozumowaniu brakuje jednego elementu - czy potencjalny klient
    > oglądając folder czy plakat reklamowy będzie w stanie odczuć różnicę
    > między zdjeciem wykonanym przez profesjonaloistę i amatora. Bo jeśli
    > nie będzie widział, to... czy warto przepłacać za zdjęcia?

    To już trzeba by się pokusić o jakieś badania statystyczne na szerszą
    skalę. Ja twierdzę, że każdy obdarzony jako-tako rozwiniętym zmysłem
    postrzegania ją dostrzeże, ale to nie ja jestem marketoidem zlecającym
    takie roboty.

    > Mam wrażenie, że jednak nie doceniasz amatorów.

    A ja mam wrażenie, że Ty ich nieco przeceniasz ;-) Zupełnie nie ujmując
    zdolnościom coponiektórych.
    Ale to może dlatego, że wiem dokładnie jak wygląda porządna sesja od
    podszewki, oraz jak często zawodowcy z latami doświadczenia wykładają
    się na drobnostkach, które później trzeba poprawiać godzinami w
    komputerze. I sam nie raz twierdziłem, że wielu tzw. "uznanych profi"
    bierze za swoją robotę znacznie za dużo, zwłaszcza za pozycję pt.
    "prawa", ale nie zgodzę się, że da się to zrobić za jedną fyfdziesiątą
    ceny przez amatora.
    Nie zapominaj, że w reklamie nie ma miejsca na powtarzanie sesji w
    nieskończoność, bo "coś nie wyszło". Jest opłacona modelka, stylista,
    wizażystka itp., są umówieni ludzie z agencji i klient, materiał MUSI
    być taki, aby dało się coś z niego wybrać. Na jutro, najdalej pojutrze.
    A nie tylko pan Józio, co se sam coś tam poustawia w piwnicznym studio,
    może mu coś wyjdzie przy 5. podejśiu i będzie na za dwa tygodnie. Plus
    kolejny tydzień na Szopa.

    de Fresz