    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Date: Sat, 21 Sep 2024 16:07:37 +0200
    <vbudtn$g2o6$1@news.icm.edu.pl> <vbutkc$1hp$1@news.chmurka.net>
    <e6cfkeu0v56s$.1wjoa7yn0awzy.dlg@40tude.net>
    <vc8v53$otn$2@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1gjwkit5qydzt$.1di2umikmbhss$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <252hrzvb6viy.furpyzozt680$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <ktyrmrokewad.1wask5y44z8uv$.dlg@40tude.net>
    <vcci5l$16knv$1@news.icm.edu.pl> <vce8p8$msf$1@news.chmurka.net>
    <w...@4...net>
    <vce9r7$msf$2@news.chmurka.net>
    <7dw4fnclut70$.15bck6h3z9dep.dlg@40tude.net>
    <vcerou$vaa$1@news.chmurka.net>
    <o...@4...net>
    <vck473$l6s$1@news.chmurka.net>
    <7hsmeseouvew$.1l74andp353fv.dlg@40tude.net>
    <vckg4u$1i6$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <vcmi4p$h48$2@news.chmurka.net>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Jakieś pół wieku temu był pomysł, aby wywoływać materiały rentgenowskie
    > w wywoływaczu zawierającym TSS i alfa-naftol. Wychodził bardzo ładny
    > niebieski obraz o kontraście, według fotometru, znacznie większym niż
    > przy standardowym wywoływaniu. Ale nie przyjął się, lekarze mówili, że
    > nic nie widać.

    Za to późniejsze pomysły przetrwały. Zamiast kilsz srebrowych używa
    się jakichś dziwnych polimerów, które po naświetleniu rentgenowskim
    świecą swoim światłem (nie wiem jakiej długości), a to jest skanowane
    elektronicznym przetwornikiem. Te "klisze" są do wielorazowego użytku.
    To jeszcze działa, choć nowsze urządzenia mają przetwornik wprost,
    nie przenosi się klisz spod lampy rentgenowskiej do skanera. Tak czy
    inaczej lekarz ogląda czarnobiały obraz.

    --
    Jarek