  • Data: 2024-09-21 17:02:09
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > To nie jest "zamiast". To jest scyntylator który świeci pod wpływem
    > promieniowania rentgenowskiego. Do warstwy scyntylatora bezpośrednio
    > przylega klasyczny materiał światłoczuły. Istniała też wersja w której
    > robiono fotografię scyntylatora na filmie fotograficznym. Lekarze
    > nazywali to "mały obrazek". I bardzo tego nie lubili twierdząc, że
    > niewiele na tym widać a pacjent dostaje dużo większą dawkę
    > promieniowania. A jeszcze wcześniej lekarz po prostu oglądał świecącą
    > warstwę scyntylatora.

    To są kolejne, jeszcze inne rzeczy. Kiedyś żona złamała rękę, trafiła
    na SOR szpitala, w którym znajomy robi za technika od zdjęć. No to mi
    pokazał wszystko od kuchni. Zamiast kasety z kliszą srebrową podłożył
    jakieś takie cóś płaskie, potem włożył to w diwajs, który nazywał
    "skanerem". A lekarz, który to opisywał, był na drugim końcu budynku
    i na innym piętrze. Cósia używał potem drugi raz, więc nie scyntylator
    z materiałem światłoczułym. Teorii zupełnie nie znał, więc potem sobie
    poguglałem za napisami na tej aparaturze i trafiłem na polimery. Ale
    też wiele do dzisiaj nie pamiętam.

    Mały obrazek też pamiętam, komuna robiła przesiewowe badania gruźlicze.
    Faktycznie, nic one nie dawały, rozpoznać się dawało tylko zaawansowane
    stadia.

    --
    Jarek