  • Data: 2024-09-21 16:18:52
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Za to późniejsze pomysły przetrwały. Zamiast kilsz srebrowych używa
    > się jakichś dziwnych polimerów, które po naświetleniu rentgenowskim
    > świecą swoim światłem (nie wiem jakiej długości), a to jest skanowane
    > elektronicznym przetwornikiem. Te "klisze" są do wielorazowego użytku.
    > To jeszcze działa, choć nowsze urządzenia mają przetwornik wprost,
    > nie przenosi się klisz spod lampy rentgenowskiej do skanera. Tak czy
    > inaczej lekarz ogląda czarnobiały obraz.

    To nie jest "zamiast". To jest scyntylator który świeci pod wpływem
    promieniowania rentgenowskiego. Do warstwy scyntylatora bezpośrednio
    przylega klasyczny materiał światłoczuły. Istniała też wersja w której
    robiono fotografię scyntylatora na filmie fotograficznym. Lekarze
    nazywali to "mały obrazek". I bardzo tego nie lubili twierdząc, że
    niewiele na tym widać a pacjent dostaje dużo większą dawkę
    promieniowania. A jeszcze wcześniej lekarz po prostu oglądał świecącą
    warstwę scyntylatora.

    Paweł