    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wzmacniacz operacyjny jako wtórnik (audio)
    Date: Tue, 3 Sep 2013 19:12:48 +0200

    news:l052rv$ad7$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > A czy przypadkiem pomiędzy wyjściem a wejściem minus nie powinien się
    > znajdować rezystor o wartości równej Rw źródła sygnału?

    Tylko jeśli "boli cię" odchyłka DC na wyjściu o Rw * Ipolaryzacji wejścia
    wzmacniacza.

    > No i w moim przypadku odpada możliwość zastosowania zasilania
    > symetrycznego. Tak więc wejście dodatnie też będę musiał spolaryzować
    > dzielnikiem tak, aby w stanie spoczynku była tam (a więc i na wyjściu)
    > połowa napięcia zasilania. Będzie też trzeba dać kondensatory sprzęgające.
    >
    > BTW jak powinienem dobrać wartości rezystorów tego dzielnika (a
    > właściwie wspólny opór całości)? Jak oszacować opór wejściowy dzielnika
    > (ważny z uwagi na filtr RC tworzony razem z kondensatorem sprzęgającym)?

    Dla sygnałów zmiennych VCC=GND. Dzielnik to więc dwa oporniki połączone
    równolegle.
    Typowo dwa rezystory po 10k do 1M będą OK jeśli prąd słuchawek nie będzie
    też przez nie przepływał.
    Można dać drugi wzmacniacz sterujący drugi koniec słuchawek (albo na stałe
    na VCC/2 albo w przeciwfazie do pierwszego).

    > Filtr RC zmieniający charakterystykę jest wręcz wskazany - zależy mi
    > obcięciu wszystkiego poniżej 300 Hz.

    Jeśli słuchawki będą przez C to tam też jest filtr górnoprzepustowy.

    > Widzę, że w TME mają spory wybór wzmacniaczy operacyjnych SMD,
    > rail-to-rail o niskich napięciach zasilania. Są zarówno w obudowach SO,
    > jak i SOT. Z tego co widzę zdecydowana większość może dać na wyjściu
    > maksymalnie 30mA. Układ ma pracować na aku li-pol, którego maksymalne
    > napięcie wynosi 4,2V. Na wyjściu będzie słuchawka 150 omów. Tak więc
    > maksymalny chwilowy prąd może wynieść 28mA - na granicy. Powinienem się
    > tym przejmować i szukać bardziej wydajnego wzmacniacza, czy to nie
    > będzie stanowiło żadnego problemu?

    Nigdy się nie parałem akustyką. Są jakieś scalaki specjalnie zaprojektowane
    jako wzmacniacze słuchawkowe. Może lepiej takiego szukać.
    P.G.