  • Data: 2013-09-05 08:30:25
    Temat: Re: Wzmacniacz operacyjny jako wtórnik (audio)
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-09-03 21:04, Atlantis pisze:

    > Dobrze, trzeba jednak pamiętać o jakim "audio" tutaj cały czas mówimy.
    > Nie chodzi o zastosowania Hi-Fi, ale prosty wtórnik dla sygnału o
    > telefonicznej jakości. W konstrukcjach krótkofalarskich widywałem już
    > przedwzmacniacze mikrofonowe albo aktywne filtry CW/SSB robione na
    > wzmacniaczach operacyjnych. Chyba więc nie jest aż tak źle?

    Pewnie, że nie jest. W latach 80 nawet jakiś korektor graficzny
    widziałem zrobiony na żyratorach na 741, ale nie miałem okazji słuchać,
    jak szumi.
    Inna sprawa, że jest całkiem sporo opampów dedykowanych do układów audio
    - ale to raczej chodzi o zastosowania Hi-Fi i wyżej. Kiedyś był np.
    TBA231 (używany w pierwszych Ariach), czy wciąż produkowane TL07x czy
    NE5532(żaden Tobie nie pasuje chociażby ze względu na zasilanie).
    Swoją drogą to się zastanawiam, po co chcesz koniecznie opampa.
    Przy okazji patrzenia w pdf od TBA231 - pomimo, że ma dla jakiegoś
    zakresu zasilania podane, że na wejście można podać pełny zakres napięć
    wejściowych, to wejściowe napięcie różnicowe jest tylko 5V - warto o tym
    pamiętać - nie zawsze jesteś w stanie zapewnić odpowiedni zakres pracy,
    szczególnie przy starcie lub wyłączeniu urządzenia. Oczywiście przy 4V
    zasilania na pewno tego typu problemu mieć nie będziesz.
    Wstępnie zaproponowałbym coś w stylu TDA7052, tylko że on ma 40dB
    wzmocnienia, więc nie pasuje, ale jest trochę układów dedykowanych do
    sterowania słuchawek, a nawet można wziąć coś z rodziny LM386 (akurat
    ten ma trochę spore minimalne zasilanie, ale coś mi mówi, że coś
    odpowiadającego się znajdzie).
    Aha, opamp pracujący w układzie wtórnika i jeszcze na dodatek w
    rzeczywistych warunkach rail2rail to nie najszczęśliwszy pomysł, chociaż
    realizowalny. Ja jednak bym trochę obciął sygnał
    dzielnikiem/potencjometrem i ewentualnie dał jakieś wzmocnienie.
    Aha, jaki poziom sygnału na wyjściu daje ten moduł GSM? Bo może i tak
    trzeba go wzmocnić?

    Pozdrawiam

    DD