  • Data: 2013-09-04 09:28:55
    Temat: Re: Wzmacniacz operacyjny jako wtórnik (audio)
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:l05756$bbd$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > To znaczy? W jakim układzie prąd słuchawki mógłby przez nie przepływać?

    Drogi Watsonie, ależ to bardzo proste :-) :
    1. Rozważałeś wstawienie rezystora między wyjście a wejście "-".
    2. Taki rezystor ma na celu wyrównanie spadków napięć DC na wejściach "+" i
    "-" spowodowanych prądami polaryzacji wejść (różnica między tymi prądami
    jest znacznie mniejsza niż ich bezwzględna wartość).
    3. To pozwala mieć na wyjściu napięcie równe napięciu podanemu na wejście
    "+" przez jakieś R (jeśli w sprzężeniu jest taki sam R). Oczywiście z
    dokładnością do Offsetu wzmacniacza, ale ten w niektórych daje się
    kompensować.
    4. Z tego wynika, że być może chcesz mieć na wyjściu DC jak najbliższe 0.
    5. Taki cel ma sens tylko wtedy kiedy słuchawka na wyjściu jest podłączona
    DC (bez kondensatora) - czyli drugim końcem do masy.
    6. Masy nie masz. Masz tylko wirtualną - środek rezystorów.
    7. Być może tak to planujesz połączyć (prawdopodobnie nie, ale na 100%
    wykluczyć nie mogę).
    8. Przy takim połączeniu prąd słuchawki będzie przepływał przez te rezystory
    no i przy podanych przeze mnie wartościach będzie nie za bardzo stąd to
    zastrzeżenie.

    Ad.7
    Rezystory dają wirtualną masę i zapominamy jak ją zrobiliśmy (to błąd, ale
    możliwy).
    Od tej pory zakładamy, ze masę po prostu mamy i stosujemy typowy schemat
    wtórnika gdy masa jest.
    Wejście "+" polaryzujemy jakimś R z masy i podajemy na nie sygnał przez C.
    Wyjście łączymy z "-" przez taki sam R (żeby na wyjściu było DC możliwie
    bliskie masy).
    Między wyjściem a masą mamy nasz sygnał więc słuchawka między wyjście a
    masę.

    > W rozwiązaniach "prototypowych" korzystałem z prostych, jednostopniowych
    > wtórników na BC847 i wszystko działało.

    Aby wzmacniacz pracując jako wtórnik mógł wykorzystać pełny zakres napięć
    zasilających musi być R2R nie tylko na wyjściu ale też na wejściu. Gdyby
    pracował jako wzmacniacz odwracający (wzmocnienie = -1) to musiałby być R2R
    tylko na wyjściu. W takim przypadku polaryzacja DC wejścia powinna
    uwzględniać dopuszczalny zakres napięcia wejściowego wzmacniacza. Pierwszy
    scalak jaki miałem w rękach to był ULY741 i udało mi się przy zasilaniu go z
    4V5 (jedna płaska bateria) uzyskać około 1,3V liniowego zakresu napięć na
    wyjściu, ale polaryzacja wejścia nie była połową napięcia zasilania.

    Co do wydajności prądowej to jeśli wzmacniacz będzie miał U/2 przez
    Rsłuchawki to wystarczy (bo maksymalna odchyłka napięcia wyjściowego od
    pozycji spoczynkowej to U/2).
    Nie pamiętam, czy podawałeś R słuchawki. Jak kiedyś używałem słuchawek to
    one miały 2k, ale to były inne czasy i słuchawki były słuchawkami a nie
    głośnikami.
    P.G.