  • Data: 2010-03-01 19:08:29
    Temat: Re: Wymiana czynnika chłodzącego w klimatyzacji
    Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

    "Waldek Godel" <n...@o...info> wrote in message
    news:1p1g1jtcls2pu.dlg@lepper.institute.com...

    > choćby dlatego, że w nowych czynnikach typu R134a wilgoć jest
    > zabójcza dla układu, stąd własnie suszenie czynnika w automatach.

    Ktoś Cię skutecznie wystraszył... :-) Jestem pewny, że miał w tym interes.
    Zamierzam Cię teraz uspokoić, posłuchaj uważnie...

    System klimatyzacji jest oczywiście uczulony na wilgoć w czynniku
    chłodzącym - nie wiem czy R134a akurat bardziej niż inne, ale to
    nieważne. Ważne jest to, że system został zaprojektowany w taki
    sposób że zawiera w sobie komponent w postaci puszki wypełnionej
    czynnikiem osuszającym. W angielskojęzycznej literaturze fachowej
    ta puszka nazywa się "receiver dryer" (nie wiem jak to nazywają
    po naszemu) i właśnie ona służy do usuwania ewentualnych
    szczątkowych ilości wilgoci jakie dostaną się do układu przy jego
    normalnej obsłudze czy uzytkowaniu.
    Ponieważ system, jeśli szczelny, nie ma skąd pobrać tej wilgoci to
    zabezpieczenie go taką puszką z pochłaniaczem wilgoci starcza na
    całe życie samochodu i jeśli układ nie został rozszczelniony podczas
    jakiejś awarii czy nieumiejętnej obsługi TO NIE JEST KONIECZNE
    WYSYSANIE CZYNNIKA I PONOWNE JEGO ŁADOWANIE w celu
    jego osuszania. Jeśli ktoś Ci zaleca taką usługę w Twoim aucie a Ty
    nie masz dużej nieszczelności systemu to ten ktoś Cię zwyczajnie
    nabija w butelkę, żeby nie powiedzieć wprost: okrada...