  • Data: 2010-03-01 20:37:06
    Temat: Re: Wymiana czynnika chłodzącego w klimatyzacji
    Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

    "PrzemysławBernat" <p...@w...pl> wrote in message
    news:1ua9w3nyov8g9.v6ecbhjy39kq.dlg@40tude.net...

> [...]
    > przeźroczyste okienko. Odpalasz auto, naciskasz guzik ze śnieżynką w
    > kabinie i patrzysz na oczko w osuszaczu pod maską. Jak jest zielone, to
    > OK.
    > Jak zielone z bąbelkami albo piana, to mało czynnika. Jak czarne, to klima
    > nie działa (brak czynnika, za niska temperatura na zewnątrz, coś z
    > elektryką, nie włączona klima). Oczko może też być czerwone - to oznacza
    > konieczność wymiany osuszacza. Czyli w starym XM, albo Xantii sprawdzenie
    > klimy można zrobić samemu w pięć minut na parkingu przed domem.

    Te kolory to jakiś fajny unikat... w swojej toyocie amerykańskiej też
    miałem okienko diagnostyczne, ale czynnik nie był zabarwiony, więc
    tylko była kontrola ciśnienia za pomocą obserwacji znikania piany.
    Ale do tego trzeba jednak trochę wprawy bo piana może się pojawiać
    w małych ilościach gdy jest bardzo gorąco na zewnątrz...

    > Oczywiście diagnostyka nie jest już taka prosta, ale to też nie jest jakiś
    > kosmos.

    Niektórzy są jednak odporni na wiedzę i wolą kasę wydać niż czegoś się
    nauczyć.

    > Nieszczelności profesjonalny zakład szukał nie za pomocą nabijania
    > czynnika
    > i wypuszczania go dziurą w powietrze, ale nabili układ azotem i patrzyli,
    > czy ciśnienie spada. Potem spryskiwacz z płynem do garów i lali po
    > rurkach,
    > aż znaleźli miejsce gdzie się pieni.

    Nie wiem czy to takie profesjonalne... Sprawdzać się to może przy
    bardzo dużych dziurach i to w miejscach łatwodostępnych/widocznych.
    Ja miałem dostęp do bardziej profesjonalnej metody - elektroniczny
    czujnik halogenków z akustyczną sygnalizacją zawartości ich w pobliżu
    sondy na kabelku. Tym przyrządem możesz wykryć nawet małą
    nieszczelność układu w niewidocznym miejscu. Mówię o czymś takim:
    http://www.amazon.com/Interdynamics-HLD-1-Electronic
    -Conditioning-Detector/dp/B002G1PBFK/ref=sr_1_99?s=a
    utomotive&ie=UTF8&qid=1267472110&sr=1-99
    Przyrząd jest bardzo czuły i jest w stanie wykryć pozostałości po
    czynniku chłodzącym na długo po zniknięciu samej nieszczelności.
    Np. wystarczy zbliżyć go do zaworu zaraz po zdjęciu ochronnej osłonki
    i będzie miernik piszczał mimo iż sam zawór jest normalnie szczelny
    a tylko mikroskopijne ilości halogenków zostały pod przykrywką
    jakie są tam normalnie i się zbierają w czasie pracy systemu...
    Taki efekt jest często używany do "przekonania" naiwnego klienta że
    ma wyciek i trzeba go skasować za wymianę zaworu i dobicie freonu :-)

    > Przegląd klimy w zakładach typu Norauto to strata czasu i kasy. Podłączą
    > automat, skasują za usługę, a jak czynnik w tydzień pójdzie w powietrze,
    > rozłożą ręce.

    No ale człowiek jak się nie zna to będzie płacić. Niewiedza kosztuje.