-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!border1.nntp.ams1.giganews.com!nntp.giganews.com!newsfeed
.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.
neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Windy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <613f5832$0$29057$65785112@news.neostrada.pl>
<613f5d43$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
<613f5edc$0$554$65785112@news.neostrada.pl> <sho1kq$25g$1@gioia.aioe.org>
<613fa4c1$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
<613fc2aa$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
From: Uzytkownik <a...@s...pl>
Date: Tue, 14 Sep 2021 00:20:35 +0200
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
Thunderbird/78.14.0
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <613fc2aa$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Content-Language: pl
Lines: 171
Message-ID: <613fceb3$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 5.173.97.177
X-Trace: 1631571635 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 542 5.173.97.177:12834
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:767119
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2021-09-13 o 23:29, Uzytkownik pisze:
> W dniu 2021-09-13 o 21:21, Irek.N. pisze:
>>> W dźwigach tow-os które od czasu do czasu widuję od strony
>>> maszynowni są zwykłe hamulce cierne sterowane elektromagnetycznie.
>>> Ale to urządzenia z lat '90 i wcześniejsze.
>>
>>
>> Czyli w jedną stronę ruch jest realizowany po przez popuszczenie
>> hamulca, a w drugą ciągnie silnik? Te hamulce to wytrzymują?
>> Kurcze, jakoś nie odczuwam takiego sposobu sterowania jak wsiadam do
>> windy. Mam wrażenie, że zawsze poruszam się tak samo, a więc na silniku.
>>
>> Miłego.
>> Irek.N.
>>
> Może ustalmy o czym piszemy.
>
> "Winda" to jest powszechnie używane, ale niefachowe określenie
> urządzeń, które nazywają się fachowo "dźwigami szybowymi".
>
> Przypuszczam, że mylisz jak większość społeczeństwa "dźwigi" z
> "żurawiami".
>
> Wszystko przez to, że fachowo wszystkie te urządzenia czy to dźwigi
> czy żurawie to są dźwignice. Ludzie po prostu nie rozróżniają pojęć
> dźwignice i dźwigi.
>
> Ale mniejsza o nazewnictwo.
>
> Teraz pytanie o jakie dźwigi Ci chodzi? Z jakim napędem?
>
> Jeżeli chodzi o dźwigi elektryczne są dźwigi cierne i dźwigi śrubowe.
>
> Jak działa dźwig śrubowy możesz zobaczyć w warsztatach samochodowych
> oglądając samochodowe podnośniki śrubowe . Napęd napędza śrubę, która
> podnosi kabinę. Ale przypuszczam, że Tobie nie chodzi o taki typ
> dźwigów, a o dźwigi cierne.
>
> Jak działa dźwig cierny?
>
> Napęd posiada koło cierne poprzez które przechodzą liny lub pasy. Na
> jednym końcu lin lub pasów zawieszona jest kabina, a na drugim
> przeciwwaga. Dlaczego dźwigi nazywają się ciernymi? Ano dlatego, że
> liny lub pasy mogą się swobodnie ślizgać po kole ciernym, a kształt
> rowków tego koła jest tak dobrany, ze podczas normalnej jazdy kabiny
> nie ma prawa tam występować poślizg. Poślizg natomiast musi wystąpi
> tylko i wyłącznie wtedy, kiedy kabina lub przeciwwaga oprą się na
> słupku. Słupki są zarówno pod kabiną jak i pod przeciwwagą na dnie
> szybu (część tego szybu nazywamy podszybiem). Przy każdym badaniu
> dźwigów sprawdzana jest cierność. Kabinę gwałtownie się zatrzymuje
> podczas jazdy i sprawdza czy czasami liny nie ślizgają się na kole
> ciernym.
>
> Przy czym takie próby cierności przeprowadza się przy jeździe pustej
> kabiny w górę, kiedy znajduje się ona w górnej części szybu oraz przy
> jeździe kabiny w dół, obciążając kabinę masą 125% dopuszczalnej
> ładowności, kiedy znajduje się ona w dolnej części szybu.
>
> Po tych próbach najeżdża się kolejno kabiną oraz przeciwwagą na słupek
> i sprawdza się czy jest poślizg lin na kole ciernym.
>
> Co to jest przeciwwaga?
>
> Przeciwwaga to jest zestaw obciążników, którego zadaniem jest
> równoważenie kabiny z połową dopuszczalnego jej załadunku.
>
> Przykładowo pusta kabina ma masę 800kg oraz maksymalny udźwig 500kg to
> masa przeciwwagi = masa kabiny (800kg) + 1/2 maksymalnego dźwigu
> (250kg) = 1050kg.
>
> Jak zatem łatwo jest się domyślić silnik potrzebuje najmniej mocy,
> kiedy kabina jest załadowana połową dopuszczalnego załadunku.
>
> Kiedy załadunek ma masę mniejszą od połowy dopuszczalnego to
> przeciwwaga jako cięższa ciągnie kabinę w górę. Kiedy załadunek
> przekracza połowę dopuszczalnego wtedy kabina ciągnie przeciwwagę do
> góry.
>
> Każdy napęd dźwigu wyposażony jest w hamulce. Hamulce muszą być co
> najmniej dwa. Kiedy napęd się uruchamia obojętnie czy jazda kabiny do
> góry czy w dół, zostają zwolnione hamulce i cała rolę przejmuje silnik
> oraz falownik. Hamulce nie mają prawa hamować w trakcie jazdy.
> Wszystko odbywa się elektrycznie od płynnego startu aż do płynnego
> zatrzymania. Hamulce ponownie się zaciskają, dopiero wtedy, kiedy
> falownik całkowicie zatrzyma silnik.
>
> Ponieważ falownik musi wiedzieć, kiedy ma zacząć zwalniać, jak długo
> ma przyspieszać itd. to musi posiadać tzw. odwzorowanie szybu. Czyli
> musi wiedzieć, gdzie znajdują się drzwi przystankowe. Odwzorowanie
> szybu może być względne lub bezwzględne.
>
> odwzorowanie względne polega na tym, że falownik liczy impulsy z
> enkodera odmierzając odległości pomiędzy łącznikami krańcowymi lub
> pomiędzy rozmieszczonymi wzdłuż szybu magnesami, które współpracują z
> czujnikami hallotronowymi lub kontaktronami.
>
> Odwzorowanie bezwzględne realizowane jest zazwyczaj z użyciem
> specjalnej taśmy magnetycznej, na której zapisane są pozycje położenia
> - coś na zasadzie taśmy magnetofonowej.
>
> Ponieważ falownik raz musi silnikiem ciągnąć ciężar, a raz go hamować
> to wyposażony jest w specjalne rezystory hamujące. Do tego napędu
> stosuje się specjalne falowniki dźwigowe i nie zrobisz takiego napędu
> na pierwszym lepszym falowniku, właśnie ze względu na brak hamowania.
> Każdy napęd posiada impulsator, dzięki któremu falownik może bardzo
> precyzyjnie realizować ruch kabiny (przyspieszenie, jazda, zwalnianie).
>
> Każdy dźwig musi być wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa m.in.
> w ogranicznik prędkości oraz tzw. chwytacze. Ogranicznik prędkości
> posiada dodatkową linę przebiegającą wzdłuż całego szybu. Działa on
> bez użycia prądu. Jest to po prostu mechanizm działający na zasadzie
> siły odśrodkowej lub wahadła, który w przypadku przekroczenia
> nominalnej prędkości kabiny wyzwala chwytacze. Dzieje się to w taki
> sposób, że ogranicznik prędkości po przekroczeniu 115% prędkości
> nominalnej kabiny, blokuje koło z linką bezpieczeństwa, a linka ta
> jest przymocowana do dźwigni wyzwalającej chwytacze. Chwytacze to
> swego rodzaju hamulce, które zaciskają się na prowadnicach powodując
> zatrzymanie kabiny, nawet jakby zostały odcięte wszystkie liny nośne.
>
> Ogranicznik prędkości i chwytacze zadziałają także wtedy, gdyby uległy
> uszkodzeniu hamulce znajdujące się w napędzie lub gdyby dźwig utracił
> cierność, a z tego powodu kabina zaczęłaby się poruszać w górę lub w
> dół i przekroczyłaby 115% nominalnej prędkości.
>
>
> Jak chcesz się dowiedzieć w jakie systemy powinien być wyposażony taki
> dźwig, jakie muszą spełniać zadania i przy jakich wartościach
> zadziałać to wszystko nasz w aktualnych normach dźwigowych:
>
> PN-EN 81-20
>
> oraz
>
> PN-EN 81-21
>
>
> Mam wrażenie, że porwałeś się na samodzielny montaż dźwigu bez
> stosownej wiedzy i znajomości prawa.
>
> Niestety wszystkie dźwigi podlegają pod dozór UDT. Mogą być
> projektowane i produkowane przez firmy uprawnione. Muszą być pod
> stałym nadzorem konserwatora dźwigu, posiadającego stosowne
> uprawnienia i w zależności od typu urządzenia przechodzić
> systematyczne badania raz do roku lub raz na 3 lata prowadzone przez
> inspektora UDT.
>
> Przestrzegam przed tym, zwłaszcza jak chcesz tego używać w firmie i ma
> być obsługiwane przez pracowników. Raz, że grożą za to sankcje karne,
> a po drugie jak się wydarzy jakiś wypadek to nie wypłacisz się do
> końca życia, bo każdy ubezpieczyciel odmówi wypłacenia odszkodowania,
> a jeżeli nawet wypłaci takie odszkodowanie pracownikowi to regresem
> każdą złotówkę powiększoną o swoje koszty ściągnie od Ciebie.
>
>
P.S.
Obawiam się, że silnikiem klatkowym nie jesteś w stanie ogarnąć takiego
napędu z falownikiem. Silniki takie mają zbyt duże obroty i zbyt mały
moment obrotowy, który mocno maleje wraz ze zmniejszeniem
częstotliwości. Poza tym weź pod uwagę, że są to silniki asynchroniczne
w których zawsze występuje uślizg.
Stare dźwigi ZREMB wyposażone były właśnie w silniki indukcyjne, ale
były to silniki z podwójnymi uzwojeniami o 2 różnych prędkościach, które
nie współpracowały z falownikami. Współpracowały natomiast z reduktorami
ślimakowymi. Ale reduktory te także nie były samohamowne. Hamowaniem
zajmował się podwójny hamulec.
Obecne wciągarki mają silniki synchroniczne bezreduktorowe. Silniki te
podobne są do silników krokowych.
Następne wpisy z tego wątku
- 14.09.21 11:37 Janusz
- 14.09.21 12:22 J.F
- 14.09.21 12:35 Uzytkownik
- 14.09.21 12:46 J.F
- 14.09.21 12:54 Uzytkownik
- 14.09.21 16:30 PeJot
- 15.09.21 12:19 Irek.N.
- 15.09.21 12:22 Irek.N.
- 16.09.21 09:20 Uzytkownik
- 16.09.21 20:05 Irek.N.
- 16.09.21 22:27 Uzytkownik
- 16.09.21 23:11 Irek.N.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Światłowód między budynkami
- POtrzebny bufor 3.3<>5V, jedonkieruowy, trójstanowy, wąski
- retro
- Bezprzewodowe polączenie Windows z projektorem
- rozklejanie obudowy
- Prośba o identyfikację komponentu
- Smart gniazdko straciło na zasięgu wifi?
- Smart gniazdko straciło zasięg wifi?
- nurtuje mnie
- dziwna sprawa...
- Laptop MSI się nie uruchamia.
- Dobra listwa LED (CRI 90-95, bez migotania)
- masowe programowanie AVR
- Fajny pomysł na monitor z klawiaturą
- Sprzedawanie zaszyfrowanych filmów na płytach Blu-Ray bez kluczy deszyfrujących
Najnowsze wątki
- 2024-11-02 piszę list do św Mikołaja
- 2024-11-01 karta SIM nie działa w konkretnym smartfonie.
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2024-11-01 Warszawa => Technical Leader (Java Background) <=
- 2024-11-01 Warszawa => Account Manager - Usługi rekrutacyjne <=
- 2024-11-01 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-01 Warszawa => Programista Dynamics 365 CRM <=
- 2024-11-01 Warszawa => Dynamics 365 CRM Developer <=
- 2024-11-01 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2024-11-01 Chrzanów => Specjalista ds. PR Produktowego <=
- 2024-11-01 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-01 Łódź => Frontend Engineer (Three.js) <=
- 2024-11-01 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2024-11-01 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=