eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaWindy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.Re: Windy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.
  • Data: 2021-09-14 00:20:35
    Temat: Re: Windy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2021-09-13 o 23:29, Uzytkownik pisze:
    > W dniu 2021-09-13 o 21:21, Irek.N. pisze:
    >>> W dźwigach tow-os które od czasu do czasu widuję od strony
    >>> maszynowni są zwykłe hamulce cierne sterowane elektromagnetycznie.
    >>> Ale to urządzenia z lat '90 i wcześniejsze.
    >>
    >>
    >> Czyli w jedną stronę ruch jest realizowany po przez popuszczenie
    >> hamulca, a w drugą ciągnie silnik? Te hamulce to wytrzymują?
    >> Kurcze, jakoś nie odczuwam takiego sposobu sterowania jak wsiadam do
    >> windy. Mam wrażenie, że zawsze poruszam się tak samo, a więc na silniku.
    >>
    >> Miłego.
    >> Irek.N.
    >>
    > Może ustalmy o czym piszemy.
    >
    > "Winda" to jest powszechnie używane, ale niefachowe określenie
    > urządzeń, które nazywają się fachowo "dźwigami szybowymi".
    >
    > Przypuszczam, że mylisz jak większość społeczeństwa "dźwigi" z
    > "żurawiami".
    >
    > Wszystko przez to, że fachowo wszystkie te urządzenia czy to dźwigi
    > czy żurawie to są dźwignice. Ludzie po prostu nie rozróżniają pojęć
    > dźwignice i dźwigi.
    >
    > Ale mniejsza o nazewnictwo.
    >
    > Teraz pytanie o jakie dźwigi Ci chodzi? Z jakim napędem?
    >
    > Jeżeli chodzi o dźwigi elektryczne są dźwigi cierne i dźwigi śrubowe.
    >
    > Jak działa dźwig śrubowy możesz zobaczyć w warsztatach samochodowych
    > oglądając samochodowe podnośniki śrubowe . Napęd napędza śrubę, która
    > podnosi kabinę. Ale przypuszczam, że Tobie nie chodzi o taki typ
    > dźwigów, a o dźwigi cierne.
    >
    > Jak działa dźwig cierny?
    >
    > Napęd posiada koło cierne poprzez które przechodzą liny lub pasy. Na
    > jednym końcu lin lub pasów zawieszona jest kabina, a na drugim
    > przeciwwaga. Dlaczego dźwigi nazywają się ciernymi? Ano dlatego, że
    > liny lub pasy mogą się swobodnie ślizgać po kole ciernym, a kształt
    > rowków tego koła jest tak dobrany, ze podczas normalnej jazdy kabiny
    > nie ma prawa tam występować poślizg. Poślizg natomiast musi wystąpi
    > tylko i wyłącznie wtedy, kiedy kabina lub przeciwwaga oprą się na
    > słupku. Słupki są zarówno pod kabiną jak i pod przeciwwagą na dnie
    > szybu (część tego szybu nazywamy podszybiem). Przy każdym badaniu
    > dźwigów sprawdzana jest cierność. Kabinę gwałtownie się zatrzymuje
    > podczas jazdy i sprawdza czy czasami liny nie ślizgają się na kole
    > ciernym.
    >
    > Przy czym takie próby cierności przeprowadza się przy jeździe pustej
    > kabiny w górę, kiedy znajduje się ona w górnej części szybu oraz przy
    > jeździe kabiny w dół, obciążając kabinę masą 125% dopuszczalnej
    > ładowności, kiedy znajduje się ona w dolnej części szybu.
    >
    > Po tych próbach najeżdża się kolejno kabiną oraz przeciwwagą na słupek
    > i sprawdza się czy jest poślizg lin na kole ciernym.
    >
    > Co to jest przeciwwaga?
    >
    > Przeciwwaga to jest zestaw obciążników, którego zadaniem jest
    > równoważenie kabiny z połową dopuszczalnego jej załadunku.
    >
    > Przykładowo pusta kabina ma masę 800kg oraz maksymalny udźwig 500kg to
    > masa przeciwwagi = masa kabiny (800kg) + 1/2 maksymalnego dźwigu
    > (250kg) = 1050kg.
    >
    > Jak zatem łatwo jest się domyślić silnik potrzebuje najmniej mocy,
    > kiedy kabina jest załadowana połową dopuszczalnego załadunku.
    >
    > Kiedy załadunek ma masę mniejszą od połowy dopuszczalnego to
    > przeciwwaga jako cięższa ciągnie kabinę w górę. Kiedy załadunek
    > przekracza połowę dopuszczalnego wtedy kabina ciągnie przeciwwagę do
    > góry.
    >
    > Każdy napęd dźwigu wyposażony jest w hamulce. Hamulce muszą być co
    > najmniej dwa. Kiedy napęd się uruchamia obojętnie czy jazda kabiny do
    > góry czy w dół, zostają zwolnione hamulce i cała rolę przejmuje silnik
    > oraz falownik. Hamulce nie mają prawa hamować w trakcie jazdy.
    > Wszystko odbywa się elektrycznie od płynnego startu aż do płynnego
    > zatrzymania. Hamulce ponownie się zaciskają, dopiero wtedy, kiedy
    > falownik całkowicie zatrzyma silnik.
    >
    > Ponieważ falownik musi wiedzieć, kiedy ma zacząć zwalniać, jak długo
    > ma przyspieszać itd. to musi posiadać tzw. odwzorowanie szybu. Czyli
    > musi wiedzieć, gdzie znajdują się drzwi przystankowe. Odwzorowanie
    > szybu może być względne lub bezwzględne.
    >
    > odwzorowanie względne polega na tym, że falownik liczy impulsy z
    > enkodera odmierzając odległości pomiędzy łącznikami krańcowymi lub
    > pomiędzy rozmieszczonymi wzdłuż szybu magnesami, które współpracują z
    > czujnikami hallotronowymi lub kontaktronami.
    >
    > Odwzorowanie bezwzględne realizowane jest zazwyczaj z użyciem
    > specjalnej taśmy magnetycznej, na której zapisane są pozycje położenia
    > - coś na zasadzie taśmy magnetofonowej.
    >
    > Ponieważ falownik raz musi silnikiem ciągnąć ciężar, a raz go hamować
    > to wyposażony jest w specjalne rezystory hamujące. Do tego napędu
    > stosuje się specjalne falowniki dźwigowe i nie zrobisz takiego napędu
    > na pierwszym lepszym falowniku, właśnie ze względu na brak hamowania.
    > Każdy napęd posiada impulsator, dzięki któremu falownik może bardzo
    > precyzyjnie realizować ruch kabiny (przyspieszenie, jazda, zwalnianie).
    >
    > Każdy dźwig musi być wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa m.in.
    > w ogranicznik prędkości oraz tzw. chwytacze. Ogranicznik prędkości
    > posiada dodatkową linę przebiegającą wzdłuż całego szybu. Działa on
    > bez użycia prądu. Jest to po prostu mechanizm działający na zasadzie
    > siły odśrodkowej lub wahadła, który w przypadku przekroczenia
    > nominalnej prędkości kabiny wyzwala chwytacze. Dzieje się to w taki
    > sposób, że ogranicznik prędkości po przekroczeniu 115% prędkości
    > nominalnej kabiny, blokuje koło z linką bezpieczeństwa, a linka ta
    > jest przymocowana do dźwigni wyzwalającej chwytacze. Chwytacze to
    > swego rodzaju hamulce, które zaciskają się na prowadnicach powodując
    > zatrzymanie kabiny, nawet jakby zostały odcięte wszystkie liny nośne.
    >
    > Ogranicznik prędkości i chwytacze zadziałają także wtedy, gdyby uległy
    > uszkodzeniu hamulce znajdujące się w napędzie lub gdyby dźwig utracił
    > cierność, a z tego powodu kabina zaczęłaby się poruszać w górę lub w
    > dół i przekroczyłaby 115% nominalnej prędkości.
    >
    >
    > Jak chcesz się dowiedzieć w jakie systemy powinien być wyposażony taki
    > dźwig, jakie muszą spełniać zadania i przy jakich wartościach
    > zadziałać to wszystko nasz w aktualnych normach dźwigowych:
    >
    > PN-EN 81-20
    >
    > oraz
    >
    > PN-EN 81-21
    >
    >
    > Mam wrażenie, że porwałeś się na samodzielny montaż dźwigu bez
    > stosownej wiedzy i znajomości prawa.
    >
    > Niestety wszystkie dźwigi podlegają pod dozór UDT. Mogą być
    > projektowane i produkowane przez firmy uprawnione. Muszą być pod
    > stałym nadzorem konserwatora dźwigu, posiadającego stosowne
    > uprawnienia i w zależności od typu urządzenia przechodzić
    > systematyczne badania raz do roku lub raz na 3 lata prowadzone przez
    > inspektora UDT.
    >
    > Przestrzegam przed tym, zwłaszcza jak chcesz tego używać w firmie i ma
    > być obsługiwane przez pracowników. Raz, że grożą za to sankcje karne,
    > a po drugie jak się wydarzy jakiś wypadek to nie wypłacisz się do
    > końca życia, bo każdy ubezpieczyciel odmówi wypłacenia odszkodowania,
    > a jeżeli nawet wypłaci takie odszkodowanie pracownikowi to regresem
    > każdą złotówkę powiększoną o swoje koszty ściągnie od Ciebie.
    >
    >
    P.S.

    Obawiam się, że silnikiem klatkowym nie jesteś w stanie ogarnąć takiego
    napędu z falownikiem. Silniki takie mają zbyt duże obroty i zbyt mały
    moment obrotowy, który mocno maleje wraz ze zmniejszeniem
    częstotliwości. Poza tym weź pod uwagę, że są to silniki asynchroniczne
    w których zawsze występuje uślizg.

    Stare dźwigi ZREMB wyposażone były właśnie w silniki indukcyjne, ale
    były to silniki z podwójnymi uzwojeniami o 2 różnych prędkościach, które
    nie współpracowały z falownikami. Współpracowały natomiast z reduktorami
    ślimakowymi. Ale reduktory te także nie były samohamowne. Hamowaniem
    zajmował się podwójny hamulec.

    Obecne wciągarki mają silniki synchroniczne bezreduktorowe. Silniki te
    podobne są do silników krokowych.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: