eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaWindy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.Re: Windy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.
  • Data: 2021-09-13 23:55:33
    Temat: Re: Windy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    > Może ustalmy o czym piszemy.
    >
    > "Winda" to jest powszechnie używane, ale niefachowe określenie urządzeń,
    > które nazywają się fachowo "dźwigami szybowymi".

    Zgoda, nie znam nazewnictwa, ale nie ma to znaczenia w moim przypadku, o
    tym niżej.

    {ciach bardzo ciekawe rzeczy - dzięki}

    > Przykładowo pusta kabina ma masę 800kg oraz maksymalny udźwig 500kg to
    > masa przeciwwagi = masa kabiny (800kg) + 1/2 maksymalnego dźwigu (250kg)
    > = 1050kg.

    Mam właśnie taki przypadek. Czy możesz mi powiedzieć jakie mocne napędy
    są stosowane w takim przypadku i z jakimi prędkościami takie windy się
    poruszają? Mogę policzyć ile energii należy włożyć/wytracić, ale teoria
    to jedno - w/g niej powinienem opanować swój napęd, a praktyka to drugie.

    > Kiedy załadunek ma masę mniejszą od połowy dopuszczalnego to przeciwwaga
    > jako cięższa ciągnie kabinę w górę. Kiedy załadunek przekracza połowę
    > dopuszczalnego wtedy kabina ciągnie przeciwwagę do góry.

    Z tym mam właśnie problem. Raz muszę hamować silnikiem, raz napędzać,
    przy czym nigdy nie wiem co nastąpi. Dlatego nie potrafię zrobić
    sensownego algorytmu kompensującego "podatność" napędu.

    > Ponieważ falownik raz musi silnikiem ciągnąć ciężar, a raz go hamować to
    > wyposażony jest w specjalne rezystory hamujące. Do tego napędu stosuje
    > się specjalne falowniki dźwigowe i nie zrobisz takiego napędu na
    > pierwszym lepszym falowniku, właśnie ze względu na brak hamowania. Każdy
    > napęd posiada impulsator, dzięki któremu falownik może bardzo
    > precyzyjnie realizować ruch kabiny (przyspieszenie, jazda, zwalnianie).

    I tutaj chyba mam największy problem. O ile mam sprzężenie zwrotne, choć
    nie bezpośrednio z falownikiem, o tyle jest to klasyczny (dobrej marki)
    falownik i ten zwyczajnie nie radzi sobie z hamowaniem. Problemy z O.V.
    rozwiązałem błyskawicznie, ale pomogło to tylko z pozbyciem się błędów
    na falowniku.

    Czyli muszę zdoktoryzować się z napędów dźwigowych. Miodzio :)

    Czy silniki są zwykłe klatkowe, jakieś pierścieniowe, obcowzbudne,
    cokolwiek nietypowego? Chyba nie DC? Czy może zawsze mają zapięte
    zwrotne i udają serwo?

    > Mam wrażenie, że porwałeś się na samodzielny montaż dźwigu bez stosownej
    > wiedzy i znajomości prawa.

    Dzięki za troskę, ale nic z tych rzeczy. Nie znam się na dźwigach i nie
    mam zamiaru temat poznawać. Mam maszynę w której raz silnik napędza, a
    raz hamuje układ. Doświadczenie z tego typu sterowaniami żadne, więc
    koncertowo się wyłożyłem :(
    Mogę zastosować przekładnię samohamowną, ale po pierwsze maszyneria jest
    jaka jest i nie za bardzo chcę ją zmieniać, a po drugie taki układ też
    ma swoje wady i w skrajnych przypadkach może generować bardzo duże
    momenty spowodowane bezwładnością układu. Wolał bym jednak zrobić to
    jakoś... płynniej?


    > Przestrzegam przed tym,...

    Dzięki za troskę, ale to nie ten przypadek. Napisałem o windzie, gdyż
    taki układ jest najbliższy mojemu przypadkowi i wydaje mi się, że
    słusznie zrobiłem. Wiem czego szukać.

    Dzięki za naprowadzenie na trop. Jeśli mogę, poproszę więcej :)

    Miłego.
    Irek.N.








Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: