-
Data: 2021-09-14 12:35:03
Temat: Re: Windy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.
Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2021-09-13 o 23:55, Irek.N. pisze:
>> Przykładowo pusta kabina ma masę 800kg oraz maksymalny udźwig 500kg
>> to masa przeciwwagi = masa kabiny (800kg) + 1/2 maksymalnego dźwigu
>> (250kg) = 1050kg.
>
> Mam właśnie taki przypadek. Czy możesz mi powiedzieć jakie mocne
> napędy są stosowane w takim przypadku i z jakimi prędkościami takie
> windy się poruszają? Mogę policzyć ile energii należy włożyć/wytracić,
> ale teoria to jedno - w/g niej powinienem opanować swój napęd, a
> praktyka to drugie.
W dźwigach starszego typu produkowanych w Polsce przez firmy ZUD czy
ZREMB stosowane były silniki indukcyjne, klatkowe. Ale silniki te zawsze
pracowały na pełnych obrotach z przekładniami redukcyjnymi, a całe
sterowanie odbywało się 2-biegowo poprzez przełączanie uzwojeń silnika
stycznikami.
Tutaj masz przykładowe parametry takich silników:
https://www.eldvigateli.com/images/pdf/SBJDCe.pdf
Moc silników dobierana była w zależności od udźwigu. Dla przykładu dźwig
ZREMB o udźwigu 800kg (12 osób) wyposażany był w silnik SBJDCe 86/24 o
mocy 10/2,5 kW przy prędkościach obrotowych 1000/250 obr./min. i
prędkościach kabiny 0,75/0,2 m/s. Reduktor R-5AL o przełożeniu 2-60 i
średnicy koła ciernego 700mm. Przy przełożeniu lin 2:1 (podwójne opasanie).
W przypadku dźwigu o udźwigu 500kg montowano silnik SBJDCe 756/24a o
mocy 5,5/1,55kW przy prędkości obrotowej 1000/250 obr./min. i prędkości
kabiny 0,7/0,2 m/s. Reduktor R4L o przełożeniu 1-50 i średnicy koła
ciernego 0,780mm. Przy przełożeniu lin 1:1
Obecnie montowane napędy na podobnych dźwigach są bezprzekładnowe z
silnikami synchronicznymi sterowanymi falownikami. Silniki te mają
maksymalne obroty rzędu 250obr./min. i moce rzędu 3-6kW, ale mają też
ogromne momenty obrotowe rzędu ok. 4000Nm. Obecnie dźwigi mają prędkości
kabin rzędu 1-2m/s.
W porównaniu do tych konstrukcji, silniki indukcyjne oferowały momenty
50-100Nm
> Z tym mam właśnie problem. Raz muszę hamować silnikiem, raz napędzać,
> przy czym nigdy nie wiem co nastąpi. Dlatego nie potrafię zrobić
> sensownego algorytmu kompensującego "podatność" napędu.
To wszystko realizują falowniki dźwigowe, ale one współpracują z
określonymi typami silników.
Jeżeli masz starego typu silnik indukcyjny to odpuść sobie falownik.
Podpowiem, że stare napędy (zestaw: silnik, reduktor, hamulce, luzownik)
można zdobyć za stosunkowo niewielkie pieniądze, bo sporo dźwigów
starego typu się demontuje i zamienia na nowsze.
Jeżeli chcesz to napędzać falownikiem to wstaw zestaw dedykowany
falownik + silnik synchroniczny. Dzięki temu nie musisz odkrywać Ameryki
na nowo :)
Następne wpisy z tego wątku
- 14.09.21 12:46 J.F
- 14.09.21 12:54 Uzytkownik
- 14.09.21 16:30 PeJot
- 15.09.21 12:19 Irek.N.
- 15.09.21 12:22 Irek.N.
- 16.09.21 09:20 Uzytkownik
- 16.09.21 20:05 Irek.N.
- 16.09.21 22:27 Uzytkownik
- 16.09.21 23:11 Irek.N.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Mikroskop 3D
- Jak być bezpiecznym z Li-Ion?
- Szukam monitora HDMI ok. 4"
- Obcinaczki z łapaczem
- termostat do lodowki
- SEP 1 kV E
- Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- starość nie radość
- Ataki hakerskie
- Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
- Dławik CM
- JDG i utylizacja sprzetu
- Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- DS1813-10 się psuje
- Taki tam szkolny problem...
Najnowsze wątki
- 2024-12-20 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-20 czyste powietrze
- 2024-12-20 Katowice => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-20 Opole => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-20 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-20 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-20 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-20 Ekstradycja
- 2024-12-20 Mikroskop 3D
- 2024-12-20 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-20 Warszawa => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Powe
- 2024-12-20 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-20 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-19 Kamerka sam. na tył
- 2024-12-20 Jak być bezpiecznym z Li-Ion?