    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: Thu, 17 Feb 2022 12:25:23 -0800 (PST)
    Subject: Re: Uwielbiam monitory 4"3
    From: ptoki <s...@g...com>

    czwartek, 17 lutego 2022 o 07:09:22 UTC-6 m...@s...com napisał(a):
> [...]
    > (PST) is the real date, ptoki <s...@g...com> has written
    > something quite wise. But (s)he wasn`t the one.
    >
    > [ciach]

    > Po prostu nie chciało mi się już wylewać kolejnego wiadra żółci :)
    > I zaryła się w mule. Win10 to chaotyczny zlepek trzech interfejsów, z
    > ustawieniami porozrzucanymi wszerz i wzdłuż, win11 wydaje się podążać
    > tą samą drogą; coraz większe ogłupianie interfejsu - po co? dla kogo?
    >
    > Nawiasem mówiąc, znasz tą anegdotę o kondorze i człowieku na rowerze
    > którą opowiedział w wywiadzie Steve Jobs?

    Wyguglalem.
    Ale ciekawi mnie czy zrobienie drogi tez wliczyli w wydatek energetyczny u czlowieka.

    do tego minimalistycznego wygladu z marnotrawstwem przestrzeni/piksli i zerowego
    przemyslenia przeplywu pracy.
    > Windows 2000 miało chyba najbardziej spójny interfejs z tych które
    > pamiętam. 95/98 i XP, czerpiąc z tego wzorca, też po prostu miały
    > wszystko "na swoim miejscu". A potem przyszła Vista (którą jedna moja
    > nietechniczna znajoma uwielbiała bo "komputer ze mną rozmawia"...) i
    > win7, gdzie z początkami "innowacji" jeszcze się dawało jakoś żyć. A
    > potem nadeszło Metro UI, tasiemki i kolektywne "FFFUUUUUUUU..." które
    > trwa z mniejszym lub większym natężeniem do tej pory. Panie Sinofsky,
    > mam nadzieję, że się panu teraz czka.

    Sporo systemow w tamtych czasach bylo spojnych. Wince, palmos, linuxy wszelkiej masci
    mialy spojne zestawy gui, A potem nieustanne polepszanie z olaniem tego co juz jest
    sprawilo ze nowe ani nie jest lepsze od starego ani nie jest kompatybilne ze starym

    > Wyliczaj, chętnie posłucham :)

    Winda:
    -Nie da sie wylaczyc globalnie rozmazywania fontow. Wylacza sie w przynajmniej 3
    miejscach a i tak aplikacje same se to wymuszaja
    -podobnie nie ogarnianie skalowania. miks fhd i 4k na ekranach podobnej wielkosci to
    jest masakra.
    -okienka natywne dla win10 i podobnych nie maja ramek. Czesto ramka to bialy obszar.
    Po ulozeniu okienka nad notepadem nie widac gdzie sie ono zaczyna i jak je przeniesc.
    Klika sie w notepada, okienko znika pod notepadem a czlowiek robi:
    "kurwwwwwwwwww......" <tu jest szczekoscisk i jebniecie mysza>
    -W exploratorze w pasku statusu nie ma pokazanego ile miejsca jest jeszcze na dysku
    -Przy 32GB ram i 20 uzytych pokazanych przez task managera i 6GB swapa outlook sie
    wywala sugerujac ze mu pamieci zabraklo. Ilosc okienek outlooka otwartch - okolo 20.
    Bez fikusnych emaili w srodku, ot zwykle korpo maile
    -wyskakujace okienka zabieraja focus
    -wyskakujace okienka zabieraja focus ale nie wstawiaja go w swoje jedyne pole
    edycyjne (jakies klienty citrixa czy innego pulsesecura czekajace na haslo
    jednorazowe). Klikasz w "kcem esemesa", nowe okienko wyskakuje, wpisujesz koda a kod
    sie nie wpisuje. trzeba kliknac w pole
    -Miliard paskow, tabow, ramek. Winda, w niej przegladarka, w przegladarce jakis
    citrix czy inny bastion, w nim winda, w tej windzie przegladarka. 40% ekranu to
    paski. Paski w wersji win10 a nie win98 czyli grube na 70-100 pixli. Do kompletu brak
    ramek, klikasz zmniejszajac okienko w przegladarce, a to nie to, zmniejsza sie rdpowe
    okienko...
    -w standardowym win10 sie nie da przenosic okienek na taskbarze. Odpaliles outlooka,
    FF, vboxa i N++. Fajnie. Ale jak otworzysz nowe okienko ff to poleci na dol paska.
    Wlaczysz grupowanie to wszystkie ff-y poleca na koniec. Szukaj potem programu co byl
    tu na pasku a jest teraz gdzie indziej. I nie daj boze FF ma ikonke podobna kolorowo
    do innego programu...
    -ribbon w ofisie, dodaj przekreslenie do standardowego formatowania fonta. NIEDASIE.
    Trzeba nowa sekcje ribona dodac.
    -ribon v2. Popularne funkcje znikly. Ile ja sie zawsze naszukam auto size dla
    excelowych komorek...
    -pracujesz, myk, updejty. Masz godzine bo zastrzelimy ci robote. Tyle dobrze ze
    outlook umie otworzyc ostatnio otwarte okienka, kiedys nie umial. FF tez ogarnia. I
    N++ tez. Tyle dobrze.

    Przegladarki:
    -gdzie jest info o certyfikacie? Czemu przegladarki ukrywaja te informacje? Chce
    wydawce, serial, date waznosci. Czasem to znika z interfejsu, czasem wraca. Chrome
    nie lepszy.
    -Podobnie jak winda, nie ustawia sie focusu na pole ktore naturalnie powinno go
    dostac.
    -wywalili jnlp owe rozszerzenia. Klikasz w ilo/imm/xmm/draca na starym serwerze i
    kij. Nie ma remote access. Trzeba palemoon-a albo stara livecd ubuncioka w VMce
    puszczac...
    -piszesz posta, trwa to nieco. Klikasz submit. Wyekspirowala sesja. Wszystko co
    wpisales poszlo w cholere... (JIRA jest chlubnym wyjatkiem, jest jeszcze pare ale
    ogolnie slabo jest)

    Android:
    -Gdzie sa ustawienia? Hamburger menu? kolo zebate? trzy kropki? wysuwa sie skads? Jak
    ta biedna starsza osoba ma cos kliknac?
    -znikajace kontrolki. Podobnie jak wyzej, jak tej starszej osobie wyjasnic ze ma
    pacnac, poczekac az sie wymuli i pokaze i pacnac w opcje ponownie. Tacy ludzie nawet
    nie widza ze cos sie tam pokazalo i zniklo po 5 sekundach.
    -miliard interfejsow dla jednej apki. U mnie wyglada tak a u babci wyglada inaczej bo
    ona sażema ma.. (alcatela znaczy sie, ale to jeden kit).
    -Nie ma guzika fizycznego. Telefon muli. Kliklo sie czy nie? Czekam, chyba sie nie
    kliklo. Ponawiam, a nie, jednak sie kliklo, ale nie to co mialo bo sie wysunelo
    cos...
    -Ekran az do brzegu. Jak mam zlapac odblokowany fon? Pokapuje sie ze zlapalem i
    trzymam a nie klikam po ekranie? Zlapac za brzegi? Wyleci mi z lapy?
    -standardowe apki grubna. Mam fona z 1gb pamieci. polowa to "ram" druga polowa to
    pamiec na apki. Fabryczne zgrubly do poziomu 500MB z ostatnimi updejtami. Nic innego
    sie nie miesci. Instalowanie na karcie dziala wolno.

    Inne:
    Durne rozporzadzanie miejscem na ekranie. GUI roznych IDE probuja to jakos ogarniac.
    Wiec mozna miec kilka modalnych okienek. Co z tego jak teksty sa zazwyczaj szerokie
    (logi, kod jakis, tabelka) a ekrany niskie?
    Wiec nawet poukladanie tego obok siebie powoduje ze psinco widac.
    U mnie ekran fhd, 23cale. Na nim tylko chime i outlook. Oba mecza sie z pokazaniem
    tresci. Outlook ma doslownie 25 literek tematu bo jak sie pokaze od kogo, date i
    rozmiar to juz nic innego sie nie miesci. Czcionka najmniejsza jaka daja. A i tak
    psinco widac. Podobnie chime. Czcionka najmniejsza ale i tak rozmazana.
    Stronki, podobnie albo pasek na srodku ekranu i biale brzegi albo cala powierzchnia
    uzyta ale czcionka wielgachna...
    Ekrany 4k. Fajne, tylko albo mysza musze biegac po calym stole albo jest tak czula ze
    nie moge trafic w tekst do skopiowania, albo musze wlaczyc dynamiczna rozdzieloczosc
    i mi po 20 skopuj-wklej mysza mysza migruje po stole i musze ja se przeniesc
    spowrotem.

    Mam wiecej, te sa co pamietam bo sie wywalam jak przez ten kabel w "piniondze to nie
    wszystko"

    > Czyżby ludzie zaczęli rzygać, dosłownie i w przenośni, na widok
    > panoram? Znam osobiście przynajmniej dwa przypadki, gdzie osoba po
    > przesiadce na szeroki ekran zaczynała czuć się źle: dyskomfort, bóle
    > głowy, oczu, mdłości. Ekran poprawnie ustawiony, odpowiednio duży
    > (23-24 cale, żeby było cokolwiek widać). Co pomogło? Ustawienie
    > rozdzielczości o proporcjach bliżej 4:3 i wyłączenie
    > skalowania/rozciągania w monitorach. Ekrany mają teraz czarne pasy po
    > bokach, a dolegliwości zniknęły.

    Ta. fajnie bylo by miec 1920 na 1200. Albo 1920 na 1600.