    From: shg <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ulot
    Date: Sun, 7 Nov 2010 02:57:30 -0800 (PST)

    On Nov 7, 10:39 am, Szczepan Białek <s...@w...pl> wrote:
    > Je eli chassis jest za ma e to to powinno wykazywa deficyt elekron w.
    > Czy to mo na wykry ? Jak i czym?  Np. woltomierzem elektrostaycznym,
    > na adowanym elektroskopem?

    Z tego co do tej pory udało mi się zaobserwować, to opróżnienie pasma
    przewodnictwa jest niewykonalne w gazach i próżni. W pierwszym
    przypadku następuje jonizacja gazu, w drugim emisja i tak, czy inaczej
    prąd będzie płynął w kółko, co najwyżej wytworzy się duża różnica
    potencjałów. Nie wydaje mi się żeby istniała jakaś nieinwazyjna metoda
    pomiaru, tj. taka która nie zmieni zgromadzonego ładunku. Woltomierz
    się nie nadaje, trzeba zmierzyć ładunek, nie napięcie. Metoda
    inwazyjna jest banalna, trzeba rozładować (wyrównać potencjał z jakimś
    punktem odniesienia) i scałkować natężenie prądu rozładowującego po
    czasie.

    > Jak wykry to wyci ganie w przewodzie uziemiaj cym?
    Urządzenia mierzące natężenie przepływu ładunków były jednymi z
    pierwszych przyrządów pomiarowych w elektryce/elektronice. Zwykły
    amperomierz.