  • Data: 2014-01-11 16:18:53
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-01-11 14:00, XX YY pisze:

    > zacznijmy od szumu na razie bez zwiaszku z matryca.
    >
    > bezwzgledny poziom szumy nie ma znaczenia dla jego widzialnosci.
    > znaczenie ma odstep sygnal szum.

    Zgadza się. Patrz mój przykład wzmacniacza analogowego.

    > Prosty experyment myslowy , aby latwiej zrozumiec na przykladzie
    > szumow dzwiekowych , te znamy z autopsji.
    > (...)

    Z wykształcenia jestem inżynierem dźwięku. Wiem co to są szumy i jak się
    je mierzy, ale dziękuję za obrazowy przykład. :-D Zresztą to plagiat
    tego co napisałem Tobie, również w akustycznej terminologii :-D Grunt,
    że tu się rozumiemy.

    > tak samo jest w fotografii - przy tym samym poziomie bezwzglednym
    > szumu dla matrycy malej i duzej - na matrycy duzej majac dzieki
    > wiekszym soczewkom wiekszy sygnal , po normalizacji sygnalu do
    > poziomu malej matrycy redukujesz jednoczesnie o ten sam czynnik szum.
    > matryca duza / z duzymi soczewkami / szumi wiec mniej przy takiej
    > samej jasnosci obrazu jak matryca mala.
    >

    > to na wstepie. czy sie z tym zgadzasz ? jesli tak, to mozemy przejsc
    > do fotografii.

    Właśnie nie... chyba w tym miejscu mamy problem z dogadaniem się.
    Źródłem sygnału nie jest soczewka lecz element światłoczuły na matrycy
    niezależnie od tego co przed nim zamontujesz. Z tym się zapewne
    zgadzasz. Dynamika to iloraz napięcia jakie maksymalnie "piksel" może
    wygenerować do napięcia gdy ten piksel nie jest oświetlony i generuje
    sam szum. Oczywiście jakieś logarytmy itp pomijam. Robisz błąd
    pomiarowy. Aby pomierzyć dynamikę matrycy (piksela) musisz oświetlić ją
    skrajnymi wartościami światła. Nie możesz na podstawie połowicznie
    wysterowanego piksela mówić o jego dynamice bo to będzie jego połowa
    dynamiki.

    Zgodnie z Twoją definicją: jeśli mamy matrycę z dużymi, jasnymi
    mikrosoczewkami a na obiektyw założymy filtr ND, to spadnie dynamika
    matrycy, co nie jest prawdą. Matryca nadal będzie miała taką samą dynamikę.

    Aparatem o ciemniejszych mikrosoczewkach w matrycy wykonasz zdjęcie o
    takiej samej dynamice (czyli rozpiętości tonalnej) jak w identycznym z
    jasnymi mikrosoczewkami. Jedyna różnica bedzie w czasie naświetlania.
    Jeśli w obu tych przypadkach zastosujesz ten sam czas naświetlania, to
    owszem dynamika "ciemniejszego zdjęcia będzie mniejsza bo obraz będzie
    niedoświetlony ale to nie ma nic wspólnego z dynamiką matrycy. Mówimy
    wtedy o zmarnowaniu przez fotografa części dynamiki matrycy a nie o
    spadku dynamiki urządzenia.

    Marek