    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Mon, 20 Feb 2017 16:39:18 -0800 (PST)
    <7...@g...com>
    <58921083$0$15201$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <589afec7$0$15199$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <589c5335$0$5141$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    <58a463d9$0$15186$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <58aacc91$0$5160$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Trudno wszystko przewidzieć
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 20 lutego 2017 20:01:38 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > Dobrze mowisz, ale pomysl ze spoldzielnia to ja podsunalem.

    Ale na co pomysł?

    Ja postawiłem tezę że w Polsce jest niski kapitał społeczny. Ty próbowałeś z nią
    polemizować argumentem popierającym moją tezę. No więc Ci wytłumaczyłem.

    > A w Danii jak to wyglada ?
    > Wiem - nie ma spoldzielni :-)

    Są, ale nie mieszkaniowe. Przynajmniej ja się nie spotkałem.

    > I tak sobie mozemy porownac.
    >
    > Ale jakies przepisy o ochronie lokatorow maja ?

    Dania po zbudowaniu mostu do Szwecji, to praktycznie Kopenhaga plus jakieś zadupia na
    uboczu. To powoduje że popyt na mieszkania w CPH mocno przeważa nad podażą.
    Powszechnym zjawiskiem są listy kolejkowe do wynajęcia mieszkania od prywatnego
    właściciela. Możnaby się spodziewać wyzysku i traktowania najemców jak natrętów. A
    jednak w moim bloku, kiedy zepsuła się bębnowa suszarka w pralni, a okazało się że na
    nowy egzemplarz trzeba będzie czekać kilka miesięcy, bo to musi być konkretny model
    konkretnej marki, której po prostu już nie ma (Asko), to ten właściciel powiesił
    kartkę na wszystkich klatkach ze szczegółowymi krokami które mieszkańcy muszą podjąć
    żeby zakapować go do urzędu gminy, żeby im przyznali prawo do płacenia mu niepełnego
    czynszu za ten okres. Po prostu wiedział dobrze że i tak to zrobią, ale gmina uzna
    ogłoszenie tego przez właściciela za okoliczność łagodzącą.
    Umowa najmu była praktycznie kropka w kropkę przepisana z ustawy, tam bardzo mało
    można dopisać albo usunąć. Wysokość czynszu była regulowana przez gminę. Przed
    wprowadzeniem nowego najemcy, właściciel obowiązkowo musi odmalować wszystkie ściany
    i wysprzątać mieszkanie. Nawet jak po mnie wprowadzał się mój kumpel który nie chciał
    żadnego malowania, bo ja niczego nie pobrudziłem- musieli to zrobić. To odnawianie
    jest na koszt właściciela. Kaucja na ewentualną demolkę tego nie pokrywa, więc mimo
    że to była trzykrotność miesięcznego czynszu (plus czteromiesięczny czynsz zapłacony
    z góry, ale to już nie kaucja), czyli dużo kasy, dostałem zwrot co do ostatniego ?re
    dokładnie tego samego dnia kiedy skończyli malować i spisali protokół że wszystko
    jest ok.