    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Szybka karta microSD do 100zl
    Date: Tue, 13 May 2014 11:28:19 +0200

    > "Marek" lkrdmh$lj0$...@n...news.atman.pl

    > Klasa 4? A to nie jest aby karta SD (pełna SD) sprzed lat 9?

    Klasa 4 jest popularna do dnia dzisiejszego przecież. Popatrz na
    Allegro. Możesz kupić nówki nawet Sandiska.

    > Masz aparat dający RAWki wielkości 24 MB? Zapewne nie ma tam
    > ograniczenia szybkości do 20 MB/s, ale być może warto pomyśleć
    > o testach na szybkich czytnikach ,,komputerowych''? To chyba
    > nie jest najnowszy model aparatu.

    Nie ma tam ograniczeń tego typu oczywiście. Inaczej nie widziałbym
    różnicy pomiędzy 95M a 45M. Nie jest to najnowszy model, owszem: Sony
    A77. Chyba ze 2 lub 3 lata jest już produkowany. Sony A99 jest nowszym
    ale nie widziałem w nim różnic w prędkości zapisu. A jakie ma to znaczenie?

    Co do testów komputerowych, to szczerze mówiąc nic mi one nie powiedzą.
    Wyjdzie jakiś wynik i co? :-) Włożę z powrotem tą samą kartę do aparatu
    bo szybszych na rynku nie ma a i interfejs aparatu jest projektowany
    prędkości 96M.

    > 16.5 MB/s daje w zapisie SanDisk klasy 6 (piszę to na podstawie
    > dwóch takich kart i różnych czytników na USB2) zaś czytnik USB2
    > daje ZTCW około 20 MB/s. W czytaniu karta taka daje około 19 MB/s
    > i być może jest ograniczana szybkością czytnika.
    >
    > To małe szybkości jak na dzień dzisiejszy.

    Dlatego nie używam tych kart lecz tak jak pisałem Sandisk Extreme Pro
    95M bo widzę gigantyczną różnicę. Sprawdziłem (jak pisałem) przeróżne.

    > Dla mnie klasa 4 to przeżytek gorszy niż 4 GB na karcie, ale
    > IMO 4 klasa 4 klasie nie jest równa. Mam mikroSD klasy 4 pod
    > ręką -- 4.5 MB/s zapis i około 17 MB/s czytanie. Niestety
    > stale na czytniku idącym po USB2.

    Czemu się tak rozpisujesz o tej klasie 4 jakby to ona była w jakiś
    sposób faworyzowana przeze mnie albo przez kogoś innego?
    > Ja mam takie doświadczenia:
    >
    > () Samsungowa karta mikro SD padła elektronicznie
    > () zachwalana przez Ciebie SD padła mechanicznie

    Mechanicznie? Pękła? :-D Butelkę nią otwierałeś? :-D Przecież one są
    średnio delikatne i to każda jedna. Raczej nikt nie bada kart pod
    względem wytrzymałości na rozdeptywanie itp. Nie widzę różnic w jakości
    plastiku między tą i najgorszymi nawet sprzed 10ciu lat. Sądzę więc, że
    kryterium odporności mechanicznej kart pamięci jest nieistotne bo
    bardziej wiąże się z użytkownikiem tych kart :-D

    > Ja jestem fanem tego, co tanie. 16 GB mikro SD klasy 10 za
    > niemal 3 dychy.

    I zapewne w moim aparacie zapis zdjęcia na tej karcie będzie ze 3x
    wolniejszy... o ile nie więcej. Ta karta choćby na cenę nie może być
    szybka - bo temat szybkich kart dotyczy. Jeśli chcesz, to możemy zrobić
    test porównawczy.

    > Czytanie takie jak na SanDisku klasy 6 zaś
    > pisanie -- 10.5 MB/s, czyli raczej ;) słabo.
    > Ale w tablecie raz się pisze a czyta stale -- tak
    > przynajmniej jest u mnie. To nie lustrzanka.

    Tablet nie jest wymagający względem lustrzanek. Jednakże to troszkę nie
    jest związane z tematyką wątku :-) Mówimy o szybkich kartach.

    > Mój aparat ma bufor na 6 klatek lub 5 klatek.
    > Jedno zdjęcie to 3 klatki -- zatem mam miejsce
    > tylko na dwa zdjęcia, po czym aparat ,,odpoczywa''. ;)
    > Szybkostrzelność to chyba 3.5 klatki na sekundę.

    Mówisz o momencie gdy już bufor jest przepełniony czy przed jego
    zapełnieniem? Jeśli przed, to wtedy bardzo słabo. U mnie każdy RAW ma
    powyżej 24M i robię 12kl/s (6000x4000 px). Po zapełnieniu bufora
    natomiast, to z kolei bardzo podejrzany wynik 3.5 kl/s bo przekracza on
    klasę 6 dla plików o wielkościach jakich pisałeś (czyli 11-20MB). Z tego
    co pamiętam (mogę źle pamiętać), u mnie po zapełnieniu bufora, kolejne
    klatki robione są co ok 1s. Nie mam aparatu na biurku ale jeśli chcesz,
    to przyniosę go i pomierzę.

    > IMO warto potestować karty na porządnym sprzęcie, nie zaś na aparacie.
    > Jedna RAWka daje tyle, inna daje więcej lub mniej a i czytnik w aparacie
    > może być ograniczony.

    U mnie wszystkie RAWki są prawie jednakowe: 24MB do 26MB. Tak więc wynik
    jest jak najbardziej spójny i wiarygodny.

    Marek