  • Data: 2023-04-07 15:17:13
    Temat: Re: Sterowanie MOSFET-em
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 7 Apr 2023 14:14:43 +0200, Robert Wańkowski wrote:
    > Może ktoś się pochyli nad schematem mym i powie czy tak mogę sterować
    > tranzystorem?
    >
    > Na takiej cewce (coś koło 600 zwojów fi 1,5 mm alu drutu na rurce fi 10
    > mm aluminiowej mam 1,7 ohma i chyba 10 mH (jeżeli dobrze policzyłem), 70
    > mm długość cewki, drutu coś koło 100 mb)
    >
    > https://cdn.discordapp.com/attachments/8398042317745
    02924/1093299416846315530/Screenshot_20230406-002106
    .png

    > z kondensatorem 5 mF naładowanym do 25 V przy rozładowaniu kondensatora
    > przez cewkę gwóźdź fi 5 mm i długości 70 mm wylatuje, bez szału, ale
    > wyskakuje.
    >
    > Ale gdy dałem C 20 mF i 30 V, to chyba rozładowanie trwa zbyt długo i
    > gwóźdź grzęźnie w cewce.

    Daj mniejszą pojemnosc i wyzsze napiecie.

    Ewentualnie fotokomórke i zobaczyc oscyloskopem co ile trwa.

    > Myślałem aby zrobić dłuższą cewkę, ale nie wiem o ile.

    raczej kilka cewek i załączac kolejno.

    > Dlatego najpierw
    > chciałbym spróbować z długością impulsu rozładowania.
    >
    > Nie bardzo wiem jak podłaczyć MOSFET-a do transoptora.
    > Przekaźnik służy do ładowania C, nie wiem jakie R3 i R2 (czy w ogóle tam
    > sa potrzebne).
    >
    > https://cdn.discordapp.com/attachments/8398042317745
    02924/1093296251010822175/image.png

    I to dziala?

    Ugs ten tranzystor ma 20V. Ty podajesz 30 ... widac powaznie traktują
    swoją produkcje.

    rezystor R3 - nie podales. Ale zbyt duzy byc nie moze.
    Bramka ma swoją pojemnosc, i otwieranie moze byc powolne.
    Choc na gwozdzia ... moze wystarczy.

    Pododnie R2 - ogranicza dolne napiecie na bramce ... potrzebny Ci?

    Przydalby sie jednak "mosfet driver".
    Tu masz całą masę
    https://www.tme.eu/pl/katalog/drivery-mosfet-igbt_11
    2849/

    Wylaczac ... mozesz na tym schemacie, co jest.
    Tylko uwaga - cewki nie da sie ot tak wyłączyc, trzeba by gdzies
    odprowadzic energię z cewki, albo pójdzie w tranzystor.

    A moze tyrystor? wyłaczyc sie nie da, ale impuls prądowy znosi lepiej.

    Na pewno przydałoby sie domknąc pole magnetyczne

    https://botland.com.pl/elektromagnesy/3661-elektroma
    gnes-ciagnacy-12v-1kg-5904422373719.html
    Zobacz na tę obejme z blachy stalowej - dzieki niej pole na zewnątrz
    cewki nie biegnie w powietrzu, tylko w ferromagnetyku.

    J.