    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Starzenie metalu
    Date: Sat, 23 Apr 2011 08:03:09 +0200

    On Fri, 22 Apr 2011 18:01:10 -0700 (PDT), JAM wrote:
    >Do glowy przychodza mi jedynie trzy rodzaje zmian:
    >Zmiany struktury sieci krystalicznej (ziaren) po wplywem czasu. W
    >przypadku satli chyba niezbyt istotne. W koncu samurajskie miecze z
    >czasow sredniowiecza do dzis maja strukture krystaliczna podobna do
    >tego co sie produkuje w japonskich manufakturach w dzisiejszych
    >czasach.

    Cenna uwaga.
    Pewna wieza tez stoi, wiktorianskie mosty rowniez .. ale chyba nie
    mamy jak sprawdzic czy sie material nie zdegradowal.

    >Przemiany fazowe stali zachodza w tak wysokich temperaturach,
    >ze w pokojowej prawdopodobnie pewnie praktycznie nigdy nie zachodza.

    Ale tak sobie przypominam ze niska temperatura stali tez szkodzi.

    >Chyba, ze wyslesz to
    >na orbite. Tam juz promieniowania jest sporo. Podobno w Czernobylu
    >zachodzi takie zjawisko w sarkofagu uszkodzonego reaktora. Wysokie
    >promieniowanie podobno oslabia materialy sarkofagu w przyspieszonym
    >tempie.

    No tak, ale tam tez promieniowanie jest istotne.
    Choc cos mi sie w to nie bardzo chce wierzyc - wszak w normalnym
    reaktorze promieniowanie jest znacznie wieksze, a stalowy zbiornik i
    betonowa obudowa 40 lat pracy wytrzymuja.
    Tzn w to oslabienie sarkofagu - bo oslabienie materialow to jak
    najbardziej - tylko najwyrazniej w tych konstrukcjach jest duzy zapas.

    J.