  • Data: 2011-04-23 10:53:13
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 22 Apr 2011 20:47:55 +0000, AMX napisał(a):

    > Były takie nomogramy, nie mogę sobie przypomnieć nazwy. Zależność
    > wytrzymałości, temperatury i czasu. Z nich wynikłoby, czy dla metalu
    > procesy starzenia w normalnej temperaturze liczy się w latach czy
    > tysiącach lat.

    no bo co ma się w nim zniszczyć? Struktura atomowa*? Co najwyżej na
    skutek ustąpienia naprężeń minimalnie się odkształci, ale takie
    odkształcenia i tak liczy się w promilach (pojedynczych) więc nawet w tak
    precyzyjnym urządzeniu** jak broń palna nie odgrywa to większej roli,
    zwłaszcza że po ustąpieniu naprężeń konstrukcja powinna zyskać na
    wytrzymałości.

    * Chyba że poprzez leżakowanie nastąpi częściowe rozhartowanie, ale nie
    słyszałem o takim zjawisku...
    ** pisałem wcześniej, że od kiedy zobaczyłem z jakiego złomu da się
    strzelać, zmieniłem nieco zdanie na temat koniecznej precyzyjności
    broni... :->

    --
    pzdr
    meping