  • Data: 2011-04-23 21:57:06
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: JAM <j...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Apr 23, 2:03 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Cenna uwaga.
    > Pewna wieza tez stoi, wiktorianskie mosty rowniez .. ale chyba nie
    > mamy jak sprawdzic czy sie material nie zdegradowal.

    No w tych mieczach samurajskich to mamy. Struktura wyglada tak samo
    jak w wytwarzanych dzisiaj a i wytrzymalsoc podobna. Je sie wytwarza
    do dzis w manufakturach uzywajac srendiowiecznej technologii wiec
    porownujemy to samo. Japonczycy maja kulturowego bzika na tym punkcie
    i takie prawdziwe miecze nadal wytwarzaja mistrzowie przekuwajac
    warstwy zelaza i stali o roznym stopniu naweglenia recznie w kuzniach.
    Widzialem program discovery na ten temat. Porownywali tam taki stary z
    XVII bodajze wieku ze zrobionym nowym i wygladalo na to, ze
    mikrostruktura materialu byla taka sama. Nie zmierzyli wytrzymalosci
    bo pewnie nie mogli zniszczyc tego oryginalnego ale oba nadal ciely
    bez problemu.

    > Ale tak sobie przypominam ze niska temperatura stali tez szkodzi.

    Szkodzi ale odwracalnie. Po prostu w niskich temperaturach metal jest
    kruchy ale po przywroceniu temepratury normalnej wraca do zwyklego
    stanu. Nie jest to wiec zmiana trwala a o takie ci chodzilo.

    > No tak, ale tam tez promieniowanie jest istotne.
    > Choc cos mi sie w to nie bardzo chce wierzyc - wszak w normalnym
    > reaktorze promieniowanie jest znacznie wieksze, a stalowy zbiornik i
    > betonowa obudowa 40 lat pracy wytrzymuja.
    > Tzn w to oslabienie sarkofagu - bo oslabienie materialow to jak
    > najbardziej - tylko najwyrazniej w tych konstrukcjach jest duzy zapas.

    Dlatego napisalem podobno. Moze niektorym materialom to szkodzi
    bardziej niz innym. Napewno plastiki ulegaja degradacji. Ich wiazania
    chemiczne nie sa zbyt mocne. Wiekszosc plastikow niszczy nawet zwykly
    ultrafiolet. Podejrzewam, ze metale sa bardziej odporne. Co do betonu
    to nie wiem.

    > J.

    JAM