    From: " " <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Śruby klasy 5.6, a dyrektywa PED.
    Date: Thu, 28 Apr 2011 21:44:37 +0000 (UTC)

    > Kilka uwag.
    >
    > 1. Obliczanie zbiornikow cisnieniowych oraz wymiennikow cieplnych odbywa sie
    > od lat przy pomocy komputerowych programow.
    > Dla przykladu propagandowa reklamowka popularnego programu "Compress"
    >
    > http://www.youtube.com/watch?v=2una86cpZPo&feature=r
    elated

> [...]
    > (oprocz pokrywy wlazu) z magazynu. Tylko pokrywa wlazu sraz z uszlka i
    > srubami bedzie dostaczona klientowi, reszta pokryw, uszczelek i srub
    > pozostaje u wykonawcy. Pozakonczeniu badan hydrostatycznych wykonawca musi
    > wymienic sruby i uszczelki wlazu na nowe, gdyz te co zostaly uzyte podczas
    > badan hydrostatycznych ulegly znieksztalceniom
    >
    > 3. Krociec dobiera sie jako standard (od ASME 150 do ASME 2500 lub
    > odpowiednik PN20 do PN 250), rowniez dobiera sie standardowa uszczelke wg
    > ASME B16.5 lub B16.47 wsraz ze standardowymy srednicami i dlugosciami srub

    Ad.1 FEA, ale chyba wyłącznie osłabienia otworem (albo jak kto woli
    wzmocnienia króćcem). Chyba, że PV Elite, Compress, tak dalece już
    udoskonalili swoje produkty, że cały zbiornik można liczyć FEA ( w co wątpie).
    Co do gotowych rysunków. Gdyby te rysunki miałby być odbierane przez polski
    UDT, lub jak kto woli UDT-CERT to proszę uwierzyć, że mogę liczyć się od razu
    ze zwrotem dokumentacji. Rysunki może są ok, ale do dalszej obróbki w
    Inventorze, albo innym systemie 3D, albo jako model do liczenia MES.
    Przynajmniej tak było jeszcze kilka lat temu. Teraz nie wiem jak zaawansowane
    są te programu. Ja używam prymitywnego VVD, ale wiem jak "ogłupiające" jest
    korzystanie z tych programów. Dlatego jestem zwolennikiem śledzenia wzorów
    (czyli mathcad) lub studiowania norm, a nie "tempego" wpisywania wartości w
    puste pola programu.

    Ad2. Wszystko się zgadza, ale to tylko świadczy o tym, że ktoś musi jednak
    policzyć te pokrywki i śruby... Bo jaką mamy pewność, że przy badaniu
    hydrostatycznym, pneumatycznym (a ostatnio nawet zdarzyło mi się widzieć
    badanie helem) warunki naciągów będą wystarczające dla zapewnienia
    szczelności, oraz czy dla ciśnienia próby, śruby te nie ulegną
    uplastycznieniu? Co do wymiany śrub i uszczelki po próbie to też mam mieszane
    uczucia. Bo jak to się ma do śrub jak np. superbolt, których cena nie jest
    niska? Czy też się je wymienia po próbie? Czy może bierze się inne śruby?
    Jeśli bierzemy inne śruby na próbę (materiał itd.) to też musimy przeliczyć...
    Tak więc chcąc podsumować: tak czy inaczej ktoś
    musi przeliczyć te śruby, kołnierz, pokrywę... I to tylko dowodzi, że liczenie
    aparatu nie kończy się na kołnierzu. Bo jeśli nie to po co Cesarr, PVElite,
    VVD liczy MAWP dla kołnierzy i śrub? Żeby było?

    Ad3. No dobiera się, dobiera, ale co to ma do tego, że śruby nie należą do
    obliczeń inżyniera od zbiornika... Tak czy inaczej, nawet jak dobiorę kołnierz
    to go muszę sprawdzić. Bo wystarczy, że parametry m i y uszczelki ulegną
    zmianie i naciągi też się zmienią. Oprócz tego obciążenie kołnierza siłą
    naciągu zależy od materiału śrub. Dobór tego typu elementów bez odpowiednich
    obliczeń nie może być dokonany dla odpowiedzialnych elementów aparatury.
    Zresztą nie ma co nad tym się rozpisywać. UDT-CERT jako jednostka notyfikowana
    wymaga, aby na rys. złożeniowym znajdowała się tabela króćców, wraz momentami
    naciągów śrub. A obliczenia mają dotyczyć wszystkiego co znajduje się na
    rysunku złożeniowym.

    Oprócz tego trzeba zaznaczyć, że nie da się obliczyć wytrzymałości kołnierza,
    bez obliczeń wytrzymałości śrub... NIe chcę tu wzorami rzucać, ale dla metod
    jak Taylor Forge nie można inaczej obliczyć kołnierza.

    Co do materiału uszczelki i jej parametrów obliczeniowych... Teraz każdy
    producent wprowadza parametry y i m uszczelek. Nigdy bym nie skorzystał z
    tabel zawartych w ASME, ani PN-EN 13445-3 (ta sama co w ASME). Chyba, że na
    niskie ciśnienia, lub gdy nie ma znaczenia szczelność połączenia. O tym
    jak wyznaczyli te parametry Rossheim i Markl można poczytać w literaturze...
    Nawet w "Bulletin 502" jest napisane, że wartości y i m dla uszcselek zawarte
    w ASME nie dają podstaw projektowych szczelnego połączenia.

    No i zrobiło się OT. MIało być o śrubach, a staramy się udowodnić jeden
    drugiemu, do kogo obowiązków należy liczenie kołnierza i śrub. NIe wiem jak to
    jest na zachodzie (Niemcy, USA). Ale czasem dostaję do ręki obliczenia robione
    przez jakiegoś hindusa z firmy z USA. Nie wiem czy ja miałem takiego pecha,
    czy tak rzeczywiście jest, ale obliczenia te były robione chaotycznie, bez
    podania źródła, numeru wzoru, a dla nietypowych elementów obliczenia były tak
    naciągnięte, żeby tylko pasowały pod jakikolwiek algorytm. Można było boki
    zrywać z tych iggnorantów... Wydaje mi się, że to wszystko zależy od kraju :)