    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Software warranties
    Date: Fri, 15 Jul 2011 09:23:33 -0700 (PDT)
    <ivef8p$1rn$1@news.onet.pl> <iveg55$ar3$1@solani.org>
    <ivend0$2qd$1@news.onet.pl> <iveopc$ar3$4@solani.org>
    <iveran$jvn$1@news.onet.pl> <ivesh5$akp$1@speranza.aioe.org>
    <ivi7u8$c7n$1@news.onet.pl>
    <2...@g...googlegroups.com>
    <ivico7$vmc$1@news.onet.pl> <s...@e...rdc.pl>
    <ivjva9$tgi$1@news.onet.pl> <s...@e...rdc.pl>
    <ivmngo$1qv$1@news.onet.pl> <4e1ff0e5$1@news.home.net.pl>
    <e...@e...googlegroups.com>
    <4e2056e9$1@news.home.net.pl>

    On Jul 15, 4:04 pm, lolo <n...@n...com> wrote:

    > jasne, ale każdy wolałby sprawę mieć czystą a nie ryzykować oskarżenie,
    > które może pociągać za sobą spore ryzyko finansowe

    Każdy by wolał, ale ogólny system prawa cywilnego, taki jaki jest,
    oznacza, że każdy może pozwać każdego o cokolwiek i takie oskarżenie
    może pociągać spore ryzyko finansowe.

    > obrona swojego stanowiska też kosztuje a sąd jak miałby to rozstrzygnąć
    > jeśli nie na sposób podobny do podważania patentu? trudno gromadzić
    > dowody na aktualny stan wiedzy a przepychanki na ekspertyzy to też
    > kosztowna zabawa

    Ale patent może być nieważny nie tylko z powodu akutalnego stanu
    wiedzy, może też być nieważny z powodu bycia oczywistym lub
    nieinnowacyjnym.

    Pewną zaletą takiego normalnego systemu (w odróżnieniu od
    "australijskiego" jest to, że jak znajdziesz przyznany patent, to na
    dzień dobry ktoś, kto się zna, przejrzał już zgłoszenie pod tym kątem,
    więc możesz na dzień dobry uznać, że patent jest rzeczywiście ważny,
    jeśli nie chcesz robić ekspertyzy lub nie masz powodów przypuszczać,
    że jest inaczej.

    NB. to tez nie jest tak, co się iluś osobom tutaj chyba wydaje, że jak
    jest przyznany patent na np. "wyświetlanie informacji za pomocą tekstu
    na ekranie podzielonym na dwie części", to znaczy, że każde
    wyświetlanie na ekranie podzielonym na dwie części potencjalnie
    narusza ten patent. Takie coś to jest skrótowy opis, patent dotyczy
    tego, co jest w pełnym opisie wynalazku, gdzie w takim przypadku
    znajdzie się opis jakiegoś dość konkretnego sposobu wyświetlania
    informacji.

    > ogólnie patentowanie elementów GUI czy innego look'n'feel to IMHO raczej
    > przegięcie a już na pewno nie wymaga ochrony rzędu XX lat

    Ja uważam, że jeśli coś jest rzeczywiście innowacyjne, to raczej warto
    to chronić, chociaż nie mam konkretnie zdania, na ile lat. Przykładowo
    w kwestii GUI właśnie np. Microsoftowe wynalazki typu ribbon albo
    interfejs taki jak w Windows Phone uważam, że są innowacyjne, i jak
    ktoś chce skopiować, to niech płaci, a jak nie chce płacić, to niech
    sam wymyśli coś lepszego.

    > wystarczy sklep zlokalizować w kraju i problem jest problemem klienta?

    Amerykanie w jakichś sytuacjach uznają, że podlegasz ich jurysdykcji,
    jeśli np. przez internet oferujesz produkty skierowane do. Ja bym się
    spytał w takiej sytuacji prawnika. Jeśli sprzedajesz fizycznie,
    wysyłkowo (z dostawą tylko w kraju) lub pośrednikom w kraju, to to, że
    ktoś ewentualnie twój produkt przewiezie i będzie używał w USA to już
    nie jest twój problem.

    > tak, z grubsza wiem ... ale na szczęście jeszcze nie obejmują
    > oprogramowania?

    W praktyce jakośtam mogą objemować. Znaczy teoretycznie jest zapis, że
    nie dotyczą, ale jest też interpretacja że np. nośnik instalacyjny
    jest urządzeniem technicznym zmieniającym sposób działania komputera i
    jeśli na wskutek tego komputer stanie się urządzeniem naruszającym
    patent, to rozprowadzanie takiego nośnika również wymaga zgody
    właściciela patentu.

    > i chyba coś jeszcze nie do końca dobrze funkcjonuje ta uni-fikacja
    > docelowo zastępująca urzędy krajowe? jakieś kraje/opozycjoniści/maruderzy

    Znaczy na razie urzędy krajowe jeszcze funkcjonują, nie wiem jak jest
    z opozycją. Z problemów to tylko wiem, że jest problem taki, że mimo
    harmonizacji przepisów odpowiednie ustawy funkcjonuja w kontekście
    różnych systemów prawnych państw członkowskich i w ramach tego sądy
    mogą mieć różne interpretacje takich niejednoznacznych sformułowań,
    jak na przykład co to znaczy, że patentowalnymi wynalazkami nie są
    "programy na komputery". EPO jako taki nie kieruje się żadną
    jurysdykcją, tylko wewnętrznymi przepisami intepretującymi dyrektywę
    patentową - które to z kolei przepisy nie dotycza państw członkowskich.