-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.POSTED!not-for
-mail
From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.comp.programming
Subject: Re: Software warranties
Date: Thu, 14 Jul 2011 23:37:55 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 111
Message-ID: <ivnnjk$6lr$1@news.onet.pl>
References: <5...@u...googlegroups.com>
<ivef8p$1rn$1@news.onet.pl> <iveg55$ar3$1@solani.org>
<ivend0$2qd$1@news.onet.pl> <iveopc$ar3$4@solani.org>
<iveran$jvn$1@news.onet.pl> <ivesh5$akp$1@speranza.aioe.org>
<ivi7u8$c7n$1@news.onet.pl>
<2...@g...googlegroups.com>
<ivico7$vmc$1@news.onet.pl>
<e...@k...googlegroups.com>
<ivmpec$aiq$1@news.onet.pl> <ivmrvh$500$1@speranza.aioe.org>
<ivn3ua$pnr$1@news.onet.pl> <ivn4b5$8m2$7@solani.org>
<ivn519$u84$1@news.onet.pl> <ivnkfu$3rn$1@speranza.aioe.org>
NNTP-Posting-Host: 89-74-40-231.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1310679476 6843 89.74.40.231 (14 Jul 2011 21:37:56 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 14 Jul 2011 21:37:56 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US; rv:1.9.1.16)
Gecko/20101125 Thunderbird/3.0.11
In-Reply-To: <ivnkfu$3rn$1@speranza.aioe.org>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:191480
[ ukryj nagłówki ]On 2011-07-14 22:44, Stachu 'Dozzie' K. wrote:
>> Czekaj, a kto decyduje o tym jaki jest niedostateczny?
> A w innych branżach? Jeśli się nie dogada sprzedający i kupujący,
> zostaje zaufana strona trzecia (np. sąd konsumencki).
I będzie analizował coredumpy lub bedzie miał ekspertow analizujących
coredumpy?
>> Dla mnie b) jest niedostateczny bo gdzie są do cholery pozostałe
>> rejestry i wersja zasilacza ?!?!? Reklamacja odrzucona!
> I w tym momencie pewnie UOKiK czy inny rzecznik praw konsumenta nakłada
> na ciebie karę, bo klient podał tyle, ile był w stanie.
ROTFL. Klient zazwyczaj nie podaje wszystkiego. Klient to zazwyczaj
idiota techniczny. Chcesz karać firmy za to że na podstawie pustych
technicznie opisów problemu nie sa w stanie usunąć rzeczywistych albo
wymyslonych problemów? Problem u klienta może być niepowtarzalny
gdziekolwiek indziej. Wystarczy że klient ma nietypowy hardware,
firewall, antywirus i twoj soft szlag trafia. Nie mozna tego
przetestować we wszystkich warunkach i co gorsza nie można mieć
identycznych środowisk jak klient bo jest ich za dużo.
> Natomiast
> odrzucenie a), jeśli to by był cały otrzymany opis, mogłoby być (choć
> nie musiało) zasadne.
*Kto* o tym decyduje co jest a co nie kompletne i zasadne?
>>> Oczywiście że nie. Ale widzisz, to już twoja wina że wybrałeś błędogenne
>>> narzędzia do wyprodukowania swojego softu.
>> Powiedz to tym którzy piszą soft przez kilkanaście lat. Nie przepisują -
>> piszą, dopisują i sprzedają *ciągle*. Powiedz że hello world można
>> przepisać w kilka minut na pythona to może niech przepiszą te swoje
>> prymitywne systemy finansowe nad ktorymi pracują 15 lat z
>> C/COBOLA/Pascala na coś lepszego. Pstryk i już. Python jest przecież
>> taki fajny.
> Bzdurzysz, gościu. Zaperzyłeś się. Może idź i się uspokój najpierw?
Czy ja wiem, widziałem juz kilku ludzi ze świetnymi radami co można by
zrobić żeby było lepiej. Rady jak to rady - słuszne w koncepcjach
podstawowych.
> Jak ktoś produkuje system finansowy od 15 lat, to przez ten czas już
> pewnie opracował standardy zapewniania jakości -- inaczej by się nie
> utrzymał na rynku.
I standardy te po 15 latach są dokladnie zbalansowane z potrzebami
klienta. Włącznie z tym ze producent i klient wie o jakis-tam problemach
które nie są krytyczne i można z nimi żyć.
> Ale jeśli sprzedają mi (firmie w której pracuję)
> system obiegu dokumentów, który nie wytrzymuje obciążenia *nastu nowych
> dokumentów dziennie i wywołuje OOM-killera na maszynie z 8GB RAM-u, to
> chyba mam prawo domagać się naprawy bądź zwrotu kosztów?
Oczywiście, przecież nie kupileś tego na półce w warzywniaku. Kupileś
ten system na umowę, a na pewno na niej zawarty jest support/serwis.
Dzień jak co dzień.
>>> I to wcale nie jest dobrze że tak wybrałeś, bo produkujesz z błędami,
>>> których dałoby się uniknąć.
>> Jasne. Właściwy język == zero błedów. Utopia.
> A kto ci nakłamał że zero? O_o
Twierdzisz że jakiś błedów mozna uniknąć w wyniku złego wyboru języka.
Ale wybor nastapił 15 lat temu, był wtedy najlepszy a dzisiaj masz
miliony lini kodu z czego 80% nie ma żadnej dokumentacji poza kodem.
Oczywiście, teoretycznie to jest źle, ale praktycznie to codzienność. To
*nie* jest pralka z dokumentacją na 30 stronach pojmowalną przez
przeciętnego elektryka.
> Dobór właściwego języka i właściwych narzędzi do niego pomaga
> *zmniejszyć* ilość błędów, a nie zlikwidować je całkowicie.
Dobór to sobie robisz *przed* a nie w trakcie. Niestety soft na rynku
zazwyczaj jest w trakcie. Malo kto ma komfort zaczynania na nowo.
> I naprawdę nie będę płakał, jeśli hipotetycznie twoja firma, która
> umyślnie kładzie laskę na jakość (skoro uważa że jej soft jest tak
> podatny na błędy, że obawia się roszczeń gwarancyjnych, a wybrała
> narzędzia i proces produkcji tylko dlatego że tanie i szybkie), upadnie.
> Powiedziałbym że rynek wręcz na tym zyska.
Uff ciekawy wniosek. Niestety codzienność jest odmienna, ale to moje
skromne obserwacje.
>> Merytoryczny argument jest bardzo prosty: software zawsze zawiera błędy.
>> *ZAWSZE*. Dzięki furtce typu "ojej, odrysowalo mi się w zlym kolorze,
>> ide oddać do sklepu tylko dokończe ten projekt samolotu" producenci
>> dostana po dupie.
> Nie dostaną. Twoim zdaniem można zwrócić pralkę sprzedawcy, bo się nie
> spodobał kolor drzwiczek albo diody na wyświetlaczu?
Tak. Niektórzy sprzedawcy uważają to za istotny punkt przyciągający
klientów. Niektórzy nie. Wolny rynek.
W zdaniu powyzej chodziło jednak o coś innego: *dowolna* wada
oprogramowania może stac się podstawą gwarancji. Dowolna pierdoła.
Wystarczy że klient uprze się że to jest super ważne. Może to zrobić
złosliwe lub z premedytacją. Bo przecież zawsze jakaś wada istnieje.
> To dlaczego uważasz
> że w oprogramowaniu nie byłoby zastosowania takiego terminu jak "istotna
> wada, uniemożliwiająca lub utrudniająca używanie"?
Nie działa przycisk do drukowania literek do gory nogami. To tylko
promil promila funkckonalności ale mi utrudnia używanie bo mam taki
kaprys. Poproszę o zwrot kasy lub usunięcie wady w 14 dni.
Czy możesz powiedzieć kto będzie decydował o istotności wady?
Następne wpisy z tego wątku
- 14.07.11 22:10 Andrzej Jarzabek
- 14.07.11 22:11 Stachu 'Dozzie' K.
- 14.07.11 22:18 Andrzej Jarzabek
- 14.07.11 22:27 Andrzej Jarzabek
- 14.07.11 22:42 Andrzej Jarzabek
- 14.07.11 22:49 Andrzej Jarzabek
- 14.07.11 22:53 Sebastian Biały
- 14.07.11 22:56 Sebastian Biały
- 14.07.11 22:59 Andrzej Jarzabek
- 14.07.11 23:08 Andrzej Jarzabek
- 14.07.11 23:15 Sebastian Biały
- 14.07.11 23:19 Sebastian Biały
- 14.07.11 23:33 Andrzej Jarzabek
- 15.07.11 00:10 Andrzej Jarzabek
- 15.07.11 00:18 Andrzej Jarzabek
Najnowsze wątki z tej grupy
- 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- TCL - problem z escape ostatniego \ w nawiasach {}
- Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- testy-wyd-sort - Podsumowanie
- Tworzenie Programów Nieuprzywilejowanych Opartych Na Wtyczkach
- Do czego nadaje się QDockWidget z bibl. Qt?
- Bibl. Qt jest sztucznie ograniczona - jest nieprzydatna do celów komercyjnych
- Co sciaga kretynow
- AEiC 2024 - Ada-Europe conference - Deadlines Approaching
- Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
- sprawdzanie słów kluczowych dot. zła
- Re: W czym sie teraz pisze programy??
- Re: (PDF) Surgical Pathology of Non-neoplastic Gastrointestinal Diseases by Lizhi Zhang
- CfC 28th Ada-Europe Int. Conf. Reliable Software Technologies
- Młodzi programiści i tajna policja
Najnowsze wątki
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-20 czyste powietrze
- 2024-12-20 Katowice => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-20 Opole => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-20 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-20 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-20 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-20 Ekstradycja
- 2024-12-20 Mikroskop 3D
- 2024-12-20 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-20 Warszawa => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Powe