  • Data: 2011-07-12 12:22:21
    Temat: Re: Software warranties
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-07-11 18:07, Przemek O. pisze:
    [...]
    > Zauważ że inny jest koszt rozpoznania usterki w przypadku butów (bo ktoś
    > sobie na to patrzy, ewentualnie robi jakiś test czy coś), a inny dla
    > znalezienia błędu którego opis przesłał klient. Czas na zestawienie
    > podobnej konfiguracji oprogramowania, próbę odtworzenia błędu itd itp
    > jest delikatnie mówiąc większy.

    I wszystko jest fajnie, gdy taka gwarancja jest wynegocjowana, a nie
    przymusowa. Cena wtedy też jest wynegocjowana na odpowiednio wyższym
    poziomie.

    > To inna bajka. Tylko jeśli kosztuje, to wzorem towarów fizycznych,
    > skończy się era darmowego lub/i taniego oprogramowania. Zostaną molochy
    > z grubą kasą na produkcje i utrzymanie "jakości" kosząc przy tym
    > użytkowników na cenach aplikacji.

    Co pięknie pokazuje, że przymus w ramach zawierania umów prowadzi do
    zniekształcenia cen, generuje bariery wejścia na rynek i zmniejsza
    konkurencję. Czy konsumenci naprawdę tego chcą? Czy może godzą się na
    obecny brak gwarancji za obecną cenę?

    Inaczej - gdyby gwarancja powodowała wzrost wartości oprogramowania
    w oczach klientów, i wzrost ten byłby wystarczający dla producentów,
    żeby pokryć koszty, to gwarancje same by się pojawiły. Co widać
    w wypowiedziach w tym wątku - "my dajemy gwarancję".

    [...]
    > Wyobraź sobie teraz małą firmę piszącą oprogramowania i kilku takich
    > upierdliwców z zasyfionym systemem i ich roszczeniami typu "bo program
    > nie działa a ma gwarancję". Oczywiście takie reklamacje będą odrzucane,
    > ale koszty obsługi będą wysokie. Niektóre firmy podniosą ceny, a inne
    > znikną z rynku.
    > Taki będzie efekt "gwarancji".

    ... co przeczytałem po napisaniu odpowiedzi do poprzednich akapitów.
    Wnioski zbieżne 8-)

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net